چارشین > وبلاگ > آموزش > راهنمای خرید چرم با کیفیت

راهنمای خرید چرم با کیفیت

متقاضیان چرم به دو دسته مصرف‌کننده و تولیدکننده تقسیم می­‌شوند. در هر کدام از این ­دو دسته که باشید، می‌­توان گفت مخاطب این ­مقاله هستید زیرا برای تشخیص و خرید چرم با کیفیت عوامل زیادی دخیل هستند. حال داشتن یک راهنمای مفید جهت خرید چرم به تصمیم گیری شما کمک می­‌کند که شامل عناصر اصلی آن­ مانند انواع چرم، کیفیت، ضخامت، وزن، موارد استفاده، برش، اندازه، هزینه و نکات دیگری می‌باشد. بنابراین اگر شما هم قصد خرید محصولات چرمی را دارید، مطالعه این­ مقاله را از دست ندهید تا با نکات اصلی خرید چرم با کیفیت آشنا شوید.

1-  انواع چرم

چرم

چرم ماده­‌ای سخت، محکم و تهیه شده از مواد طبیعی مختلفی است که آگاهی از انواع آن می‌­تواند کمک بزرگی به خریداران این­ محصول کند. بنابراین در ابتدا و پیش از ذکر هر مورد دیگری به سراغ معرفی انواع چرم می‌رویم.

دباغی گیاهان

این نوع چرم دباغی شده با تانن­‌ها (مواد قابض طبیعی) از گیاهان و پوست است. این ­فرآیند می­‌تواند بین 2 تا 30 روز طول بکشد و منجر به تولید یک چرم سفت و قوی همراه با رنگ قهوه­‌ای روشن ­شود. این ­نوع چرم بیشتر در ساخت چمدان، ابزار، سراجی، غلاف و کمربند مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

کروم برنزه شده

برنزه کردن کروم بسیار محبوب و کارآمد است. این ­فرایند در حدود سال 1858 معرفی شد و به دلیل خواص کروم، چرم نرم و نازکی به وجود می‌­آید. کروم به کلاژن‌های موجود در پوست خام متصل و حتی فضای بین پروتئین‌­های پوست را افزایش می­‌دهد. همچنین این امکان را می‌­دهد که کشش بیشتری داشته­‌باشند و در برابر انقباض در آب گرم مقاومت کنند. چرم دباغی کروم تقریباً در هر نوع کالای چرمی استفاده می‌­شود.

پوست گوساله

پوست گوساله، دیگر ماده موجود برای ساخت چرم طبیعی می­‌باشد. این­ نوع چرم به طور کلی بسیار نرم، انعطاف پذیر و صیقلی بوده و انتخابی عالی برای کفش، چکمه و سایر کاربردهای مشابه است.

پوست گوسفند

چرم گوسفند یا پوست گوسفند محبوبیت زیادی دارد زیرا اغلب یک طرف آن با چرم و روی دیگر آن با پشم پوشیده شده‌است. پشم به طور طبیعی عرق را از پوشنده دور می‌­کند. این ­امر سبب می­‌شود چرم گوسفند به یک چرم ایده‌آل برای استفاده در روکش صندلی‌­ها، کفش‌­ها، دمپایی‌­ها و چکمه‌­ها در تمام طول سال تبدیل شود. جالب است بدانید که چرم گوسفند، از جمله چرم بره حدود 12 درصد از کل تولید چرم در سراسر جهان را تشکیل می‌­دهد.

شِل کوردوان

چرم

چرم اسب، معمولاً با چرم مرغوب “کوردوان” مرتبط است. چرم کوردوان بسیار ضخیم، صاف و متراکم است. به طوری‌ که برای کفش‌­ها و دستکش‌­ها عالی عمل می‌­کند. همچنین در مقایسه با پوست گاو، چرم اسب سطح نسبتاً کم­تری را پوشش می‌­دهد. به همین دلیل است که محصولات چرمی کوردوان معمولاً اقلام کوچکی مانند کفش، دستکش و لوازم جانبی کوچک را در بر می‌­گیرند.

چرم­‌های عجیب

از آن جایی که چرم را می‌­توان از پوست هر حیوانی تهیه کرد، اغلب انواع مختلفی از آن­‌ها در دسترس است که به عنوان چرم‌­های “عجیب” شناخته می‌شوند زیرا کمتر رایج هستند و گاهی اوقات تهیه، ساخت یا یافتن آن‌ها دشوار است. این ­چرم‌­ها معمولا برای تولید کفش و لوازم شخصی مورد استفاده قرار می‌­گیرند. نمونه‌­هایی از چرم­‌های عجیب و غریب عبارت‌اند از چرم تمساح، شتر، قورباغه، کانگورو، گوزن و مار.

