چارشین > وبلاگ > هنر > ده حرفه برتر در حوزه هنر های دستی که دیگر بیکار نخواهید ماند!

ده حرفه برتر در حوزه هنر های دستی که دیگر بیکار نخواهید ماند!

هنرهای دستی همواره مورد توجه مردمان کشورها به ویژه مردم عزیز کشور خودمان بوده است و می­توان اذعان داشت که در تمام دوره‌ها این حوزه یکی از بهترین و مهم­ترین روش­ها برای تبلیغ فرهنگ ملت­‌ها و همچنین کسب درآمد بالا چه به صورت خرد و چه به صورت عمده بوده ­است. حرفه های برتر هنر های دستی در هر کشور می‌توانند درآمدزایی بالایی را برای اشخاص ایجاد کنند. در این مقاله شما با ده حرفه برتر هنر های دستی که ورود به هر کدام از آنها می­‌تواند برای شما بسیار سودآور باشد آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

حرفه های برتر هنر های دستی

حرفه ­های برتر هنر های دستی در صنایع بافتنی

صنعت بافت در ایران تاریخچه‌ای دیرینه دارد و از زمان­‌های قدیم تا به الان توجه زیادی به این صنعت می­‌شود. همچنین می­‌توان آن را محبوب­‌ترین صنعت نزد ما ایرانیان نام برد. چهار مورد از حرفه­ های برتر هنر های دستی در این حوزه عبارتند از:

  • قالی یا فرش‌­بافی
  • حصیربافی
  • گبه­‌بافی
  • گلیم‌­بافی

قالی یا فرش‌­بافی

اگر اهل تماشای تلویزیون یا اخبار باشید، حتما در مستندات یا اخبار تلویزیون با این موضوع که قالی ایرانی یکی از پرطرفدارترین قالی‌ها در سرتاسر جهان است برخورد کرده­‌اید. محصولات این صنعت سال­‌های زیادی است که همواره به کشورهای دیگر صادر می­‌شود. در بافت قالی از پنبه، پشم و در مواردی از ابریشم استفاده می­‌گردد. قالی­‌های ایرانی دارای طرح و نقوش زیبا و رنگارنگ هستند که به دست هنرمندان گران­قدر و با ذوق این سرزمین بافته می­‌شوند.

حصیربافی

حصیربافی از جمله هنرهای دستی است که علاوه بر کشور ما، در بسیاری از کشورها طرفدار دارد و هنرمندان زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند. حصیرها از بافت و پیچاندن رشته‌های حاصل از الیاف گیاهی ساخته ­می‌شوند و به عنوان زیرانداز، سبد، سفره، ظرف و… مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

گبه‌­بافی

گبه به نوعی زیرانداز از جنس قالی اما از قالی کوچک­تر و با پرزهایی به ارتفاع یک سانتی­متر می­‌گویند و معمولا از بهترین نوع پشم برای بافتن گبه استفاده می­‌کنند و همانند قالی دارای نقش و نگار می­‌باشد.

گلیم‌­بافی

گلیم نوعی بافت بدون پرز از پشم حیوانات اهلی می­‌باشد که اغلب به عنوان فرش مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در ایران گلیم‌بافی میان زنان روستا و همچنین عشایر بسیار رواج دارد. برای بافتن گلیم همانند بافتن قالی به دار، قیچی، دفه و غیره نیاز است. همانند گبه و قالی، گلیم­‌ها نیز دارای طرح و نقش هستند.

حرفه های برتر هنر های دستی

حرفه ­های برتر هنر های دستی در صنایع چوبی

صنایع چوبی نیز یکی از بهترین و پردرآمدترین صنایع برای کار در میان حرفه ­های برتر هنر های دستی می‌­باشد که دو مورد از مهم­ترین آن­ها معرق­‌کاری و منبت­‌کاری می­‌باشد.

معرق­‌کاری

به جرئت می­‌توان گفت معرق­‌کاری از زیباترین و محبوب‌­ترین هنرهای دستی است که در میان دوست­‌داران هنرهای دستی ایرانی طرفداران زیادی دارد. در ساخت معرق از فلز، کاشی، چوب و غیره استفاده می­‌شود تا نقش­‌های بسیار زیبایی خلق گردد. لازم به ذکر است که محصولات ساخته شده در این صنعت از گران‌بهاترین و ارزشمندترین هنرهای دستی به شمار می­‌آیند. معرق­‌کاری در نمای سازه­‌ها به خصوص مساجد، تابلوها و… مورد استفاده قرار می­گیرد.

