چارشین > وبلاگ > هنر > آشنایی با انجمن علمی فرش ایران

آشنایی با انجمن علمی فرش ایران

در تاریخ یکم شهریور ماه 1383، به منظور تحقق بخشی از وظایف پژوهی دانشگاه کاشان و در کنار آن ارتقا سطح دانش فنری و همچنین هنری کشور در حوزه فرش‌های دستباف، جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد (مصوبه جلسه 148، شماره مجوز 3435) که در آن رای بر تاسیس انجمن علمی فرش ایران، صادر شد. امور این انجمن که در مرکز پژوهشی فرش ایران واقع شده است، مطابق اساسنامه مرکزی اداره می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این انجمن، در ادامه همراه ما باشید.

انجمن علمی فرش

معرفی انجمن علمی فرش ایران

اگر بخواهیم شما را با انجمن علمی فرش ایران بیشتر آشنا کنیم، ابتدا باید بگوییم که این گروه متشکل از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل از دانشجویان است. هر سال با برگزاری یک انتخابات، اعضای این گروه از بین دانشجویان برگزیده شده و در راستای ارتقا سطح فرهنگی و علمی فرش ایران، تلاش می شود. از جمله فعالیت‌هایی که اعضای این انجمن دارند، عبارت‌اند از:

  • شرکت در نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران
  • همکاری با معاونت فرهنگی
  • برگزاری ورکشاپ های تخصصی
  • برگزاری کلاس های آزاد هنری
  • انتشار نشریه بهارستان

نگاهی به رشته فرش در دانشگاه

فرش یکی از اصیل‌ترین هنرهای صناعی و همچنین یکی از برجسته‌ترین هنرهای دینی و سمبل کشور ایران است. آموزشی که به صورت دانشگاهی به افراد در حوزه فرش ارائه می‌شود، با هدف ترتیب افراد و کارشناسان متخصص و همچنین آشنایی دانشجویان با مبانی علمی و نظری فرش بنا شده است. دانشجویان در این رشته پس از کسب مهارت‌های لازم، شروع به احیا و تجدید هنر فرش ایران می‌کنند.

دانشجویان همچنین در طول دوره خود این علم را به دست می آورند که به کنترل کیفی فرش هنگام بافت و همچنین رفع عیوب آن بپردازند. این علم باعث شناخت بازار جهانی فرش شده و در صادرات نیز بسیار موثر است. این رشته از سال 1379 در مقطع کارشناسی در دانشگاه هنر آغاز به کار کرد و دانشجویان می‌توانستند در سه گرایش طراحی، بافت و همچنین رنگرزی به تحصیل بپردازند. طول دوره کارشناسی به مدت 4 سال بوده که به طور کلی 8 نیمسال 16 هفته‌ای را با خود به همراه دارد.

تعداد واحدهایی که دانشجویان در این رشته برای کسب مدرک، موظف هستند بگذرانند، در مجموع 136 واحد است. از سال 1392 با توجه به این که پیشرفت‌های علمی و عملی دیگر با سطح متدی که در دروس کارشناسی قرار داشت یکی نبود، مقطع کارشناسی ارشد این رشته این بنا شد که طول مدت آن 2 سال که شامل 4 نیمسال 16 هفته‌ای می‌باشد.

انجمن علمی فرش

اهداف انجمن علمی فرش ایران

انجمن علمی فرش ایران اهدافی واحد دارد که تمامی اعضای گروه برای بدست آوردن آن تلاش می‌کنند. اولین هدف را می‌باست، پژوهش در زمینه‌های مختلف فرش و همچنین تخصص‌های رشته‌های مرتبط فرش که منجر به ارتقا توان علمی و عملی پژوهشگران می‌شود، اشاره کرد. شاید می‌توان گفت که این هدف نسبت به سایر مواردی که در این بخش وجود دارد، مهم‌تر و تاثیرگذار تر است.

