چارشین > وبلاگ > آموزش > تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی چگونه است؟

تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی چگونه است؟

عبارت صنایع دستی یادآور وسایل و ابزار­های شگفت‌انگیزی است که به شکلی بومی از گذشته‌­ها تا الان در مناطق مختلف ساخته شده­­­­‌اند. بی­‌تردید ایده ساخت این صنایع برآمده از مایحتاج مردم با ظواهری تحت تاثیر اعتقادات، فرهنگ، آداب و رسوم و منابعی است که شرایط محیطی در اختیار افراد قرار می‌دهد به دست آمده­‌اند. در کشور عزیزمان ایران صنایع دستی بی‌شمار و بی‌­نظیری همچون وسایل حصیری، تولیدات چرمی، منبت و معرق کاری و… وجود دارند. همان­طور که می‌دانید دنیایی که در آن زندگی می­‌کنیم با شتابی چشم‌­گیر در حال پیشروی به سوی جلو است و تکنولوژی تحت تاثیر این موضوع، پیشرفت چشم­‌گیری داشته است.

عملا تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی را به چشم دیده‌ایم اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که پیشرفت تکنولوژی چه تاثیراتی بر صنعت صنایع دستی گذاشته است؟ و به طور خلاصه، تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی چگونه است؟ واضح است فراگیری حرفه صنایع دستی می­‌تواند برای مردم روستا و شهرستان درآمدزا باشد. مسلما فراگیری این هنر به شکلی امروزی شده، آسان­‌تر از روش سنتی خواهد بود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات خود در مورد تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی برسید و از مطالب گفته شده بهره‌مند شوید.

صنایع دستی چیست و چه ارتباطی با تکنولوژی دارد؟

صنایع دستی نوعی کار به شمار می­‌رود که در آن افراد با دست­‌ها و اشیاء ابتدایی، لوازم و ابزا­رهای مورد نیاز خود را که معمولا جنبه کاربردی و تزئینی دارند، می‌سازند. این عبارت به روش باستانی و سنتی تولید صنایع دستی اشاره می‌­کند. صنایع دستی از نظر فرهنگی و اعتقادی بسیار حائز اهمیت هستند. زیرا این صنایع، برگرفته از اعتقادات و فرهنگ هر منطقه است و این موضوع، صنایع دستی مناطق مختلف را از هم متمایز می‌سازد. امروزه با پیشرفت­‌های صورت گرفته این سوال ایجاد می‌­شود تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی چیست؟ پاسخ به این سؤال را از دو جنبه می­‌توان مورد بررسی قرار داد:

  • تاثیر اینترنت
  • ایجاد ماشین­‌آلات و ابزار­های امروزی

1.  تاثیر اینترنت

تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی

اینترنت پدیده عظیم و شگفت‌انگیز ارتباطی، انسان­‌ها را در سراسر جهان به یکدیگر متصل می‌کند. بنابراین به روش‌های مختلف می‌تواند به صنایع گوناگون کمک کند. تا پیش از یک سده اخیر جابجایی حتی بین مناطق نزدیک به هم، کاری بسیار دشوار بود. در نتیجه کمتر کسی از نحوه زندگی سایر افراد در بخش­‌های دیگر مطلع بود. به کمک اینترنت و روش­‌های ارتباطی ایجاد شده با آن افراد می­توانند فرهنگ سایر مناطق را بشناسند و برای اشنایی بیشتر با آن ترغیب شوند. اینترنت نه تنها از این طریق به پیشرفت صنایع گردشگری و صنایع دستی کمک کرده است، بلکه با به وجود آوردن بسترهای ارتباطی مختلف مانند سایت‌های گوناگون، تقربیا این امکان را در سراسر جهان به وجود آورده است که مردم نقاط مختلف بتوانند حتی به صنایع دستی سایر نقاط جهان دسترسی داشته و برای تهیه آن­ها اقدام کنند. اینجا است که تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی را متوجه می‌شویم.

