قبل از راه‌اندازی هر کسب و کاری، باید اطلاعاتی در مورد بازار هدف، مشتریان احتمالی، پتانسیل رشد کسب و کار، معایب، مزایا و روش‌های درآمدزایی از آن را به دست آوریم. برای راه‌اندازی فروشگاه سفال و کسب درآمد پایدار از آن، طی کردن این مراحل الزامی است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل جنبه‌های مختلف گفته شده را مورد بررسی قرار دهیم.

راه‌‌اندازی فروشگاه سفال

هر آنچه باید قبل از راه‌اندازی فروشگاه سفال باید بدانیم!

برای فعالیت در هر زمینه‌ای،‌ باید سوالات متعددی پاسخ داده شود تا بتوان تصمیم درستی اتخاذ کرد و ریسک‌های احتمالی را کاهش داد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سفالگری مناسب چه افرادی است؟

اصلی‌ترین سؤالی که باید به آن جواب دهیم این است که این کسب‌وکار برای چه کسانی مناسب است؟ شرط لازم برای ورود به این شغل داشتن خلاقیت و علاقه به یادگیری مداوم است؛ اما به یاد داشته باشید خلاقیت همه چیز نیست. برای راه‌اندازی فروشگاه سفال موفق باید در زمینه بازاریابی و فروش نیز اطلاعاتی داشته باشید. اگر فردی در زمینه سفالگری فردی مستعد باشد اما مهارت فروش و بازاریابی نداشته باشد، به احتمال فراوان پس از مدتی به دلیل نداشتن درآمد کافی از این شغل دلسرد شده و آن را رها خواهد کرد.

برای ساخت یک اثر هنر شاید لازم باشد ساعت‌ها به طراحی و ایده‌پردازی مشغول شوید و بعد از آن به کارگاه رفته و شروع به اجرا و پیاده‌سازی آن کنید. بعد از آن باید مشغول لعاب دادن و پخت سازه‌های ساخته شده شوید. پس اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه به تنهایی و فکر کردن دارید، این شغل برای شما ساخته شده و راه‌اندازی فروشگاه سفال می‌تواند خواسته شما را برآورده کند.

مسئله بعدی که پس از راه‌اندازی فروشگاه سفال باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، پیدا کردن روش‌های مختلف برای فروش است. از جمله این روش‌ها می‌توان به راه‌اندازی سایت و حضور در نمایشگاه‌ها اشاره کرد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. داشتن چند کانال ارتباط با مشتری به شما کمک می‌کند تا در صورت از بین رفتن یکی از کانال‌ها کسب‌وکار شما با آسیب جدی روبه‌رو نشود.

مشخص‌کردن بازار هدف کسب‌وکار سفالگری

قبل از این که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید به این موضوع فکر کنید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. انتخاب اشتباه مشتریان هدف می‌تواند کسب‌وکار شما را با چالش روبه‌رو کند و باعث ازبین‌رفتن سرمایه و زمان شما شود. اجازه دهید با مثالی این موضوع را شفاف کنیم. فرض کنید شما سفال‌های دست‌ساز تولید می‌کنید و به فکر راه‌اندازی فروشگاه سفال هستید. پس باید به دنبال مشتریانی باشید که به دنبال خرید سفال‌های دست‌ساز باشند و مبلغ بیشتری را برای آن پرداخت کنند. زمان و منابع شما محدود است و امکان تولید انبوه و فروش با حاشیه سود کم را ندارید. حال باید به دنبال مکان‌هایی باشید که چنین مشتریانی در آن حضور دارند، در غیر این صورت نمی‌توانید محصولات خود را به آسانی به فروش برسانید.

راه‌‌اندازی فروشگاه سفال

بهترین روش قیمت‌گذاری محصولات سفالی

برای قیمت‌گذاری باید به نکات متعددی توجه کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه مواد اولیه، دستمزد ساعتی، مالیات و اجاره کارگاه اشاره کرد. پس قبل از راه‌اندازی فروشگاه سفال و قیمت‌گذاری محصولات توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشید. اگر به درستی هزینه‌های خود را برآورد نکنید، در قیمت‌گذاری دچار اشتباه می‌شوید و به‌جای کسب درآمد متقبل زیان خواهید شد. یکی دیگر از نکاتی که در قیمت‌گذاری باید به آن توجه کنید، نحوه به فروش رساندن سازه‌هایی است که تولید می‌کنید. برخی از این سازه‌ها به صورت عمده به فروش می‌رسند و برخی به صورت خرده فروشی به بازار عرضه می‌شوند. سازه‌هایی که به‌صورت عمده به بازار عرضه می‌شوند، حاشیه سود کمتری خواهند داشت. به این نکته توجه کنید خواب سرمایه نیز به شدت کاهش خواهد یافت. اما در طرف مقابل جزئی‌فروشی است که شما سود بیشتری کسب می‌کنید؛ اما ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول زمان لازم باشد تا همه محصولات خود را به فروش برسانید. پس قبل از هر چیز استراتژی خود را به خوبی مشخص کنید.

هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه سفالگری

قبل از هر چیز باید میزان بودجه خود را مشخص کنید بعد از آن می‌توانید محل کارگاه خود را انتخاب نمایید. به این سوال پاسخ دهید که آیا فعالیت خود را در منزل انجام می‌دهید یا قصد اجاره کارگاه را دارید؟ سپس نوبت به بررسی این موضوع می‌رسد که فضای کاری شما چند متر است؟ تهیه تجهیزات رابطه مستقیمی با میزان فضای شما دارد. آیا قرار است چرخ سفالگری داشته باشید یا سازه‌های خود را به‌صورت دستی می‌سازید؟ کوره شما چه میزان فضا اشغال می‌کند و برای راه‌اندازی آن چقدر انرژی لازم است؟ برای راه‌اندازی فروشگاه سفال قصد اجاره محلی مجزا را دارید یا فروش شما به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی است؟

این‌ها سؤالاتی هستند که جواب دادن به آن‌ها می‌تواند میزان سرمایه مورد نیاز شما را به‌خوبی مشخص کند.

