چارشین > وبلاگ > آموزش > بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی

بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی

به طور کلی، صنعت سرامیک سازی بسیار گسترده است و یکی از گسترده‌ترین شاخه‌های این صنعت، ساخت ظروف سرامیکی می‌باشد. این ظروف کاربردهای فراوانی دارند که دو تا مهم‌ترین آن‌ها، صنایع دستی و استفاده برای غذا خوری می‌باشد. هر دوی این‌ها، از زمان‌های گذشته مرسوم بوده‌اند و در واقع ریشه‌ای تاریخی دارند. مردان و زنان نسل‌های پیش، ظروف سرامیکی را هم برای تزئین خانه‌هایشان و هم برای غذا خوری مورد استفاده قرار می‌دادند. سرعت بالای ساخت این ظروف و همچنین هزینه‌ی کمتر آن نسبت به باقی ظروف، در این فراگیری بی‌تأثیر نبوده و به نوبه خود در گسترش این ظروف ایفای نقش کرده‌اند. همانطور که گفتیم، دو تا از مهم‌ترین کاربردهای این ظروف، کاربرد در هنر و صنایع دستی و همچنین غذا خوری می‌باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را بیشتر با این موارد آشنا کرده و یک دید کلی نسبت به بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی به شما عرضه کن

ظروف سرامیکی

یم. با ما همراه باشید.

هنر و صنایع دستی

یکی از وسیع‌ترین کاربردهای ظروف سرامیکی، کاربرد در صنایع دستی می‌باشد. ظروف سرامیکی از زمان‌های گذشته در صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و امروزه به دلیل استقبال مردم از این صنایع و همچنین پیشرفت تکنولوژی و ساخت رنگ‌های ارزان و با کیفیت، این شاخه از کاربرد ظروف سرامیکی جانی دوباره گرفته است. طرح‌ها و نقش‌های متفاوت همراه با رنگ‌های درخشان، باعث شده تا روز به روز خریداران این ظروف افزایش پیدا کنند. اما متاسفانه هنوز، آنگونه که باید، به این صنعت توجه نشده و در جایگاه مناسبی قرار ندارد. ولی به تازگی ساخت ظروف سرامیکی فانتزی و مدرن مرسوم شده که می‌تواند چشم اندازی خوب را از این صنعت به ما عرضه کند.

اما مرسوم‌ترین ظروفی که در صنایع دستی سرامیک ساخته می‌شوند، چه ظروفی هستند؟ در ادامه به معرفی و بررسی سه تا از محبوب‌ترین ظروف هنری سرامیکی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ظروف سرامیکی

ماگ سرامیکی

شاید بتوان ماگ‌ سرامیکی را محبوب‌ترین ظرف سرامیکی هنری دانست. امروزه ما‌گ‌های سرامیکی مختلف و با طرح‌های متنوع به بازار عرضه شده‌اند که توانسته‌اند جایگاه خوبی را در میان خریداران پیدا کنند. ماگ‌هایی شامل طرح‌هایی با موضوعات ترند شده در فضای مجازی و همچنین ماگ‌ها با طرح‌های سنتی، از محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌روند. به دلیل رعایت بهداشت، توصیه می‌شود که درون این ماگ‌ها هیچ نقش و نگاری اجرا نشود و طرح‌ها فقط بر روی بدنه‌ی ماگ اجرا شوند. وجود رنگ بر روی سطح داخلی ماگ، باعث می‌شود تا در طولانی مدت، مقداری از رنگ وارد بدن انسان شده که قطعا مضراتی را در پی دارد.

بشقاب سرامیکی

امروزه بشقاب‌های سرامیکی بسیاری با طرح‌های هنری و فانتزی در بازار موجود می‌باشند. این طرح‌ها بیشتر شامل نقش‌های سنتی ولی با رگه‌هایی از هنر مدرن هستند. بشقاب‌های سرامیکی کاربرد غذا خوری ندارند و عموما روی دیوار نصب می‌شوند. استفاده‌ی آن‌ها جهت غذاخوری به دلیل وجود رنگ‌های مختلف بر روی سطح آن‌ها، می‌تواند برای سلامتی انسان مضر واقع شود بنابراین گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌ی غذاخوری نمی‌باشند. این بشقاب‌ها در سایزها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند که با توجه به محل نصبی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

میوه خوری سرامیکی

میوه خوری‌های سرامیکی نیز از محبوب‌ترین ظروف هنری سرامیکی محسوب می‌شوند. این میوه‌خوری‌ها نیز در طرح‌ها رو رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند و گستردگی آن‌ها باعث می‌شود تا هر سلیقه‌ای بتواند ظرف مورد علاقه‌ی خود را پیدا کند. طرح‌هایی که بر روی ظروف سرامیکی میوه خوری اجرا می‌شوند، عمدتا یا طرح‌های کلاسیک هستند یا این که طرح‌هایی مینیمال می‌باشند تا سادگی و زیبایی ظرف را حفظ کنند.

به طور کلی، ظروف هنری و فانتزی سرامیکی به دلیل گستردگی در طرح و نقش و همچنین کیفیت بالا، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. یکی دیگر از شاخه‌هایی که ظروف سرامیکی در آن کاربرد زیادی دارند، استفاده جهت غذا خوری می‌باشد. در واقع بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی در این شاخه می‌باشد. در ادامه به بررسی کاربرد ظروف سرامیکی در غذا خوری خواهیم پرداخت.

