چارشین > وبلاگ > هنر > بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان

بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان

صنایع دستی چیست؟ وسیله‌­ای که به کمک دست و با ابزارهای بسیار ساده ساخته ‌شود، را صنایع دستی می‌گویند. این یعنی ابزار به کار گرفته شده، برای تولید یک اثر هنری و دستی ساده بوده،  از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند. برای همین بیشتر نیرو، توان انسانی، ذوق و استعداد برای ساخت این محصولات دخیل است. صنایع دستی، بسته به جو حاکم بر جامعه و خصوصیات مردم یک منطقه، متفاوت است. با توجه به ویژگی‌های خاص صنایع دستی، هر وسیله‌ای را نمی‌توانیم جز صنایع دستی قرار دهیم. چرا که این آثار از ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند.

نمایشگاه صنایع دستی

ویژگی‌های صنایع دستی

انتخاب یک وسیله و قلمداد کردن آن به عنوان صنایع دستی، کار دشواری بوده و به راحتی امکان پذیر نیست. در نتیجه برای این محصولات ویژگی‌های متفاوتی را در نظر گرفته‌اند، تا معیار انتخاب از طرف سایر افراد باشد.

  1. نقش فرهنگی و هویت بخشی به مردم یک جامعه را داشته و باید از بار فرهنگی برخوردار باشد.
  2. تولید صنایع دستی به سرمایه‌گذاری کلان و گسترده احتیاج ندارد.
  3. نمایشگاه صنایع دستی قابل راه اندازی در مناطق مختلف شهری و روستایی از دیگر ویژگی‌های صنایع دستی است.
  4. دارای ارزش افزوده زیاد، نسبت به سایر محصولات است، چرا که انرژی و وقت زیادی نیاز دارد تا محصولی قابل قبول تهیه شود و از طرفی با قیمت خوبی می‌تواند به فروش برسد.
  5. متکی به مواد و ابزار داخلی، از دیگر ویژگی‌های این محصولات است. چرا که صنایع دستی بومی هر منطقه هستند.
  6. نمایشگاه صنایع دستی به رشد اقتصادی و همچنین تاثیر مثبت در جذب گردشگر و صادرات محصولات با کیفیت.

هدف از ساخت صنایع دستی چیست؟

به غیر از جنبه فرهنگی هنری و تزئینی، محصولات تولید شده برای نمایشگاه صنایع دستی، می‌توانند جنبه کاربردی هم داشته باشند. بنابراین بعد از مدتی استفاده شدن، کهنه خواهند شد. تفاوت یک صنایع دستی با یک کاردستی، بار فرهنگی آن­ها است، در روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که کاردستی جنبه سرگرمی دارد. شما می‌توانید از انواع و اقسام صنایع دستی به عنوان ظرف آشپزی و فرش در خانه استفاده کنید.

نمونه­هایی از انواع صنایع دستی ایران

با این تعداد بالا، ایران در رده سوم تولید کننده صنایع دستی در جهان قرار دارد. از جمله صنایع دستی معروف و مشهور کشور ما می‌توان به گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه گری، منبت کاری، میناکاری، سفال، چوب، خاتم کاری و ملیله دوزی اشاره کرد.

Required abilities

اهمیت صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی هر کشور و مردم جامعه، پیشینه فرهنگی و تاریخی آنها را به نمایش می‌گذارد. این صنایع از جهات مختلفی، اهمیت دارند و برای مردم یک منطقه، بسیار حائز اهمیت هستند. برای مثال تولید آن­ها، می‌تواند به عنوان اشتغال زایی، به افراد یک جامعه برای کسب درآمد کمک کند.