منبت­‌کاری

به تراشیدن و کنده­‌کاری روی سطح چوب و ایجاد کردن نقوش زیبای برجسته روی آن منبت­‌کاری گفته می‌­شود. تنوع کار در زمینه­‌ی منبت­‌کاری زیاد است؛ از کار روی مبل و صندلی و درب گرفته تا ساخت مجسمه‌های کوچک. شما بسته به علایق خود می‌­توانید در یکی از زمینه­‌ها آموزش ببینید و به راحتی مشغول به کار شوید.

حرفه های برتر هنر های دستی

حرفه ­های برتر هنر های دستی در صنایع فلزی

صنعت فلزکاری برای شکل­ دادن و همچنین تزئین فلزاتی چون طلا، مس، نقره و برنج است. محصولات این صنعت هم برای تزئین و هم به عنوان وسیله­‌ای کاربردی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. از انواع کارهای صنایع فلزی می­‌توان به نقره‌­کاری، قلم­‌زنی، ساخت ظروف مسی یا مس‌­گری، دوات‌­گری، میناکاری و… اشاره کرد. در ادامه به توضیح چند مورد از حرفه های برتر هنر های دستی در صنایع فلزی می‌­پردازیم.

میناکاری

میناکاری از جمله هنرهایی است که قدمت چند هزار ساله دارد و به دلیل استفاده از طلا، نقره و مس در آن، محصولات آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. از این هنر برای ساخت ظروف، گلدان، اشیاء تزئینی گران، قاب عکس و ده‌­ها مورد دیگر استفاده می­‌شود. بدون شک میناکاری در فهرست ده حرفه برتر هنر های دستی قرار خواهد گرفت.

قلم‌­زنی

به کندن و ایجاد نقش‌های مختلف بر روی فلزاتی چون طلا، مس و نقره به وسیله چکش و قلم، قلم‌­زنی گفته می­‌شود. این صنعت نیز از قدمت بسیار بالایی نزد ایرانیان برخوردار است. از این هنر اصیل برای ساخت ظروف زیبای تزئینی استفاده می­‌شود و محصولات آن ارزش مادی بالایی نیز دارند.

مس­‌گری

به جرئت می­‌توان گفت صنعت مس­‌گری از قدیمی­‌ترین و مهم­‌ترین صنایع در ایران می‌­باشد و در بسیاری از شهرها استادان بی‌نظیری در حال فعالیت در این حیطه هستند. قطعا شما در منزل خود کاسه، بشقاب یا سایر وسایل مسی را پیدا خواهید کرد. ظروف و وسایل مسی که مس­گران می­‌سازند، مراحل سختی را طی می­‌کنند؛ از چکش زنی گرفته تا ریزه­‌کاری­‌ها در ساخت.

لازم به ذکر است روی ظروف مسی هنرهای دیگر نظیر خاتم­‌کاری نیز انجام می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خاتم­‌کاری

هنر خاتم­‌کاری به گفته بسیاری از منابع از شهر شیراز آغاز گردیده و گسترش یافته است. خاتم کاری کنار هم قراردادن اشکال مثلثی و چندضلعی منظم روی فلز و همچنین چوب است. شاید شما نیز تا به حال در خانه­‌ی خود یا جاهای دیگر با تابلوها، جای خودکار، ساعت دیواری یا جای دستمال‌­کاغذی خاتم­‌کاری شده برخورد داشته­‌اید؛ پس پی خواهید برد که محصولات تولید شده در هنر خاتم­‌کاری از پرطرفدارترین محصولات هنرهای دستی نزد مردم ایران است.

حرفه های برتر هنر های دستی

کلام آخر

خوشبختانه هنرهای دستی در کشور ما بسیار گسترده است و همچنان پس از گذشت سال­‌ها بازار خوبی چه در کشور و چه در خارج از کشور دارد و همواره یکی از صنایع سودآور برای صادرات بوده­ است. در این مقاله سعی بر این بود تا ده تا از حرفه­ های برتر هنر های دستی که علاوه بر بازار پرفروش و فعال در داخل، در خارج از ایران نیز خواهان زیادی دارند به شما شناسانده شود؛ اما بدیهی­ است که هنرهای دستی بسیار بیشتری نیز وجود دارند و هر کدام از آن‌ها در جایگاه خود، بسیار ارزشمند بوده و در بازار نیز می‌توانند بسیار سودآور باشند.

در پایان امیدواریم صنایع و هنرهای برتر دستی را به خوبی به شما شناسانده باشیم و این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من