اینترنت راه‌­های منتوع دیگری نیز در اختیار مردم قرار داده است. همانطور که مستحضرید کووید ۱۹ در سال­‌های اخیر روند دیجیتالی شدن امور را سرعت بخشیده است. زمان همه­‌گیری کرونا، بسیاری از مشاغل تحت تاثیر شرایط به وجود آمده در حال مواجه شدن با بن‌­بست و نابودی بودند. بنابراین، برای جلوگیری از بروز این مشکل لازم بود بستر­های جدیدی برای ادامه یافتن این مشاغل ایجاد شود. در اینجا اینترنت به کمک مردم آمد و با در­اختیار قرار دادن اپلیکیشن­‌ها و سایت‌ها علاوه بر راه­‌های قبلی، این مشکل را برطرف کرد. بدین شکل کسب­‌و­کار­های بسیاری از نابودی نجات یافته و حتی با پیشرفت درآمدی بیشتری به راه خود ادامه دادند. به راحتی با توجه به توضیحات بالا، چگونگی تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی مشهود است. در این بخش، تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی در مراحل تبلیغ و توزیع، مثبت بوده است و در مراحل سخت صنایع دستی تاثیر چشم‌گیری ندارد.

2.  ایجاد ماشین‌­آلات و ابزار­های امروزی به جهت سهولت کار

تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی

ما در حال حاضر در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم. تقریبا همه کارهای کوچک و بزرگ را به کمک تکنولوژی و فناوری انجام می‌دهیم. به طوری که همه چیزهایی که حتی روزی به ذهن­مان خطور نمی‌کرد در طول سالیان اخیر به شکل خارق‌العاده­‌ای نحوه عملکرد ما را دگرگون کرده است. یک مثال واضح این است که زندگی ما با زنگ‌های موبایل، پیام‌ها و غیره شروع می‌شود. این بدین معناست که پیشرفت تکنولوژی و فناوری در جهت راحتی و آسایش ما گام برمی­‌دارد و تاثیر خود را در اکثر نقاط دنیا بر زندگی مردم با توجه به میزان استفاده افراد از آن­ها به طور مشهود گذاشته است. ما در چنین عصری زندگی می‌کنیم بنابراین طبیعی است که این پیشرفت‌ها در عرصه صنایع دستی نیز وارد شده است و ابزار­آلاتی متنوع جهت سهولت کار در این زمینه اختراع شده باشند. این موضوع نیز جنبه مثبت تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی را بیان می‌کند.

همان­طور که قبل­‌تر هم اشاره شد، تولید محصولات صنایع دستی به کمک ابزارآلات ابتدایی و دست­‌ها، از گذشته­ تا امروز صورت گرفته است. به دلیل کمبود امکانات و ساده بودن ابزار­ها به طور کلی ساخت محصولات وقت و انرژی بسیاری زیادی از تولید­کننده می‌­گیرد. ماشینی شدن به دنبال صرفه­‌جویی در زمان، انرژی و همچنین کاهش سختی کار است. در نتیجه محصولات بیشتری در یک میزان زمان مشخص تولید می­‌شوند. نیروی انسانی در مقایسه با نیروی ماشینی با محدودیت‌های زیادی روبرو است. به طور مثال انسان توان کمتری از لحاظ قدرت و توان بدنی و همچنین مدت زمان استقامت در فشار کاری نسبت به ماشین دارد. ماشین‌ها حتی می­‌توانند کل طول یک روز را کار کنند و بهترین نتیجه را ارائه دهند. برخی ابزارآلات ماشینی حتی به گونه‌­ای طراحی می­‌شوند که نیازی به حضور انسان‌ها در طی فرایند تولید ندارند. در این بخش نیز متوجه تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی شدیم.