چرم مصنوعی وگان

این نوع یک چرم مصنوعی است که معمولا از پلاستیک ساخته می‌­شود اما به گونه‌­ای می‌باشد که ظاهر و بویی شبیه به چرم واقعی دارد. چرم مصنوعی در طیف گسترده‌­ای از رنگ­‌ها، بافت‌­ها و پوشش‌­ها موجود است. همچنین برای ساخت همه چیز از جمله کفش، لباس و اثاثیه یا لوازم داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- کیفیت چرم

برای بررسی کیفیت چرم، موارد زیر رایج‌ترین روش‌­هایی هستند که چرم را درجه بندی می­‌کنند. این ­نام‌ها در حقیقت بیشتر به شیوه‌ای که چرم شکافته شده‌­است اشاره دارند تا به درجات واقعی. به علت تاثیرگذاری این ­تغییرات بر عملکرد و کیفیت کلی یک قطعه چرمی، مردم معمولاً از آن‌ها به عنوان “درجه‌­های چرم” یاد می‌­کنند.

چرم دانه کامل

این ­برش چرم شامل طرح بیرونی پوست است که به آن دانه گفته می‌­شود و برای از بین بردن هر گونه نقص، سنباده زده نشده‌­است. به طور کلی، فقط مو از روی چرم‌­های دانه کامل برداشته می‌­شود. دانه به طور کلی دارای الیاف متراکم بسته بندی شده‌است که ریزتر هستند. این منجر به ایجاد سطحی می‌شود که بسیار محکم و بادوام بوده و می‌­تواند در برابر استفاده سخت، مقاومت کند. از آن­جایی که این سطح تحت سنباده کاری قرار نمی‌گیرد، ممکن است دارای ایرادات جزئی باشد.

پوست‌­های دانه کامل بدون لکه‌­های زیاد، دارای با ارزش‌­ترین قیمت هستند، زیرا کمتر رایج بوده و از نظر بصری جذاب­‌تر می‌­باشند. همچنین دارای بیش­ترین استحکام نسبت به هر نوع چرم دیگری هستند. این ویژگی باعث می‌­شود برای سراجی، کفش و مبلمان مناسب باشند. همینطور از آن­جایی که لایه بیرونی برداشته نشده­‌است به مرور زمان یک پتینه (تغییر رنگ سطح در اثر استفاده) ایجاد می‌کند که می‌تواند برای چشم ناخوشایند باشد. لایه بیرونی نیز برخی از ویژگی­‌های مقاومت در برابر آب را ارائه می‌­دهد. Full Grain به عنوان با کیفیت‌­ترین چرم موجود شناخته می‌­شود.

چرم دانه بالا

این ­برش بسیار شبیه به دانه کامل است با این تفاوت که لایه فوقانی آن سنباده زده یا سفت شده‌است تا عیوب و بی‌نظمی در آن از بین برود. این مسئله باعث می‌­شود چرم نرم­‌تر و انعطاف پذیرتر شده و رنگ­‌های مختلف روی آن اعمال شوند. در حالی که سنباده آن را از نظر بصری جذاب‌تر می‌کند، استحکام و برخی از ویژگی‌های آب‌گریز چرم کامل را نیز از بین می‌برد. آنگاه ما شروع به مشاهده تعادل بین استحکام چرم و ظاهر و نرمی چرم می‌­کنیم. با توجه به نرمی و انعطاف پذیری آن، چرم درجه یک اغلب در کالاهای چرمی مرغوب از جمله کیف دستی، کیف پول و کفش استفاده می‌­شود.

چرم اصل (چرم اصلاح شده)

چرم

 

چرم اصل می‌­تواند از هر لایه‌­ای از پوست بوجود آمده و برای ایجاد ظاهری یکنواخت‌­تر و صحیح‌­تر، دستخوش تغییراتی قرار ­گیرد. می­‌توان آن را سنباده زد یا صاف کرد تا عیوب سطح از بین برده‌شده و سپس رنگ زده شود تا ظاهر نهایی یکنواخت و زیبایی به آن بدهد. این ­فرآیند برخی از کیفیت‌­های  چرم را تغییر می‌­دهد. بنابراین اگرچه کیفیت بالایی ندارد اما اغلب برای کمربندها و کالاهای مشابه استفاده می‌­شود.