بزرگترین نمایشگاه­های صنایع دستی جهان

۱– نمایشگاه صنایع دستی CREATIVA ZÜRICH  سوئیس:

نمایشگاه صنایع دستی (CREATIVA ZÜRICH) یکی از  نمایشگاه­‌های اختصاص داده شده، به پروژه­‌های صنایع دستی “کارهای دستی خود افراد” می‌­باشد. (Creativa) برای برقراری ارتباط شبکه و تبادل نظر بین متخصصان و زنان پرشور و با علاقه به صنایع دستی مانند گلدوزی، فعالیت­‌های دستی، هنرهای زیبا، گل آرایی، فعالیت‌­های کودکان است. نمایشگاه (CREATIVA ZÜRICH) سالانه در شهر زوریخ بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور سوییس و مرکز کانتون زوریخ برگزار می­‌شود.

(Creativa Zurich) یک نمایشگاه برای ایده‌­های خلاقانه است. حدود ۷۵ غرفه دار با محصولات جذاب، تکنیک‌­ها و گرایش­‌های جدید، خود را برای سرگرمی­‌ها و افراد در (Creativa Messe Zürich) معرفی می‌­کنند. دامنه عرضه در نمایشگاه خلاق شامل زمینه­‌های صنایع دستی و ابزارها، نقاشی، طراحی جواهرات، شیشه کار نساجی و دکوراسیون منزل یا حتی گل فروشی و گیاهان است.

نمایشگاه صنایع دستی

۲نمایشگاه جواهرات ، لوازم جانبی مد و صنایع دستی CHIBIMART – INVERNO  ایتالیا:

نمایشگاه جواهرات، سنگ­‌های نیمه قیمتی، سنگ­‌های قیمتی و صنایع دستی نقره اقلام هدیه که با نام (CHIBIMART – INVERNO) سالانه برگزار می‌­گردد. همچنین در سال ۲۰۲۰ در شهر میلان ایتالیا برگزار شد. (hibimart) یک نمایشگاه تجاری بین المللی است، که به دنیای لوازم جانبی مد اختصاص داده شده است، این نمایشگاه روند تکامل بازار را به روز می­‌کند. فرمول آن را به روز می‌­کند تا به یک نمایشگاه خلاقانه و اصلی تبدیل شود. این نمایشگاه برای عموم آزاد است، همچنین مرسوم­‌ترین پیشنهادات برای فصل تابستان است، هدف این نمایشگاه صنایع دستی تمرکز بر طبیعت و صنایع دستی با کیفیت می‌باشد.

۳ نمایشگاه بین المللی صنایع دستی ART – THE HANDICRAFTS TRADE FAIR  ایتالیا:

نمایشگاه صنایع دستی سالانه هنر و صنایع دستی (ART – THE HANDICRAFTS TRADE FAIR) نمایشگاه بین المللی صنایع دستی می‌­باشد، که در سال ۲۰۲۰ در شهر فلورانس، یکی از شهرهای تاریخی در ایتالیا و هم‌اکنون پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا است برگزار می­‌شود. هر ساله، نمایشگاه بین المللی صنایع دستی (MIDA) از صنعتگران و شرکت­‌های صنایع دستی با ابعاد و انواع مختلف برای شرکت در (Fortezza da Basso) در فلورانس استقبال می­‌کند.

به عنوان اولین نمایشگاه نمایش هنر و صنایع دستی در ایتالیا در سال ۱۹۳۱ افتتاح شده است. نمایشگاه (ART–THE HANDICRAFTS TRADE FAIR) جایی است که مهارت­‌های صنایع دستی سنتی با ایجاد تعادل کامل بین آگاهی‌­های محلی و بازارهای جهانی در حال پیشرفت است. در اینجا می­‌توانید بهترین خلاقیت و الهامات بخش صنعتگران متخصص را که از هر کشوری در جهان آمده­‌اند کشف کنید.

۴ نمایشگاه هنر و صنایع دستی KREATIV  ایتالیا:

نمایشگاه صنایع دستی (KREATIV) یک نمایشگاه صنایع دستی خلاق در زمینه دکوراسیون، هنر و صنایع دستی می‌­باشد که سالانه برگزار می­‌گردد. محل برگزاری نمایشگاه (KREATIV) در سال ۲۰۲۰ شهر بولتسانو یا بولزانو در شمال ایتالیا است. در نمایشگاه (KREATIV) تکنیک­‌های جدید را بیاموزید، طیف گسترده‌­ای از محصولات را کشف کنید و لذت ببرید!

