ظروف سرامیکی

ظرف و ظروف بخش عظیمی از فعالیت‌های آشپزخانه را شامل می‌شوند و در نتیجه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. انواع ظروف در سایزها و جنس‌های مختلفی وجود دارند. اما کدام جنس مورد پسند‌تر است و مزایای بیشتری را شامل می‌شود؟ در این مقاله ما به ظروف سرامیکی می‌پردازیم. در واقع ظروف سرامیکی هم مانند بقیه ظروف، طرح­‌ها و رنگ­‌های مختلفی دارند. افزون بر زیبایی ظاهری مزایای چشم­گیری در این ظروف سرامیکی وجود دارد که باعث محبوب واقع شدن آن‌ها می‌شود. بسته به میزان کیفیت و زحمتی که برای ظاهر ظروف صرف شود، قیمت آن‌­ها نیز تغییر می‌کند. ظروفی مانند کاسه، بشقاب، لیوان، پارچ و هر نوع وسیله خانگی مثل گلدان­‌ها هم از انواع سرامیکی آن‌ها موجود است. در این مقاله با ما همراه باشید.

قرار است، درباره ظروف سرامیکی، مزایا و انواع آن­‌ها صحبت کنیم تا شما مناسب­ترین انتخاب را برای استفاده خود داشته‌باشید.

سرامیک

سرامیک به هر یک از مواد مختلف سخت، شکننده، مقاوم در برابر حرارت و خوردگی گفته می‌شود که از شکل دادن و سپس پختن مواد غیرآلی و غیرفلزی مانند خاک رس در دمای بالا ساخته می‌شود. به عنوان نمونه می­توان به چینی­ و سفال­‌ها اشاره کرد. اولین سرامیک­‌های ساخته شده توسط انسان وسایل و ظروف سفالی بودند. بعدها، سرامیک‌ها لعاب داده شدند و برای ایجاد سطوح صاف و رنگی، تخلخل را از طریق استفاده از پوشش­‌های سرامیکی شیشه‌ای و آمورف در بالای لایه‌های سرامیکی کریستالی کاهش دادند. سرامیک‌ها در حال حاضر محصولات خانگی، صنعتی و ساختمانی و همچنین طیف وسیعی از مواد را شامل می‌شوند. در اصل اگر به ریشه کلمه سرامیک برگردیم، متوجه می‌­شویم که این کلمه از سفال گرفته شده و یونانی می‌باشد. زمانی که نام سرامیک را می‌­شنوید ممکن است، ظروف سرامیکی، گلدان­‌ها و مصالح ساختمانی را به یاد بیاورید. در ادامه درباره‌ی ظروف سرامیکی به اطلاعات مفیدی می‌پردازیم.

ظروف سرامیکی

تاریخچه ظروف سرامیکی

26000 سال است که انسان با قرار دادن خاک رس و سیلیس در معرض گرمای شدید، کشف کرده که می­تواند سرامیک بسازد. اقوام اولیه هند و اروپایی‌ها، سرامیک­‌های سفالی خود را در حالی که هنوز رطوبت داشتند، توسط طنابی که پیچانده می‌شد، تزئین می کردند. پس از آنکه سرامیک‌ها پخته ‌شدند، طناب می‌سوخت و در نهایت یک الگوی تزئینی از شیارهای پیچیده روی سطح باقی می‌ماند. با این کار توانسته بودند، ظروف سرامیکی زیبایی داشته‌باشند. اختراع چرخ در نهایت منجر به تولید سفال‌های صاف‌تر و یکنواخت‌تر با استفاده از تکنیک چرخ سازی مانند چرخ سفال شد. سرامیک‌های اولیه متخلخل بودند و آب را به راحتی جذب می کردند. با کشف تکنیک‌های لعاب‌کاری، پوشاندن سفال‌ها با سیلیکون، خاکستر استخوان یا سایر موادی که می‌توانستند ذوب شوند و به سطح شیشه‌ای تبدیل شوند، برای موارد بیشتری مفید واقع شد.

