چارشین > وبلاگ > فرهنگ > بهترین سوغاتی که از ایران می‌توانید بخرید!

بهترین سوغاتی که از ایران می‌توانید بخرید!

کشور ایران از نظر تاریخی و طبیعی بسیار منحصر به فرد و غنی می­‌باشد و هر ساله گردشگران زیادی به شهرهای مختلف آن سفر می‌­کنند که قطعا هر فرد به دنبال بهترین سوغاتی ایران است. اما همانطور که می‌­دانیم شهرهای ایران هر کدام فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند، در نتیجه هر استان سوغاتی مخصوص و معروف خود را دارد. اینکه بتوانیم بهترین سوغاتی­ ایران که شامل صنایع دستی بی‌نظیر و چشم نواز و همچنین خوراکی­‌های لذیذ است را بشناسیم، در واقع به نوعی، مشغول شناختن قسمتی از فرهنگ غنی و اصیل آن هستیم. چرا که بهترین سوغاتی­ نشان دهنده سنت‌­های هر کشوری است. از این رو اگر به دنبال محبوب‌ترین و بهترین سوغاتی‌­های ایران هستید که با عشق ساخته شده‌­اند، با ما همراه باشید زیرا سوغاتی‌­ها را در دو دسته بهترین سوغاتی ایران از بین خوراکی‌­ها و بین صنایع دستی بررسی می­‌کنیم.

بهترین سوغاتی

12 تا از بهترین سوغاتی­‌های ایران از بین صنایع دستی

ایران با تمدنی کهن و چند هزار ساله، نفیس‌­ترین صنایع دستی و هنرها را دارد. صنایع دستی هنرمندان ایرانی که جز با ارزش‌­ترین و درخشان­‌ترین آثار جهان هستند، مورد استقبال جهانگردان بسیاری قرار می­‌گیرند. صنایع دستی فوق‌العاده‌­ای وجود دارند که جز در بازارها و بازارچه‍‌­های پر پیچ و خم و باستانی ایران زمین هیچ کجا نمی‌­توان آن‌­ها­ را پیدا کرد. این صنایع دستی نمایانگر هنر اصیل و تخصص هنرمندان خلاق و بی‌نظیر ایران هستند. در ادامه با 12 تا از صنایع دستی ایران که از بهترین سوغاتی‌­های آن هستند، آشنا می‌­شویم:

1.  گلیم و فرش ایرانی

قطعا می­‌دانید که فرش­‌های ایران شهرت جهانی بالایی دارند و هر بیننده­‌ای را مجذوب رنگ و نقش خود می­‌کنند. فرش­‌های ایرانی بدون شک می­‌توانند در رده اول بهترین سوغاتی ایران قرار گیرند. همچنین دارای طرح­‌های خیلی متنوع و جذابی مثل لچک و ترنج، طرح شاه عباسی، طرح خشتی، طرح افشان، شکارگاه، درختی و… می­‌باشند که از این میان طرح لچک و ترنج در دنیا معروف­‌تر هستند. شهرهای مختلفی در ایران فرش‌­های معروفی دارند، مثل:

  • مشهد
  • قم
  • تبریز
  • کاشان
  • اصفهان
  • کرمان
  • بیجار
  • همدان
  • نایین
  • مرکزی
  • و…

بهترین سوغاتی

2. ترمه یزد بهترین سوغاتی

ترمه دستبافت معمولاً از ابریشم یا پشم تولید می‌­شود به همین منظور، الیاف بسیار لطیف و روح نواز هستند. گاهی در ترمه­‌های زیبا و خیره کننده رشته‌های طلایی و نقره‌­ای در هم تنیده می­‌شوند. ترمه بافی، هنری زمان‌بر و نیازمند دقت و سلیقه فراوان است. این هنر در ایران به 2500 سال قبل یعنی دوره هخامنشیان باز می‌گردد و در دوره صفویه به اوج می­‌رسد. در انتخاب طرح­‌ها دقت فراوانی می­‌شود و معروف­‌ترین طرح بته یا بته جقه می­‌باشند. این هنر اصیل در همه جای ایران یافت می­‌شود، اما مرغوب­‌ترین آن مربوط به شهر یزد است.

