چارشین > وبلاگ > سبک زندگی > گران ترین فرش های بافته شده دنیا را بشناسید

گران ترین فرش های بافته شده دنیا را بشناسید

فرش همواره به‌عنوان یکی از گران‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی جهان شناخته می‌شود. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد قدیمی‌ترین فرش دنیا قدمتی بیش از 4 هزار سال دارد. از این رو قصد داریم در این مقاله گران ترین فرش های بافته شده در طول تاریخ را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بررسی گران ترین فرش های بافته شده تاریخ

گران‌بودن هر فرشی دلیل خاص خود را دارد؛ اما از اصلی‌ترین دلایل گرانی فرش می‌توان به قدمت بالا، دستباف بودن و دوره تاریخی که فرش در آن بافته شده اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم فهرستی از گران ترین فرش های بافته شده تاریخ را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد هرکدام از آن‌ها ارائه دهیم. اکثر فرش‌هایی که در این فهرست به آن اشاره می‌کنیم به دلیل ارزش بالا در موزه‌های بزرگ دنیا نگهداری می‌شوند.

  • قالیچه اصفهان
  • قالیچه زیگلر محل 1
  • فرش ترنج‌دار تبریز
  • قالی مروارید بارودا
  • قالی کلارک سیکل برگی
  • قالی گلدانی کرمان
  • قالیچه ابریشمی اصفهان
  • قالی زیگلر محل 2
  • قالی تبریز
  • قالیچه کوچک یوشاک مدالیون

قالیچه اصفهان جز گران ترین فرش های بافته شده در دنیا

قالیچه اصفهان یکی از گران ترین فرش های بافته شده در دنیا به حساب می آید. این قالیچه به طول 4.5 و عرض 2.5 متر در قرن هفده میلادی بافته شده است. از اصلی‌ترین ویژگی این فرش می‌توان به طرح‌های متنوع و زیبایی که با رنگ قرمز و آبی بافته شده اشاره کرد. جنس این فرش از ابریشم بوده و در حاشیه و وسط آن نقش‌هایی منحصربه‌فرد وجود دارد. فرش گفته شده در سال 2008 در یک حراجی به قیمت 116.500 یورو به فروش رسید.

a1

قالیچه زیگلر محل 1 جز گران ترین فرش های بافته شده در تاریخ

قالیچه زیگلر محل 1 را به دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فرد می‌توان جز گران ترین فرش های بافته شده در تاریخ دانست. این فرش در ابعادی به طول 7 و عرض 5 متر بافته شده که نسبت به سایر قالیچه ها بسیار بزرگ‌تر است. متأسفانه این قالیچه آسیب جدی دیده است؛ اما با این ‌وجود در آخرین حراجی، این فرش به قیمت 170 هزار دلار به فروش رسیده که بیش از 6 برابر قیمت پایه آن بوده است.

  • خوشبختانه به دلیل مقاومت بالای فرش امکان ترمیم آن وجود دارد.

b

فرش ترنج‌دار تبریز جز گران ترین فرش های بافته شده در تاریخ

فرش ترنج‌دار تبریز با طول 6.5 متر و عرض 4 متر یکی از ارزشمندترین فرش‌ها در فهرست گران ترین فرش های بافته شده در جهان به‌حساب می‌آید. این فرش در آذربایجان شرقی بافته شده و دلیل اصلی تمایز آن از سایر فرش‌ها، طرح‌های مدالیون موجود در آن است. قالی ترنج‌دار تبریز متعلق به قرن شانزده بوده و در حراجی به قیمت 2.4 میلیون دلار به فروش رسیده است.

قالی مروارید بارودا جز گران ترین فرش های بافته شده در جهان

فرش چهارم از فهرست گران ترین فرش های بافته شده دنیا، قالی مروارید بارودا است. این فرش به‌وسیله بافندگان هندی بافته شده و در حراجی معروف سوثبی به قیمت 5.5 میلیون دلار به فروش رسیده است. قالی گفته شده در ابعاد 2.5 در 1.5 متر بافته شده و علت اصلی تمایز آن استفاده از 1 میلیون مروارید دانه‌درشت بصره‌ای است.

  • سنگ‌های دانه‌درشت بصره‌ای نمادی از عظمت و شکوه به‌حساب می‌آیند.

قالی کلارک سیکل برگی جز گران ترین فرش های بافته شده در دنیا

این قالی اخیراً در حراجی سوثبی با قیمت 33.765 میلیون دلار به فروش رسیده و می‌توان آن را به‌عنوان گران ترین فرش بافته شده در دنیا دانست. این قالی گران‌قیمت در طول 2.5 و عرض 2 متر بافته شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد در کرمان و به دست هنرمندان این شهر بافته شده است. این قالی گران‌بها که می‌توان آن را عتیقه نیز دانست، بین قرن 17 تا 20 میلادی متعلق به ویلیام کلارک سناتور و میلیاردر آمریکایی بوده است.

c

قالی گلدانی کرمان جز گران‌ ترین فرش های بافته شده در جهان

فرشی که در نگاه اول بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسد؛ اما وقتی بادقت با آن نگاه کنید متوجه کیفیت و بافت شگفت‌انگیز آن می‌شوید. قالی گلدانی کرمان بافته شده در قرن 17 در شهر کرمان با طول 3.5 و عرض 1.5 متر که در سال 2010 با قیمت 10.2 میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید و یکی از گران‌ترین فرش‌های دنیا به ‌حساب می‌آید.

قالیچه ابریشمی اصفهان جز گران ترین فرش های بافته شده در دنیا

قالیچه ابریشمی اصفهان با طول 2.5 و عرض 1.5 متر را می‌توان یکی دیگر از گران ترین فرش های دنیا دانست. این قالیچه سال 2008 در یک حراجی معروف به نام کریستی به مبلغ 4.5 میلیون دلار به فروش رسید و به این ترتیب وارد فهرست گران‌ترین فرش‌های جهان شد. بر اساس بررسی‌ها این فرش در قرن شانزده میلادی و در نواحی مرکزی ایران بافته شده است. از ویژگی‌های اصلی این فرش می‌توان به تراکم بالا، ابریشمی و نقش‌برجسته بودن آن اشاره کرد.

dd

قالی زیگلر محل 2 از گران ترین فرش های بافته شده در تاریخ

قالی زیگلر محل 2 با طول 4.5 و عرض 3.5 متر در قرن 19 میلادی بافته شده است. دلیل خاص بودن این قالی استفاده از رنگ‌های آبی روشن و قهوه‌ای می‌باشد که جلوه‌ای خاص به آن داده است. زیگلر در سال 2008 در حراجی سوثبی توسط شرکت زیگلر به قیمت 182.500 دلار به فروش رسیده و از نظر سلامت ظاهری وضع مناسبی دارد.

قالی تبریز از گران ترین فرش های بافته شده در تاریخ

یکی دیگر از گران ترین فرش های بافته شده در دنیا مربوط به شهر تبریز است. این قالی از گران‌ترین قالی‌های دنیا به‌ حساب می‌آید که در قرن 18 میلادی با طول 7 و عرض 4 متر بافته شده است. قالی تبریز در حراجی سوثبی به قیمت 182.500 هزار دلار به فروش رسید و به‌این‌ترتیب وارد لیست گران ترین فرش‌های دنیا شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم فهرستی از گران ترین فرش های دنیا را در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب فرش‌های حاضر در فهرست گران ترین فرش های بافته شده در دنیا متعلق به کشور ایران است که نشان از کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محصولات ایرانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من