 معایب تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی

صنایع دستی در واقع هنری باستانی است. در نتیجه یکی از مهم‌­ترین مواردی که آن را ارزشمند می­‌کند تهیه و تولید آن به همان روش سنتی است. چرا که اکثر محصولات مربوط به این شاخه از ظرافت خاصی برخوردار هستند و هنر در آن­ها نقش پررنگی دارد. انسان‌ها زمانی که خود به عنوان ابزار اصلی تهیه یک محصول ایفا نقش می­‌کنند، برایشان محدودیت­‌های زیادی وجود دارد اما زمانی که صحبت از دقت و ظرافت باشد، در بسیاری از زمینه‌ها از ماشین­‌آلات جلو­تر هستند. با وجود پیشرفت شگرفی که فناوری و تکنولوژی جدید در اختیار ما قرار داده است، هنوز هم ماشین­‌ها به طور کلی ظریف­‌کاری لازم برای تولید بسیاری از محصولات صنایع دستی را ندارند. بنابراین، به دلیل ظرافت و دقت بالای به کار برده شده در صنایع دستی و همچنین ارزشمندی زمان هنرمند، قالبا هزینه دریافتی در ازاء محصول بسیار بیشتر از نوع تولید شده توسط ماشین است..

مورد دیگر که می‌­توان به آن اشاره کرد این است که پیشرفت و تکنولوژی هیچ‌گاه نمی­‌تواند خطرناک باشد، به شرط آن که به ابزاری تهدید‌آمیز تبدیل نشوند. مثلا باید مراقب بود حضور ماشین‌آلات صنعتی ماهیت صنایع دستی که نباید روش باستانی آن حذف شود را از دور خارج نکند. به عنوان مثال، در فرایند تولید فرش ایرانی، مدت به نسبت طولانی است که تکنولوژی وارد صنعت فرش بافی شده است. بنابراین، این صنعت بزرگ به دو شاخه عظیم فرش‌­های دست بافت و فرش‌­های تولید شده توسط ماشین‌‌آلات هوشمند (به اصطلاح ماشینی) تقسیم شده است. در چنین حالتی که هر دو در کنارهم در بازار حضور داشته باشند، شاخه دوم برای شاخه اول خطر­­ آفرین نیست اما اگر هدف حوزه دوم جایگزینی حوزه اول باشد به طوری که روند رشد شکل ستنی تولیدات فرش متوقف شده و حتی از بین برود، تهدید کننده و خطرناک تلقی می‌شود..

تاثیر تکنولوژی بر رشته صنایع دستی

تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی

تاثیر تکنولوژی بر صنایع دستی را بررسی کردیم. حال باید ببینیم آیا این مسئله، تاثیری چشم‌­گیر بر فرایند یادگیری و استفاده افراد متقاضی تحصیل در این رشته دارد یا خیر. در این رشته هنرمندی و صنعت­گری درکنار هم قرار می‌­گیرند. تحصیل کنندگان در این رشته، یاد می­‌گیرند آثاری خلق کنند که در کمال هنرمندی کاربرد روزانه نیز باشد. به عبارتی، محصولات صنایع دستی را نمی‌توان در کاملا دسته تولیدات هنری قرار داد. زیرا آثاری همچون نقاشی تنها دارای جنبه زیبایی هستند اما می­‌توان از محصولات صنایع دستی همچون ظروف سفالی یا کیف پول چرم به شکلی روزمره استفاده کرد. می‌­توان گفت ماهیت این توانایی بر اساس خلق آثار با دست، وسایل و ابزار ساده است. در نتیجه بدون نیاز به تکنولوژی­‌ها و فناوری‌­های پیچیده و تنها با استفاده از خلاقیت و توانمندی­‌های فردی می‌­توان آثار بی‌شماری به وجود آورد.

به طور کلی می‌توان گفت پیشرفت تکنولوژی و فناوری در همه زمینه‌ها در جهت راحتی افراد به وجود آمده‌اند و کمک کننده و تسهیل دهنده کار­هایی هستند که ما اقدام به انجام آن‌ها می‌کنیم. پس مسلما در بسیاری از مراحل یادگیری همچون تهیه دوره‌های آموزشی مختلف، تحقیق کردن و… می‌تواند در راه فراگیری این علم کمک کننده باشد. این رشته برخلاف قالب دیگر رشته‌های تحصیلی که بسیار تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی هستند، تاثیر شگرفی از آن نمی­‌گیرد. افرادی که در این رشته تحصیل می­‌کنند می‌‌توانند در نهایت گرایش­‌های متفاوتی انتخاب کنند که با توجه به گرایش انتخابی، میزان تاثیرات تکنولوژی بر آن­ها نیز متفاوت خواهد بود.

 

منابع :

craftsmanshipsoul.com

mospace.umsystem.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من