چارشین > وبلاگ > آموزش > راز همیشه نو ماندن ظروف مسی

راز همیشه نو ماندن ظروف مسی

با توجه به ارزش و محبوبیت ظرف­‌های مسی، حتما این ­سوال به ذهنتان رسیده که راز همیشه نو ماندن ظروف مسی چیست؟ آیا می‌­توان درخشش و رنگ زیبای مس را برای همیشه ثابت نگه داشت؟ آیا لکه‌­های ایجاد شده بر سطح ظرف‌­های مسی قابل از بین بردن هستند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم بله! نگهداری از ظروف مسی اصلا کار دشواری نیست. بنابراین اگر شما هم می­‌خواهید از ظرف­‌های مسی­‌تان برای سال­‌های طولانی استفاده کنید و آن­‌ها همچنان جذابیت و درخشش اولیه خود را حفظ کنند، پس مطالعه این­ مقاله را از دست ندهید تا ما به شما 7 راز همیشه نو ماندن ظروف مسی را آموزش دهیم.

آشنایی با ظروف مسی

ظروف مسی

مس، فلزی بسیار ارزشمند با خواص و کاربرد­های بی نظیر می‌­باشد. ظروف مسی با قیمتی بالا، به یک کالای لوکس، زیبا، مفید و بادوام تبدیل شده‌­اند. ظروف مسی علاوه بر اینکه آشپزخانه را شیک جلوه می‌­دهند، به دلیل رسانایی عالی و توزیع یکسان و سریع حرارت بر سطح ظرف، گزینه­‌ی بسیار مناسبی برای پخت ­و‌ پز هستند. در برخی صنایع به دلیل اهمیت حفظ دمای بالا، در آن‌­ها مانند صنایع کیک پزی از ظروف مس خالص استفاده می­‌شود.

دو شایعه معروف در مورد ظروف مسی وجود دارد که شاید شما هم آن­‌ها را شنیده باشید. اول اینکه می­‌گویند ظروف مسی گزینه­‌ی مناسبی برای پخت و پز نیستند و ممکن است به سلامتی ما آسیب برسانند. این­ موضوع اصلا درست نیست و مس یک فلز ایمن است و اکثر سر‌آشپزان مطرح در سراسر جهان این ظروف را برای آشپزی پیشنهاد می­‌کنند. اما دومین شایعه در مورد ظروف مسی، مراقبت دشوار از آن‌­ها است. ظروف مسی برای امر آشپزی بسیار مفید هستند و به راحتی می‌­توان از آن­ها نگهداری کرد و همیشه از زیبایی‌­شان بهره برد.

مس فلزی زنده است به این ­معنی که می‌تواند با محیط واکنش دهد و اکسید شود. واکنش شیمیایی اکسیژن و مس باعث سیاه شدن ظروف مسی شما می­‌شود. همچنین رطوبت هوا با اکسید فلز نیز می­‌تواند واکنش دهد و پتینه را تشکیل دهد. پتینه به کربنات مس سبز رنگ گفته می­‌شود. پتینه مانند یک آستر نگه­دارنده عمل می­‌کند و باعث سالم ماندن مس زیرین می­‌شود، مانند ظروفی که باستان‌شناسان پس از هزاران سال توانسته­‌اند پیدا کنند. لایه­‌ی اکسید شده را می‌توان به راحتی از سطح ظرف جدا کرد و یک ظرف براق و زیبا داشت.

با توجه به اینکه برای اکثر ظروف مسی از آستر­‌های پوششی مانند قلع و یا فولاد استفاده می­‌شود، بهتر است از روش­‌هایی که برای از بین بردن لکه‌­های قسمت بیرونی ظرف استفاده می­‌شود، برای قسمت داخلی ظرف استفاده نکنید و کافی است قسمت درونی را با آب گرم، مایع شوینده و اسفنجی نرم بشویید و سپس آبکشی کنید و در آخر با یک دستمال نخی آن را خشک نمایید. لکه­‌هایی که در آستر قلعی دیده می­‌شوند، کاملا طبیعی هستند و مشکلی برای سلامت شما ایجاد نمی‌­کنند. فقط نیاز است آستر پوششی ظروف را هر چند سال یکبار بازسازی کنید. دقت داشته باشید هنگامی که ظرف شما دارای آستر پوششی است از مواد پاک کننده‌ای که در ادامه با آن­‌ها آشنا می­‌شویم، سفید کننده‌­ها، اسکاچ و سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا ممکن است به لایه­‌ی قلع آسیب رساند.