3. قلم زنی اصفهان

قلم زنی یکی از هنرهای سنتی ایران است که جز صنایع دستی استان اصفهان و شیراز می‌­باشد. هنرمندان قلم زن بر روی اشیا فلزی مانند مس، نقره، برنج و گاهی طلا، طرح­‌ها و نقوشی را با قلم و چکش می‌­تراشند. این هنر بزرگ با قدمت هزاران ساله در زمان هخامنشیان رواج یافت و در زمان ساسانیان به اوج خود رسید. برای گردشگران جالب است که هنگام عبور از بازارهای قدیمی اصفهان می‌­توانند صدای چکش هنرمندانی که برای زنده نگه داشتن هنر قلم زنی تلاش می­‌کنند را بشنوند.

بهترین سوغاتی

4. ظروف مسی بهترین سوغاتی زنجان

زنجان از نخستین شهرهای ایران در زمینه ظروف تزیینی مسی است. در بازار تاریخی زنجان راسته‌­ای به نام راسته مسگرها وجود دارد که در آن مسگران ماهر و چیره دستی مشغول کار هستند. ظروف مسی در سال­‌های اخیر رونق زیادی گرفته و بهترین سوغاتی زنجان برای علاقه­‌مندان است.

5.پارچه­‌های سنتی ایرانی

شهرهای مختلف ایران، پارچه­‌های سنتی، اصیل و خاص خودشان را دارند. حتی برای بسیاری از گردشگران جذاب است که لباس­‌های محلی را به عنوان یادگاری یا بهترین سوغاتی با خود ببرند. نام برخی از پارچه‌­های سنتی رنگارنگ و خاص ایران عبارتند از:

  • مخمل
  • قلم‌کاری اصفهان
  • ترمه
  • زری بافت
  • پته دوزی کرمان
  • شعربافی
  • کرباس
  • سوزن دوزی بلوچی
  • جاجیم
  • ابریشمی
  • پارچه آینه دوزی سیستان و بلوچستان

6. میناکاری

مینا کاری هنر شکوهمندی است و تاریخچه دور و دراز دارد. در این هنر که با روش­‌های مختلفی انجام می‌­شود، بعد از آماده شدن فلز و لعاب دادن آن، نقاشی ظریفی بر روی آن طرح می‌­زنند. میناکاری معمولا بر روی فلزاتی مثل مس، طلا و نقره است که در حال حاضر بیشتر روی مس انجام می‌­شود. طرح­‌های نقاشی آن نقش‌­های جذاب پرندگان و گل‌­های زیبا است و از رنگ­‌های متنوعی استفاده می­‌کنند. ولی در میناکاری اصفهان بیشتر از رنگ­‌های فیروزه‌­ای، لاجوردی و کمی قرمز و سبز استفاده می­‌شود. بیشتر میناکاری را به صورت اشیا تزیینی، بشقاب و گلدان می‌­بینید.

بهترین سوغاتی

7. خاتم کاری

خاتم کاری یکی از اصیل‌­ترین و شگفت‌انگیزترین صنایع دستی است. هنرمندان خاتم کاری دارای ذوق هنری فراوان و صبر و تمرکز بسیار بالایی هستند. این هنر چشم نواز همچون ستاره­‌ای در بین بهترین سوغاتی‌­های ایران است و معمولا برای ساخت جعبه جواهر، جای خودکار، قاب عکس، گلدان و… استفاده می­‌شود. هنر خاتم ترکیبی از نقوش چند ضلعی منظم است که در نهایت به شکل فوق‌العاده زیبا و شکیل کنار هم قرار می‌­گیرند. گاهی از نقوش مینیاتوری هم استفاده می­‌شود. در ساخت خاتم معمولا از انواع چوب (مانند گردو، عناب، نارنج و…) و استخوان (معمولا فیل یا شتر) و یکسری مفتول­‌های فلزی استفاده می‌­شود.

8. گیوه کرمانشاه بهترین سوغات

گیوه کفشی نرم و راحت است که از بهترین سوغاتی‌های کرمانشاه می‌باشد. این کفش‌­ها کفی محکم و رویه‌­ای نخی و پارچه­‌ای دارند. گیوه مدل­‌های بسیار متنوع و چشم نوازی دارد و به کشورهای زیادی صادر می­‌شود.