چرم دانه‌­ای تقسیم شده

این نوع چرم یک برش لایه لایه از داخل سطوح پایینی است. معمولاً یک لایه پایینی از پوست، بالای گوشت قرار دارد و یک ماده چرمی مفید را تولید می‌­کند. سطح طبیعی چرم دانه‌بندی شده به اندازه دانه‌های کامل و رویه متراکم، محکم و مفید نیست. بنابراین، اغلب در چرم‌هایی که رنگ‌ می­‌شوند، برجسته شده‌ و سطح آن‌ها به نحوی قابل توجه، تغییر یافته است. این­ مورد به آن­‌ها اجازه می‌­دهد تا برخی از ویژگی­‌های مفید یک ماده چرمی را ارائه دهند در حالی که دارای سطح بصری دلپذیر و اغلب کاربردی برای محصولات چرمی هستند.

چرم باند شده (چرم بازسازی شده)

چرم چسبیده مانند ضایعات چرم می‌­باشد و از پسماندها و تکه‌­های چرمی تشکیل شده که با استفاده از پلی اورتان یا لاتکس روی یک توری یا ورق الیافی به خوبی خرد شده و به هم متصل می‌­شوند. مقدار چرم در مخلوط واقعی می­‌تواند بسیار متفاوت باشد (از 10% تا 90%) بنابراین بر ویژگی‌های عملکردی و زیبایی شناسی محصول نهایی تأثیر می‌گذارد. چرم چسبانده شده اغلب رنگ آمیزی شده و همچنین می­‌تواند فشرده یا برجسته شود تا ظاهری به سبک دانه پیدا کند.

چرم مصنوعی / چرم گیاهی

بیشتر چرم­‌های مصنوعی و وگان از پلاستیک ساخته می‌­شوند. آن‌ها معمولاً دارای برخی ویژگی‌ها هستند که چرم‌های طبیعی فاقد آن می‌­باشند مانند ضد آب بودن. اگر چه به طور کلی خیلی سریع‌تر فرسوده شده و به خوبی چرم طبیعی عمل نمی‌کنند. با این­ حال، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است چرم مصنوعی جز موارد انتخابی باشد. بنابراین به یک گزینه محبوب تبدیل شده‌است.

3- ضخامت چرم

چرم

ضخامت چرم در واحدهای مختلف در سراسر جهان و در صنایع مختلف با گیج اندازه گیری می‌شود. به طور کلی چرم از مواد طبیعی ساخته‌شده بنابراین ضخامت آن در کل عرض پوست می­‌تواند متفاوت باشد. به این ­ترتیب، ضخامت چرم برای یک تکه اغلب در محدوده­‌هایی مانند 2 تا 3 اونس یا 2 میلی متر تا 2.4 میلی متر ذکر می‌­شود. این ­تغییرات ضخامت همچنین می­‌تواند تحت تأثیر فرآیند دباغی، فرآیندهای شیمیایی و انواع روش‌های خشک کردن قرار گیرد. همچنین، ضخامت می‌­تواند تحت تأثیر نحوه شکافتن پوست هم باشد.

4-  برش چرم

مخاطب این ­بخش از مقاله بیش­تر تولیدکنندگان هستند و چون مبحث کمی تخصصی می‌­شود، زیاد به آن نمی‌­پردازیم و به صورت سطحی عبور می‌­کنیم. همچنین برای مخاطبین مصرف‌کننده جنبه اطلاعات عمومی دارد. بر اساس مساحت پوست نسبت به بدن حیوان، برخی از قطعات کمی با کیفیت‌­تر و کار با آن‌­ها آسان‌­تر خواهد بود. چرم تمام شده معمولاً بر اساس نوع برش قابل خریداری است. بر اساس نوع پروژه­‌ای که روی آن کار می­‌کنید و ویژگی‌­های عملکردی که در قطعه تمام شده می‌­خواهید، دانستن اینکه برش­‌های مختلف موجود چیست، می‌­تواند مفید باشد. انواع برش‌ها عبارتند از:

  • برش کامل چرم
  • برش جانبی چرم
  • برش چرم شانه
  • برش چرم دو شانه
  • برش چرم خم
  • برش دوبل چرم خم
  • برش چرم لب به لب
  • برش دو لبه چرم
  • برش شکم چرم
  • برش دوتایی شکم چرم