پس از آن، اعضای انجمن علمی فرش ایران، تلاش صنعتگران و همچنین هنرمندان ایرانی که در راستای تجاری سازی نتایج و تحقیقات خود ارائه می‌دهند را باید به تحقق بنشانند. این کار از طریق تبدیل نتایج پژوهش به فناوری و سپس انتقال آن به بخش کاربردی، مویسر می‌شود. موارد اشاره شده در این بخش، اهداف مهم انجمن علمی فرش ایران است. به طبع باید گفت که این انجمن دارای اهداف بسیار زیادی بوده که اشاره به آنها، تنها برای بخشی از مطلب امکان پذیر نیست.

وظایف اعضای انجمن علمی فرش ایران به چه صورت است؟

برای این که اهداف ذکر شده به ثمر بنشینند، نیاز است که هر یک از اعضای انجمن علمی فرش ایران به وظایف اختصاصی و واحدی عمل کنند. در این بخش وظایف این اشخاص را به شما معرفی می‌کنیم.

  • اعضا می‌بایست پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و همچنین توسعه‌ای را که در حوزه فرش ایران انجام می‌شود را به صورت تخصصی دنبال کنند.
  • اعضای باید به  انجام خدمات مشاوره علمی و فنی در ارتباط  با فرش بپردازند.
  • آن‌ها باید علم بررسی، شناسایی و سپس رفع نیازهای تحقیقاتی را داشته و آن را بر روی پژوهش‌های فرش ایران پیاده‌سازی کنند.
  • اعضای باید امکانات لازم برای اجرای برنامه ها و طرح‌های پژوهشی را فراهم کنند.
  • اعضای این انجمن باید افرادی باشند که به ارتباط فعال و همچنین سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور بپردازند. این فعالیت تماما باید در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه انجام شود
  • اعضا باید همچنین بتوانند به ایجاد ارتباط مطلوب و هماهنگی با متخصصین و همچنین مبتکرین که در مراکز علمی و سایر نهادها قرار دارند، بپردازند.
  • اعضا باید به ارائه راهکارهای مناسب در زمینه کاربردی نمودن یافته‌های پژوهشی در زمینه فرش و اعتلای آن بپردازند.
  • اعضای انجمن علمی فرش ایران باید به تلاش‌هیا مستمر برای دستیابی به آخرین نتایج پژوهشی و همچنین پیشرفت‌های علمی پرداخته و سپس آن را در کلیه مراحل پژوهشی پیاده‌سازی کنند.
  • اعضا باید بتواند به  تدوین آرشیوهای مورد نیاز نظام فرش ایران بپردازند.
  • آن‌ها همچنین باید به  ایجاد پایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فرش ایران (C.C.I.T) (Carpet Communication and Information Technology) بپردازند.
  • آن‌ها باید بتوانند به ارائه و همچنین انتشار یافته‌ها و همچنین نتایج تحقیقاتی معتبر و کاربردی و حوزه‌های مختلف فرش بپردازند.
  • در انتهای نیز باید گفت که اعضای انجمن علمی فرش ایران باید بتوانند به برگزاری گردهمایی‌های علمی و همچنین پژوهشی در کنار کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در حوزه فرش دستبافت، بپردازند.

انجمن علمی فرش

ارکان های مرکز پژوهشی فرش ایران به چه صورت است؟

در مرکز پژوهشی فرش ایران که انجمن علمی فرش ایران در آن پایه گذاری شده است، سه ارکان خاص وجود دارند که وظایف مشخصی را انجام می‌دهند. این ارکان‌ها به ترتیب:

  • الف) هیات امنا
  • ب) رئیس
  • ج) شورای پژوهشی

در این بین یک تبصره وجود دارد که می‌گوید هیات امنا مرکز، همان هیات امنا دانشگاه است که دارای شرح وظایف مقرر می‌باشد.

دستاوردها و افتخارات دانشجویی گروه فرش دانشگاه هنر

اعضای انجمن علمی فرش ایران از گروه فرش دانشگاه هنر انتخاب می‌شوند؛ پس بهتر است با دستاوردها و افتخارات این اعضا بیشتر آشنا شویم تا بدانید که اعضای این انجمن در چه سطحی قرار داشته و چگونه می‌توانند باعث سربلندی جامعه ایرانی در داخل و خارج از ایران شوند.