9. سفال لالجین

سفال از صنایع دستی اصیل ایرانی است که از هزاران سال پیش در ایران استفاده می­‌شد. بهترین سفال‌­های ایران مربوط به شهر لالجین همدان می­‌باشند اما در شهرهای دیگر چون میبد و نطنز و… هم تولید می‌­شوند. یکسری اشکال سفال که حالت سنتی­‌تری دارند، یاد ایران کهن را زنده نگه می­‌دارند.

10. فیروزه نیشابور در لیست بهترین سوغاتی ایران

در نیشابور معدن­‌های فیروزه زیادی وجود دارد که این سنگ‌­های فوق‌العاده زیبا و خوش رنگ برای ساختن جواهرات و فیروزه کوبی از آن­‌ها استخراج می­‌شوند. فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی روح نواز ایرانی است که قطعات ریز فیروزه را بر روی اشیاء تزئینی (از جنس مس، برنج، نقره یا برنز) کار می‌­کنند.

بهترین سوغاتی

11. منبت کاری

هنر منبت کاری بر روی چوب، چشم هر گردشگر هنر دوست و زیباپسندی را به خود خیره می­‌کند. هنرمندان منبت کار دست سازه‌­های تزیینی خود را با کنده کاری و در آوردن نقوش خلاقانه روی چوب­‌های مختلف، انجام می­‌دهند. این شاهکارهای هنری می‌­توانند انتخاب مناسبی به عنوان بهترین سوغاتی ایران باشند.

بهترین سوغاتی

12. نقاشی مینیاتوری اصفهان

این نقاشی­‌های ظریف و روح نواز به داستان‌­های کهن ایرانی مانند داستان­‌های شاهنامه رنگ و بویی تازه می‌­بخشند. نقاشی مینیاتوری نمایانگر تمدن کهن و نمایشگر فرهنگ و هنر ایران زمین است، به همین علت می‌­تواند بهترین سوغاتی ایران باشد. این نقاشی توسط نقاشان ماهر و زبردست ایرانی بر روی کاغذ، عاج فیل و استخوان شتر صورت می­‌گیرد.

12 تا از بهترین سوغاتی ایران از بین خوراکی‌­ها

وقتی گردشگران وارد کشور یا حتی شهری می­‌شوند، دوست دارند با آداب و رسوم غذای آنجا هم آشنا شوند. در هر منطقه‌­ای یک یا چند خوراکی وجود دارد که یا بیشترین کیفیت را نسبت به هر جایی دارند یا مخصوص همان منطقه هستند. ایران سرزمینی مملو از فرهنگ‌­های گوناگون است و هر اقلیمی محصولات و سوغاتی‌های خوراکی بسیاری دارد. از این جهت انتخاب بهترین سوغاتی ایرانی خیلی دشوار است. در ادامه به معرفی 12 مورد از بهترین سوغاتی خوراکی ایران می‌پردازیم.

1. خاویار خزر بهترین سوغاتی ایرانی

خاویار از اصلی‌­ترین موارد صادرات می­‌باشد. خاویار دریای خزر که ماده غذایی گران و لوکسی است، در جهان بسیار شهرت دارد. خاویار ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می­‌باشد.

2. زعفران خراسان جنوبی

زعفران که به طلای سرخ شهرت دارد، یکی از گران‌ترین ادویه‌­های جهان است. گفته می‌­شود کشت آن از ایران نشات گرفته و ایران بزرگ­ترین تولیدکننده آن است. در استان خراسان جنوبی یکی از مرغوب‌­ترین انواع زعفران جهان کشت می­‌شود که به کشورهای مختلف دنیا صادر می­‌شود. زعفران علاوه بر طعم و بوی دلپذیر و بی‌نظیر، خواص بسیار زیادی هم دارد. بنابراین می‌­تواند انتخاب مناسبی به عنوان بهترین سوغاتی ایران باشد.

بهترین سوغاتی

3. پسته دامغان

بیشترین حجم پسته جهان، در ایران تولید و صادر می‌­شود. پسته دامغان، کرمان یا سبزوار بین گردشگران خارجی بسیار محبوب است. این خشکبار خوش طعم و مفید هم به صورت خام و هم بو داده در بسته بندی‌­های شکیل در ایران یافت می­‌شود.