نمایشگاه (KREATIV) مخصوص افرادی است، که عاشق خلاقیت­‌های هنری، دکوراسیون­‌اند. مهم نیست که شرکت شما در نمایشگاه یک سرگرمی است یا یک حرفه واقعی، نکته مهم این است که احساسات خود را آزمایش و رها کنید! از آنجا که این نمایشگاه فقط یک نمایشگاه نیست، (KREATIV) تخیل شما را درگیر می­کند، فضایی برای دیدار و مقایسه ایجاد می­‌کند.

مسابقه برای مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستاننمایشگاه صنایع دستی نیز وجود دارد، هدف از ایجاد رقابت، کمک به برقراری ارتباط پایدار در زندگی روزمره است. هدف از این مسابقه کمک به دانش آموزان برای به دست آوردن مهارت­‌های خاص خود و گذراندن آنها می‌­باشد.

۵نمایشگاه شیشه ، چینی ، سرامیک TRENDSET  آلمان:

نمایشگاه صنایع دستی (TRENDSET) رویدادی سالانه که به موضوعات شیشه، چینی، سرامیک، هنر و صنایع دستی اختصاص یافته است. (TRENDSET) نمایشگاه بین المللی تجاری است، که با الهام از سبک زندگی در شهر مونیخ برگزار می‌­شود. (TRENDSET) به عنوان بزرگ­‎‌ترین نمایشگاه تجاری در نوع خود در منطقه جنوب آلمان با حدود ۳۵۰۰۰ بازدید کننده تجاری در سال در ژانویه از خریداران و تصمیم گیران برتر در همه اشکال خرده فروشی است. در TRENDSET مشاغل بزرگ و کوچک، رهبران صنعت، تأمین کنندگان و تازه واردان، تنوع محصولات و روند دنیای داخلی و سبک زندگی را نشان می­‌دهند.

حدود ۲۵۰۰ برند و مجموعه از حدود ۴۰ کشور جهان در (TrendSet) به عنوان یک سکوی پرش و گرفتن سفارش برای ارائه محصولات جدید خود استفاده می‌­کنند. در اینجا بازدید کنندگان تجاری این فرصت را دارند، که در مراحل اولیه از بسیاری از بخش‌­های داخلی و سبک زندگی مطلع شوند. مستقیماً آنها را برای فصل آینده و در بعضی موارد نیز برای فصل بعد سفارش دهند. به عنوان روند و بستر سفارش برای بخش بین المللی و داخلی و سبک زندگی، (TrendSet) ساختار نمایشگاه تجاری خود را به ۱۵ منطقه نمایشگاه داخلی و سبک زندگی و چهار حوزه موضوعی تقسیم می­‌کند.

 

۶ نمایشگاه صنایع دستی SALON DES ARTISANS DE QUÉBEC  کانادا:

نمایشگاه صنایع دستی کبک سالانه در این شهر تحت عنوان (SALON DES ARTISANS DE QUÉBEC) در کشور کانادا برگزار می­‌گردد. شهر کِبِک مرکز ایالت کبک کانادا، بزرگ‌ترین شهر شرق کبک است همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کانادا است. در دسامبر ۲۰۰۵، اولین بار این نمایشگاه (SALON DES ARTISANS DE QUÉBEC) برگزار شد. در پاسخ به تقاضای شدید برای رویدادی از این سبک در کبک، این نمایشگاه از زمان آغاز به کار، در همه سطوح به رشد خود ادامه داد، با گذشت سال­‌ها، این رویداد هم برای بازدید کنندگان و هم برای غرفه داران به یک رویداد قابل قبول تبدیل شده است.

در (Salon des artisans) در کبک، انواع صنایع دستی و آثار هنری منحصر به فرد و همچنین بسیاری از محصولات غذایی از منطقه کبک ارائه می‌­شود. توجه ویژه­ای به کیفیت، تنوع و اصالت محصولات شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من