ششمین المپیاد فرش، سال۹۰ هفتمین المپیاد فرش،سال۹۱ هشتمین المپیاد فرش سال۹۲ نهمین المپیاد فرش سال۹۳ دهمین المپیاد فرش سال۹4 دوازدهمین المپیاد فرش سال۹۶:
وحید نورمحمدی رتبه۲ گرایش رنگرزی محمد کرمی رتبه۱ گرایش طراحی قالی ندا دهش رتبه۱ گرایش رنگرزی معصومه آفتابی  رتبه۱ گرایش طراحی احمد خسروی رتبه۱ گرایش مرمت و تقدیر از آثار بافت در همایش فرش بیرجند نگین قاسمی رتبه۲ گرایش مرمت
سپیده طراوتی  رتبه ۳ گرایش مرمت قالی. نرگس احمدی رتبه ۱ گرایش مرمت آلاله نیرومند رتبه۱ گرایش بافت ریحانه میری رتبه۱ گرایش رنگرزی روح الامین شاهدی رتبه۲ گرایش رنگرزی
امیر صفایی رتبه۱ گرایش رنگرزی سارا هوشیار رتبه۲ گرایش طراحی
فرگل رکنی تقدیر از مقاله در همایش فرش بیرجند

رئیس مرکز پژوهشی فرش ایران چگونه منصوب شده و در حال حاضر چه کسی به ریاست می پردازد؟

همان‌طور که انجمن علمی فرش ایران دارای رئیس می‌باشد، مرکز پژوهشی این انجمن نیز دارای یک رئیس بوده که از بین اعضای هیات علمی برجسته دانشگاه انتخاب می‌شود. این فرد با توجه به فعالیت‌های آموزشی و همچنین پژوهشی مرتبط با فرش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به پیشنهاد شورای مرکزی، حکم ریاست وی ارائه می‌شود. این حکم برای مدت 4 سال بوده و پس از گذر این زمان، انتخاب مجدد وی مانعی ندارد.

در حال حاضر رئیس این مرکز جناب آقای حمیدرضا مومنیان می باشد.

فعالیت ها و وظایف رئیس مرکز پژوهشی علمی فرش ایران

آشنا بودن با فعالیت‌ها و وظایف رئیس مرکز پژوهشی فرش ایران باعث می‌شود تا ما بهتر در راستا فرش ایران اطلاعات داشته و در رابطه با انجمن علمی فرش ایران آگاهانه‌تر قدم برداریم.

  • رئیس این مرکز وظیفه دارد تا به  اداره و هدایت مرکز برای انجام هر چه بهتر امور در چارچوب اساسنامه و ضوابط و مقررات مربوط بپردازد.
  • این شخص همچنین وظیفه دارد تا به  معرفی معاون پژوهشی و مدیران گروه‌های تخصصی به رئیس دانشگاه جهت صدور احکام مربوطه آن‌ها بپردازد.
  • وی می‌بایست به  امضای قراردادها و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب بپردازد.
  • رئیس این مرکز باید به  تنظیم و پیشنهاد طرح تشکیلات و آیین نامه‌های داخلی مرکز و ارائه به مراجع ذیربط بپردازد.
  • وی باید  نظارت کامل بر حسن اجرای طرح‌های پژوهشی داشته باشد.
  • رئیس مرکز همچنین باید به  ایجاد زمینه‌های لازم جهت برقراری ارتباط و ارائه پیشنهاد همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز مرتبط بپردازد.
  • او همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر باید به  شرکت در جلسات و نیز شوراها و کمیته‌های ذیربط بپردازد.
  • او باید همچنین  نمایندگی حقوقی مرکز نزد مراجع دارای صلاحیت و نظارت بر حسن اجرای مقررات حقوقی در مرکز و پاسخگویی در برابر قانون باشد.

در انتها نیز می‌توان به مواردی دیگر همچون ارائه گزارش عملکرد سالانه مرکز به مراجع ذیربط نیز پرداخته و بر فعالیت‌های شورای انجمن علمی فرش ایران نیز نظارت داشته باشد.

انجمن علمی فرش

سخن پایانی

در این مطلب ما سعی بر این داشتیم تا هر آنچه که باید در رابطه با انجمن علمی فرش ایران بدانید، بپردازیم. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم و امیدواریم که بهترین اطلاعات را در رابطه با این انجمن به شما عزیزان ارائه داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من