4. گز و پولکی اصفهان

گز شیرینی سنتی اصفهان است که از جمله سوغاتی‌های لذیذ این استان به شمار می‌­رود. این شیرینی خوشمزه طعم‌ها و انواع مختلفی مثل بیدمشکی، لقمه­‌ای، آردی، پسته‌­ای، بادامی و… دارد. گز به دلیل طعم ایرانی که از گلاب و پسته آن می­­‌آید، می‌­تواند بهترین سوغاتی ایران باشد. همچنین پولکی که شیرینی آبنباتی است و طعم‌­های مختلفی همچون نارگیلی، کنجدی، لیمویی و… دارد، از دیگر سوغات این شهر زیباست.

5.سوهان قم

سوهان قم یک نوع شیرینی ترد ایرانی است که از ترکیب آرد، شکر، جوانه گندم، زرده تخم مرغ، کره، گلاب، هل، پسته یا بادام درست می‌شود. سوهان قم عطر فوق العاده­‌ای دارد و تنوع آن بالاست.

6. مسقطی شیراز

اگر از طعم‌های اصیل ایرانی لذت می­‌برید، بدون شک از خوردن مسقطی شیرازی سیر نمی­‌شوید. عطر هل و گلاب و زعفران و رنگ فوق‌العاده زیبای آن شما را شیفته خود خواهد کرد.

7. باقلوا

باقلوای شهرهای تبریز، یزد و قزوین معروف هستند. هر چند در هر کدام از شهرهای نام برده شده، طعم باقلوا متفاوت است، اما همه آن‌­ها بسیار لذیذ و دلچسبند هستند. طعم فوق‌العاده این شیرینی لایه‌­ای که با مغزها پر شده­‌است، مجذوبتان خواهد کرد.

بهترین سوغاتی

8. قطاب یزد

اگر یک بار طعم شیرینی­‌های یزد را چشیده باشید، می­‌دانید که قطعا می‌­توانند بهترین سوغاتی خوراکی ایران باشند. قطاب یکی از شیرینی­‌های فوق‌العاده یزد است. طعم این شیرینی بقچه‌­ای، هوش را از سر می­‌پراند. مغز این سوغاتی گرد و خوشمزه با بادام و هل پر شده‌­است و عطر و طعم بی­‌نظیری دارد.

9. گلاب کاشان

بهترین گلاب ایران در کاشان تولید می­‌شود. یکی از جاذبه‌­های گردشگری کاشان، جشنواره‌های گلاب‌گیری آن است که از اواسط اردیبهشت شروع شده و تا خرداد ادامه دارد. عطر و طعم گلاب یادآور اصالت ایرانی است. این سوغاتی خوشبو، خواص بسیاری هم دارد.

10. زرشک خراسان جنوبی

بیشترین تولید زرشک جهان، بر عهده ایران است و بهترین زرشک ایرانی مربوط به خراسان جنوبی می­‌باشد. این محصول خوش رنگ با خواص حیرت انگیز آن، می‌تواند سوغاتی مناسبی باشد.

11. باسلوق تبریز

باسلوق یکی از سوغاتی­‌های خوراکی ایرانی است که طمع لذیذ و دلچسبی دارد. این شیرینی نرم و خوشمزه سوغاتی آذربایجان شرقی و تبریز به حساب می‌­آید.

12. عسل کوهی اردبیل

عسل کوهی سوغاتی است که علاوه بر طعم دلنشین، خواص دارویی بسیاری دارد. در کوه‌­های سبلان اردبیل، عسل کوهی وجود دارد و مردم بومی، آن را در بین کوه­‌ها پیدا کرده و به سختی آن را به دست می‌­آورند.

کلام آخر

سوغاتی­‌های ایران به این نوشته ختم نمی‌شوند. در جای جای این کشور زیبا و پهناور و غنی، می‌توان تعداد بی‌شماری صنایع دستی منحصر به فرد و خوراکی‌­های لذیذ و گوناگون پیدا کرد. هنرمندان و صنعت گران ایرانی زبان زد دنیا هستند و کارهای خاص و زیبای آن­‌ها به قدری چشم نواز و دلنشین هستند که به سختی می‌توان گفت بهترین سوغاتی ایران کدام است. امیدوارم خواندن این نوشته به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من