آشنایی با ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی، ظروفی هستند که به طور خاصی از ترکیبات سرامیکی مانند سفال، چینی، خاک رس کاغذی و سنگ‌­ها که در اثر گرما سخت می­‌شوند، ساخته شده‌­اند. ظروف سرامیکی قطعا انتخاب خوبی برای طبخ و سرو غذا هستند. این ظروف در انواع مختلفی موجود هستند. اگر یک آدم با تجربه برای زندگی باشید، زمان انتخاب ظرف غذا حتما به ایمنی و ظاهر آن توجه می‌­کنید. ظروف سرامیکی با ویژگی­‌های منحصر به فردی که دارند، رضایت شما را جلب می­‌کنند. با پیشرفت علم بشر و استفاده از دستگاه­‌های متفاوت، رفته رفته استحکام ظروف سرامیکی افزایش یافته‌اند و از آن حالت شکنندگی سریع به نهایت ماندگاری رسیده­‌اند. در مقایسه با مواد به کار رفته در ظروف مانند تفلون­‌ها که بیشتر در سرویس­های قابلمه استفاده می‌­شوند، سرامیک­‌ها مناسب­‌تر هستند، چون اثرات مخربی مانند سرطان­‌زا بودن که از مواد شیمیایی به وجود می‌­آید، در سرامیک‌­ها دیده نمی‌­شود.

از ظروف سرامیکی برای پخت و برشته کردن نیز استفاده می‌شود. اکثر مردم ظروف سرامیکی را ترجیح می دهند زیرا از این ظروف می توان برای پخت و پز‌های خشک و مرطوب استفاده کرد. علاوه بر آن، ظروف سرامیکی، نچسب هستند و از سوختن غذا جلوگیری می‌کنند و پس از استفاده به راحتی می توان آن‌ها را تمیز کرد. در ادامه بیشتر با مزایای ظروف سرامیکی آشنا می‌شوید.

ظروف سرامیکی

مهم­ترین مزایای ظروف سرامیکی

اگر از نظر سلامتی، اقتصادی، زیبایی و راحتی ظروف سرامیکی را انتخاب کرده‌­اید، نگران نباشید زیرا هرگز پشیمان نخواهید شد. مثلا در حال تدارک دیدن برای یک مهمانی شام هستید و به عنوان یک میزبان قصد دارید، بهترین­‌ها را برای مهمانان خود آماده کنید، برای داشتن یک میز زیبا و نشان دادن ارزش مهمان­‌هایتان حتما از ظروف سرامیکی استفاده کنید. به نظر شما چرا ظروف سرامیکی محبوب هستند؟ در ادامه به 10 مزیت آن‌ها اشاره می­‌کنیم.