غذا خوری

همانطور که گفته شد، بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی، در غذا خوری می‌باشد. این ظروف باستانی، از زمان‌های بسیار دور نیز برای غذا خوری مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و ترکیب مواد اولیه‌ی آن‌ها و همچنین خواص حرارتی ویژه‌ای که دارند، فراگیر شدن این ظروف برا غذا خوری را سرعت بخشیده است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ظروف سرامیکی برای غذا خوری، به سه الی چهار هزار سال پیش می‌رسد.

ظروف سرامیکی از دو قسمت بدنه و لعاب تشکیل شده‌اند. قسمت بدنه از جنس خاک رس و قسمت لعاب نیز طیف گسترده‌ای از مواد آلی و معدنی را شامل می‌شود. اگر بخواهیم به صورت کلی ظروف سرامیکی را بررسی کنیم، این ظروف سه خاصیت ویژه دارند که این خواص، سبب برتری یافتن ظروف سرامیکی نسبت به باقی ظروف شده است. در ادامه به بررسی این خواص می‌پردازیم.

ظروف سرامیکی

  • سلامت ظروف سرامیکی

موادی که ظروف سرامیکی را تشکیل می‌دهند، عمدتا از موادی هستند که یا برای سلامت انسان ضرری ندارند و یا این که ضرر آن‌ها نسبت به مواد تشکیل دهنده‌ی باقی ظروف بسیار کمتر می‌باشد. از آن جا که سلامت ظروف در کاربرد غذا خوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سلامت ظروف سرامیکی باعث شده تا این ظروف از محبوبیت بالایی برخوردار باشند و بسیاری از مردم جهان، برای غذا خوری از آن‌ها استفاده کنند.

  • خواص حرارتی ویژه

ظروف سرامیکی توان تحمل حرارت‌های بالایی را دارند. به طوری که می‌توانند دمای ۲۰۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را نیز تحمل کنند اما ظروف فلزی در این دما به راحتی ذوب می‌شوند. دلیل این تحمل بالا، علاوه بر مواد اولیه‌ی تشکیل دهنده‌ی این ظروف، نحوه‌ی پخت آن‌ها نیز می‌باشد. این ظروف در کوره‌هایی با دمای بسیار بالا ساخته می‌شوند و این امر تأثیر بالایی بر روی میزان مقاومت آن‌ها در مقابل حرارت دارد.

  • داشتن لعاب

داشتن لعاب دو مزیت بسیار بزرگ را برای ظروف سرامیکی فراهم آورده است. یکی از این مزایا، این است که ظروف سرامیکی دچار خش نمی‌شوند و این امر علاوه بر افزایش طول عمر ظرف، تأثیر بالایی را در سلامت آن می‌گذارد. از این حیث که وجود خط و خش بر روی ظرف، سبب می‌شود تا مکانی مناسب برای رشد باکتری‌ها به وجود آمده و این باکتری‌ها در صورت ورود به بدن انسان، می‌توانند مشکلاتی جدی را برای سلامت فرد ایجاد کنند.

دومین مزیت لعاب ظروف سرامیکی، پخش یکسان حرارت در سطح ظرف می‌باشد. لعاب ظروف سرامیکی باعث می‌شوند تا گرمای انتقالی به ظرف در سطح آن پخش شده و تقریبا تمام سطح در یک دما قرار بگیرد. این امر در کاربردهایی همانند پخت و پز و یا گرم کردن غذا می‌تواند تأثیر گذار باشد.

همانطور که مطالعه کردید، ظروف سرامیکی سه ویژگی خاص دارند که آن‌ها را از باقی ظروف متمایز می‌کنند. همین ویژگی‌ها هستند که موارد استفاده‌ی آن‌ها را بسیار وسیع کرده است. در ادامه به بررسی بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی در غذا خوری خواهیم پرداخت.

پخت و سرو کردن غذاهای چسبنده

دو تا از مزیت‌هایی که ظروف سرامیکی نسبت به بسیاری از ظروف دیگر دارند، نچسب بودن و ضد خش بودن آن‌ها می‌باشد و هر دوی این مزیت‌ها از لعاب این ظروف نشئت می‌گیرند.

خاصیت نچسب بودن باعث می‌شود تا این ظروف برای پخت و سرو غذاهای چسبنده‌ای مانند سوپ و پلو بسیار مناسب باشد. قابلمه‌های سرامیکی بسیاری نیز در بازار موجود می‌باشد که برای پخت و پز این نوع غذاها بسیار گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. همچنین ظروف متنوع و بسیار زیبایی نیز موجود می‌باشد که برای سرو کردن غذاهای چسبنده بسیار مناسب هستند.

ظروف سرامیکی

قیمت ارزان و استفاده در هتل‌ها و رستوران‌ها

ظروف سرامیکی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و فرآیند ساخت، نسبت به باقی ظروف قیمت ارزان‌تری دارند. همچنین از جلوه‌ی زیبایی نیز برخوردار هستند و همه‌ی این موارد سبب می‌شود تا هتل‌ها و رستوران‌ها که به حجم زیادی از ظروف نیاز دارند، به سراغ خرید ظروف سرامیکی بیایند. در صورت آسیب دیدن ظروف نیز ضرر مالی چندانی به هتل یا رستوران نمی‌رسد که از این نظر، مزیت بسیار خوبی می‌باشد.

ظروف سرامیکی

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید، ظروف سرامیکی از زمان‌های قدیم تا به امروز، کاربردهای فراوانی داشته‌اند و ساخت ظروف سرامیکی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و گستره‌ی وسیع‌تری از محصولات را در بر می‌گیرد. خواص فیزیکی ویژه‌ی این ظروف و همچنین قیمت ارزان مواد اولیه‌ی آن، یکی از دلایل فراگیر شدن این ظروف می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم تا بیشترین کاربرد ظروف سرامیکی را به شما معرفی کرده و آن‌ها را بررسی کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من