راه‌‌اندازی فروشگاه سفال

ابزارهای مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه سفالگری

جواب سؤال قبل تا حدود زیادی مشخص می‌کند برای راه‌اندازی فروشگاه سفال و کارگاه سفالگری به چه ابزاری نیاز دارید؛ اما در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ابزار دستی
  • سفال
  • چرخ
  • میز کار
  • لعاب و رنگ
  • کوره (کامپیوتری یا دستی)
  • دستگاه جهت مخلوط کردن مواد
  • ابزار شکل‌دهی و کنده‌کاری

اصلی‌ترین مشکل راه‌اندازی کسب‌وکار سفالگری

شاید بتوان گفت از اصلی‌ترین مشکلات راه‌اندازی فروشگاه سفال و کارگاه سفالگری، نداشتن دانش بیزینسی افرادی است که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند. عده زیادی از علاقه‌مندان به این کسب‌وکار بدون در نظرگرفتن ریسک‌ها، هزینه‌ها و خطرهای احتمالی، تمام یا بخشی از سرمایه خود را روی این کار سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما بعد از پشت سر گذاشتن بخشی از مسیر متوجه می‌شوند که بسیاری از جنبه‌های کار را به خوبی بررسی نکرده بودند و سرمایه خود را در معرض نابودی می‌بینند. راه حل این موضوع کسب مهارت‌های بازاریابی، فروش، توسعه محصول و… است.

نقشه راه، راه‌اندازی کسب‌وکار سفالگری

نقشه راه را می‌توان مهم‌ترین عامل موفقت افرادی دانست که در دنیای سفال فعالیت می‌کنند. برای موفقیت در هر صنعتی باید مسائل مختلفی را مدنظر قرار دهید. صنعت سفال  نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه قصد داریم نقشه راهی را بررسی کنیم زیرا احتمال دستیابی به موفقیت را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

  • بیزینس مدل (بوم مدل کسب‌وکار) خود را طراحی کنید.
  • برای مدیریت بهتر کسب‌وکار خود یک حساب بانکی مجزا در نظر بگیرید.
  • دخل و خرج خود را ثبت کرده و به طور روزانه، هفتگی و ماهیانه آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • برای به رسمیت شناخته‌شدن کارتان مجوزها و گواهینامه‌های لازم را دریافت کنید.
  • حتماً خودتان را بیمه کنید
  • به فکر ثبت برند خود باشید و برای برندسازی استراتژی مناسب در نظر بگرید.
  • داشتن یک سایت قوی جهت ارائه محصولات تولید شده.
  • از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید؛ این شبکه‌ها یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برای کسانی هستند که به دنبال راه‌اندازی فروشگاه سفال می‌باشند.

راه‌‌اندازی فروشگاه سفال

مزایای شغل سفالگری

شغل سفالگری دارای مزایای متعددی است که در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سفالگری، افزایش تمرکز و کاهش استرس

برای خلق یک اثر زیبا و ماندگار، شما باید عوامل بیرونی را به فراموشی سپرده و تمام انرژی خود را صرف خلق اثری هنری کنید. از این‌رو تمام تمرکزتان روی انجام کار معطوف شده و به آرامش ذهنی می‌رسید. زمانی که تمام تمرکزتان روی کار باشد، عوامل حواس‌پرتی به حداقل رسیده در نتیجه استرس و نگرانی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

کسب درآمد و افزایش خلاقیت با سفالگری

زمانی که وارد حرفه سفالگری شده و اقدام به راه‌اندازی فروشگاه سفال می‌کنید، روشی برای کسب در آمد خود ایجاد می‌کنید. این کار جریان درآمدی تازه‌ای برای شما ایجاد می‌کند. از طرفی استفاده از دست و به‌کارگیری حس لامسه زمانی که شما مشغول سفالگری هستید، موجب افزایش خلاقیت و تمرکز شما شده و تأثیر مثبتی بر سایر جنبه‌های زندگی شما نیز خواهد داشت.

معایب شغل سفالگری

شاید بتوان دستمزد پایین و نبود بازار منسجم برای این شغل را  از مهم‌ترین معایب شغل سفالگری دانست. افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، زمان زیادی را صرف ایده‌پردازی، طراحی و تولید محصولات سفالی می‌کنند؛ اما استقبال نه‌چندان مناسب مردم موجب می‌شود تا حاشیه سود این کار تناسبی با میزان زحمت استادکاران آن نداشته باشد. مسئله دیگر که به آن اشاره شد، عدم وجود بازاری منسجم است. بسیاری از فعالین این بازار دانش کافی برای راه‌اندازی فروشگاه سفال را نداشته و نبود محلی برای عرضه محصولات موجب می‌شود تا مشکلات علاقه‌مندان فعالینت این حوزه برای فروش دو چندان شود.

راه‌‌اندازی فروشگاه سفال

سخن پایان

در این مقاله جنبه‌های مختلف شغل سفالگری مورد بررسی قرار گرفت و به نکاتی از قبیل نحوه مشخص کردن بازار هدف، قیمت‌گذاری محصولات، نقشه راه، راه‌اندازی کسب‌وکار سفالگری، چگونگی راه‌اندازی فروشگاه سفال و مهارت‌های لازم برای مدیریت آن اشاره کردیم. در انتها نیز برخی از مزایا و معایب این کار را مورد بررسی قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من