5- سایز چرم

این ­بخش همانند بخش قبلی نیز مخاطبانش تولیدکنندگان چرم و علاقه­‌مندان به داشتن اطلاعاتی در این ­زمینه هستند. پس اطلاعاتی را به طور مختصر بیان می‌­کنیم. چرم را می‌توان در اندازه‌­های مختلف خریداری کرد. آنچه شما می­‌خواهید عمدتاً به نوع پروژه‌­ای که روی آن کار می‌­کنید بستگی دارد و این که کدام قسمت‌­ها و انواع پوست‌­ها بهتر عمل می‌­کنند. به طور کلی، چرم را می‌­توان در موارد زیر خریداری کرد:

  • ضایعات
  • نوارها
  • برش­‌های خاص
  • مخفی کل

سوالات رایج خرید چرم

– بهترین چرم چیست؟

تشخیص بهترین چرم به طور کلی بر اساس ترجیحات و نیازها به‌دست می‌­آید. به خصوص در راهنمای خرید چرم، زیرا سلیقه شخصی نیز دخیل است. به عنوان مثال، چرمی که برای ساخت دستکش‌های شب مناسب است لزوما در تهیه کمربندهای سنگین کارآمد نیست. بر اساس کیفیت، عملکرد و دوام، چرم دباغی شده گیاهی دانه مرغوب، اغلب جز بهترین چرم محسوب می‌­شود. چرم دانه بالایی نیز استحکام بیرونی پوست را حفظ می‌­کند این در حالی است که ضخامت باعث دوام می‌­شود.

– آیا چرم با افزایش سن بهتر به نظر می‌­رسد؟

اصولاً چرم با افزایش سن بهتر به نظر می‌­رسد. این مورد عمدتاً برای چرم‌های طبیعی است که به‌ خوبی حالت‌دهی شده‌­اند. چرم‌های دانه‌دار کامل  و دانه‌های بالایی در طول زمان، رنگ مایل به قهوه‌ای ایجاد می‌کنند.

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

چرم

برخی از چرم­‌های مصنوعی، فوق‌العاده شبیه به چرم طبیعی به نظر می‌­رسند. حتی هنگام لمس آن‌­ها، تشخیص این که چرم مصنوعی است، بسیار دشوار می­‌باشد. در این ­بخش ما نکاتی را ارائه خواهیم داد که تشخیص واقعی یا مصنوعی بودن چرم را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین هر چند ممکن است همیشه قابل تشخیص نباشد اما در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند.

1-  نگاه کردن

چرم­‌های طبیعی اغلب دارای الگوی دانه بندی متفاوتی روی سطح خود می‌­باشند. چرم‌­های مصنوعی توسط ماشین­‌ها تولید می‌­شوند، بنابراین می‌­توانند بسیار صاف و یک‌­دست به نظر برسند. همچنین، اگر با الگوی دانه‌­ای مهر شوند، الگوی دانه چرم مصنوعی معمولاً ثابت و تکراری به نظر می­‌رسد.

2-  بو کردن

گاهی اوقات چرم مصنوعی بوی پلاستیک یا شیمیایی می­‌دهد. این به دلیل پلاستیک­‌ها و مواد شیمیایی است که در ساخت آن‌­ها استفاده می‌­شود.

3-  لمس کردن

چرم مصنوعی ممکن است کمی پلاستیکی به نظر برسد. چرم واقعی حس طبیعی الیاف را به شما می‌­دهد. چرم مصنوعی گاهی بسیار صاف و نرم است.

4-  لایه بندی

در صورت امکان برش دادن به یک تکه چرم و دیدن ترکیب داخل آن می­‌تواند کمک کننده باشد. اگر از چند لایه ساخته شده‌باشد، ممکن است یک نوع چرم مصنوعی باشد.

5-  لبه­‌ها هنگام برش

لبه­‌های یک تکه چرم برش خورده را بررسی کنید. چرم طبیعی با بیرون زدن بخشی از الیاف طبیعی، لبه‌ای «مودار» به جا می‌گذارد. چرم مصنوعی به طور کلی لبه­‌ای صاف، یک‌­دست و تمیز خواهد داشت.

کلام آخر

همانطور که مطالعه کردید ما در این­ مقاله سعی کردیم شما را با انواع ویژگی‌­های مختلف چرم آشنا کرده و روش­‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را شرح دهیم. استفاده از این ­راهنمای خرید چرم با کیفیت می‌­تواند در انتخاب‌­های شما بسیار مفید واقع شود. امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من