  1. ایمن برای سلامتی: ظروف سرامیکی بیش از میلیون‌ها سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل غیر سمی بودن مواد تشکیل دهنده آن‌ها، برای طبخ و سرو غذا سالم و بی خطر هستند.
  2. دوست‌دار گرما: ظروف سرامیکی گرما دوست هستند. می­توانید غذا را روی اجاق گاز، مایکروویو یا فر بپزید. برخلاف پلاستیک، می توان آن را بدون شکستن و ذوب شدن گرم کرد. زیرا مواد چینی که در محصول وجود دارد وظیفه توزیع یکنواخت گرما را بر عهده دارد. اما همه سرامیک‌­ها در برابر حرارت مقاوم نیستند، فقط برخی می‌­توانند گرما را تحمل کنند. بنابراین قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که ظروف سرامیکی سازگار با گرما هستند.
  3. ماندگاری: ظروف غذاخوری ساخته شده از چینی بیشتر به دلیل دوامشان شناخته شده‌­اند. پرسلن در دمای بسیار بالا سوخته و در نتیجه بادوام و غیر متخلخل است. اگرچه آن­‌ها شکننده به نظر می­‌رسند، اما دارای استحکام عالی هستند. قبل از خرید ظروف سرامیکی، اگر ماندگاری آن برایتان اهمیت دارد، مطمئن شوید که ظروف دارای مواد چینی هستند.
  4. نچسب: ثابت شده‌است که ظروف سرامیکی نچسب هستند. آن‌ها بافت شیشه‌­ای صافی دارند که به تمیز کردن آسان ظروف کمک می کند و لکه روی ظرف نمی‌­ماند. علاوه بر این، با استفاده از آب و صابون می توان آن‌­ها را به راحتی تمیز کرد.
  5. طیف گسترده­‌ای از گزینه­‌ها و قیمت‌­ها: ظروف سرامیکی دارای طیف وسیعی از گزینه‌­ها هستند و ممکن است از نظر اندازه و رنگ متفاوت باشند. اما گفته می‌شود که پرسلن بهترین خواص را نسبت به همه مواد دارند. شما می­‌توانید بهترین یا شیک­‌ترین سبک را که مطابق با نیاز­های میز شما باشد، با قیمتی مقرون به صرفه انتخاب کنید. در گذشته ظروف غذاخوری چینی گران بود و تنها اشراف‌زاده‌ها و افراد ثروتمند توانایی خرید داشتند. اما اکنون با تکامل تکنیک­‌ها و به وجود آمدن فرآیند جدید، ظروف سرامیکی غذاخوری با قیمت­‌های مقرون به صرفه در دسترس همه هستند.
  6. فاقد وینیل و مواد شیمیایی: مواد شیمیایی و پلاستیک می‌­توانند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت ما داشته­ و مضر باشند. این مواد شیمیایی در ظروف نگهداری مواد غذایی و سایر محصولات خانگی و ساختمانی وجود دارد. در حالی که برخی از سرامیک‌­ها فاقد مواد شیمیایی هستند و می‌­توانند گزینه خوبی برای شما باشند.
  7. مانند پلاستیک مواد شیمیایی را جذب نمی­‌کند: محصولات سرامیکی غیر‌متخلخل هستند و به دلیل این خاصیت، مواد شیمیایی را جذب نمی­‌کنند. از طرف دیگر، مواد شیمیایی ظروف غذاخوری پلاستیکی می­‌توانند با مواد غذایی مخلوط شوند که می­‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.
  8. همه کاره: ظروف چینی در اشکال، اندازه­‌ها و رنگ‌­های مختلف موجود هستند. می‌توانید آن­‌ها را با توجه به مناسبت‌­ها و غذاها روی میز بچینید.
  9. ترمودینامیک پایدار: ترمودینامیک سرامیک­‌ها بسیار پایدار است، که اجازه نمی‌­دهد جریان گرما به سرعت از بین برود. سرامیک­‌ها نیز رسانای ضعیفی برای گرما هستند. از این رو انتقال حرارت ظروف سرامیکی در مقایسه با ظروف شیشه‌­ای، فولادی و سایر ظروف فلزی بسیار کم است. بنابراین، ظروف سرامیکی غذاخوری برای نگهداری آب جوش و غذای گرم برای مدت طولانی مناسب هستند.
  10. پایداری شیمیایی: استفاده روزانه از انواع ظروف در خانه، مخصوصا ظروفی که دارای مقاومت خاصی در برابر قلیایی­‌ها، اسیدها، نمک­‌ها و دی اکسید کربن موجود در جو هستند، در صورت مصرف مداوم می‌تواند به بدن انسان آسیب برساند. این مواد شیمیایی ذکر شده واکنش بسیار کمی نسبت به ظروف سرامیکی دارند که در نهایت باعث زنگ‌زدگی و کهنه شدن آن نمی‌­شود. این ویژگی همچنین برتری سرامیکی فلزاتی مانند ظروف آلومینیومی، ظروف مسی و ظروف آهن را ثابت می‌­کند.

حتما می‌­دانید که ظروف سرامیکی معایبی نیز دارد اما در برابر مزیت­‌های بسیاری که دارد، می‌توان تا حدودی از معایب آن چشم­‌پوشی کرد.

کلام پایانی

قطعا ظروف سرامیکی سال­‌ها است که شناخته شده‌هستند و از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود. ما در این مقاله کوتاه و مفید سعی کردیم با توضیح سرامیک و ساخته­‌های آن درک مناسبی از ظروف سرامیکی به شما بدهیم تا با آگاهی کافی آن‌­ها را انتخاب کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من