روش های نو نگه داشتن ظروف مسی

مس فلزی طبیعی و نرم است که به شدت آسیب پذیر می‌­باشد. بنابراین بهتر است از روش‌های طبیعی و سازگار با محیط زیست برای رفع تغییرات و سیاهی­‌ها، از بین بردن لکه­‌ها و… سطح مس استفاده کنید. مراقبت و نگهداری از ظروف مسی باید به صورت روزانه رعایت ­شود. از این­ ترکیبات طبیعی که در ادامه به معرفی آن­‌ها می­‌پردازیم، می‌­توانید برای از بین بردن لکه‌­های سطح خارجی ظروف استفاده نمایید و توجه کنید که به هیچ عنوان از پاک کننده‌­های شیمیایی برای این ­کار استفاده نکنید. همچنین پیشنهاد می­‌دهیم پارچ آب مسی را حداقل دو روز یکبار بشویید تا از فواید آن بیشتر بهره­‌مند شوید.

1- آب ­لیمو و نمک

برای نو نگه داشتن ظروف مسی روش‌­های بسیار زیادی وجود دارد که اولین و رایج‌­ترین آن­‌ها، ترکیب آبلیمو و نمک است. مقداری آبلیمو و نمک را درون ظرفی ریخته و مخلوط خمیری شکلی درست کنید. تمام لکه­‌ها و سیاهی‌­های ظرف را با این­ مخلوط پوشانده و چند دقیقه صبر نمایید. حال ظرف را شسته و با یک پارچه‌­ی نخی خشک کنید. خواهید دید که رنگ و درخشش ظرف، مجدد باز خواهد گشت.

2- رب و سس گوجه‌ فرنگی

ظروف مسی

سارا داهمن، نویسنده و مسگری حرفه­‌ای است که اسید اگزالیک را ماده‌­ای مهم می­‌داند که با آن می­‌توانید ظروف مسی خود را صیقلی و زیبا کنید. گوجه­‌فرنگی سرشار از اسید اگزالیک است. می‌­توان گفت مهم‌­ترین راز همیشه نو ماندن ظروف مسی رب و یا سس گوجه‌­فرنگی می‌­باشد. داهمن، ترکیب شگفت‌انگیزی از سس گوجه فرنگی، آرد و آبلیمو را برای از بین بردن لکه­‌ها معرفی می­‌کند. برای این منظور ماده­‌ی خمیری شکلی با مواد مذکور درست کرده و روی سطح خارجی ظرف قرار دهید اما حواستان باشد به هیچ عنوان اجازه ندهید این‌ ترکیب روی ظرف خشک شود زیرا به سختی می­‌توان آن را پاک کرد و دیگر جلا و درخشندگی یک‌­دستی به ظرف شما نمی­‌دهد. این ­ترکیب قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارد و درخشندگی خیره کننده‌­ای به ظروف مسی می‌دهد.

3- ریواس

ریواس، گیاهی بسیار مفید و ترش مزه است که نقش به‌سزایی در نو ماندن ظروف مسی ایفا می­‌کند. برگ­‌های ریواس سرشار از اسید اگزالیک می­‌باشند و بسیار سمی هستند، همچنین ساقه­‌های ریواس نیز دارای مقدار کمی اسید اگزالیک می­‌باشند. بنابراین دیگر ترکیب داهمن برای از بین بردن لکه­‌ها، ریواس است. برای این­ منظور کافی است ریواس‌­ها را خرد کرده و حدود 10 دقیقه بپزید تا مقداری نرم شوند. حال سطح ظرف را به ریواس پخته شده آغشته کنید و 15 دقیقه صبر نمایید، اینک سطح ظرف را با دستمال پارچه‌­ای پاک کرده و سپس آبکشی کنید. به یاد داشته باشید که حتما تمام ظرف مسی را بعد از آبکشی با دستمال پارچه­‌ای خشک کنید تا دیگر شاهد لکه‌­های خشک شده­‌ی آب روی آن و یا کدری سطح ظرف نباشید.

4- سرکه

اگر تا به حال در اینترنت به دنبال پیدا کردن راه­‌های تمیز کردن ظروف مسی بوده‌­اید، مطمئنا سرکه به شدت به شما پیشنهاد شده است. سرکه محلولی اسیدی با قدرت پاک کنندگی بسیار بالا است که سطح ظروف شما را به سرعت پاک و درخشان می­‌کند. اما داهمن می­گوید که این ­روش خطراتی نیز به همراه دارد. اگر سطح ظرف را به خوبی آبکشی نکنید و مقداری غذای مانده با سرکه بر سطح ظرف باقی بماند، می­‌تواند خطر آفرین باشد. داهمن پیشنهاد می­‌کند که بیشتر از لیمو برای این ­منظور استفاده کنید، زیرا خطر کمتری دارد.

5- جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین یکی از پر‌­کاربرد‌­ترین مواد در آشپزخانه است که علاوه بر برخی مصارف خوراکی، یکی از قدرت‌مند­‎ترین تمیز­ کننده­‌های خانگی نیز به‌شمار می‌رود. جوش شیرین و سرکه دیگر راز همیشه نو ماندن ظروف مسی هستند. با ترکیب سرکه و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین، سر­سخت­‌ترین لکه‌­ها را از بین ببرید. همچنین می­‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب لیمو، خمیری درست کنید و آن را روی سطح ظرف بمالید و دیگر شاهد لکه­ بر روی آن­ نباشید.

6- آب، نمک و آب تمر هندی

دیگر راز همیشه نو ماندن ظروف مسی، این­ ترکیب معجزه‌­آسا است. 50 میلی­‌لیتر آب و مقداری نمک را به همراه آب تمر‌­ هندی مخلوط کنید تا محلولی یکنواخت بدست آید. سطح ظروف را به وسیله یک اسفنج به این ­محلول آغشته کرده و سپس آبکشی کنید. حال شاهد درخشش فوق­‌العاده ظروفتان خواهید بود.

7- بیکینگ پودر و نمک

ظروف مسی

نمک یکی از محبوب­‌ترین پیشنهادات برای از بین بردن لکه­‌ها می­‌باشد اما باید دقت داشته باشید که نمک می‌­تواند در سطح ظروف شما خراش­‌های بسیار ریزی ایجاد کند. بنابراین بیشتر برای لکه­‌های بسیار سر­سخت استفاده از نمک توصیه می‌­شود که در این حالت هم شاهد خراش‌­های خیلی ریز خواهیم بود. پس حواستان به این­ قضیه باشد. داهمن پیشنهاد بهتری دارد، می­‌توانید از بیکینگ پودر که جایگزین ملایم‌­تری است، استفاده کنید.

آنچه که تاکنون ما به آن‌­ها پرداختیم، همگی روش‌­های بسیار ساده و راحتی بودند که شما می‌توانید هر کدام را که تمایل داشتید در منزل انجام دهید اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که گاهی هیچ یک از موارد فوق نمی‌­تواند لکه‌­های ظروف مسی شما را از بین برده و درخشش لازم را به آن­‌ها باز گرداند. پس در این ­زمان به هیچ عنوان به فکر پاک کردن ظروف با اسکاچ و یا این ­قبیل اجسام نباشید زیرا سطح ظروف مسی سریعا خراشیده می‌شود. در این ­موارد بهتر است ظروفتان را به دست مسگران سپرده تا آنان این ­زیبایی و درخشش را به ظروف شما بازگردانند.

سخن پایانی

ما در این ­مقاله به دنبال رازهای همیشه نو ماندن ظروف مسی بودیم و سعی کردیم چندین ترکیب ساده و خانگی را به شما معرفی کنیم تا دیگر نگران لکه­‌ها و سیاهی­‌های ظروف مسی خود نباشید و به راحتی بتوانید از شر آن­‌ها خلاص شوید. امیدواریم این ­مطالب برای شما مفید واقع شده ­باشند و از خواندن آن‌ها لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من