چارشین > وبلاگ > فرهنگ > عملکرد صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

عملکرد صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

کشور عزیزمان ایران به دلیل وسعت زیاد از گذشته‌­های دور تا به امروز قوم‌­های بسیار زیادی با آداب و رسوم و فرهنگ­‌های متفاوت را در نقاط مختلف خود جای داده‌­است. همین موجب شده که در سرزمین ایران صنایع دستی بسیار زیادی با طرح­‌ها و رنگ‌­های خارق­‌العاده و متنوع تولید شوند. اما ما در این مقاله قصد داریم بیشتر به موضوع صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی کشور بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا تمام نکات و اطلاعات لازم در مورد این موضوع بسیار مهم و حیاتی را فرا گیرید.

صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

صنایع دستی

منظور از صنایع دستی به طور دقیق و واضح و البته خلاصه، این است که یک وسیله کاملا دست سازی می‌باشد که با ذوق هنری و خلاقیت فکری ساخته شده‌­است. وقتی می‌­گوییم یا می‌­شنویم یک وسیله دست ساز است به این معنی است که از یک ماده‌ ساده مثل گل، چوب، نخ، استخوان و… به کمک دست یا ابزارهای ابتدایی و بومی، وسایل تزئینی و زیبایی خلق شده‌­است. جالب است بدانید برخی از صنایع دستی آنقدر زیبا و جذاب هستند که هیچ وقت نه می­‌توان روی آن‌­ها قیمت گذاشت و نه آن‌­ها را فروخت. بلکه باید در موزه­‌ها از آنان نگهداری کرد تا آسیب ندیده و همه بتوانند آن آثار زیبا را ببینند و لذت ببرند تا همچنین بیشتر شاهد تاثیر صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی باشیم.

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، ایران به عنوان سرزمینی وسیع، هزاران هنر دستی و آثار هنری را ارائه می­‌دهد که ریشه در فرهنگ پربار این کشور دارند. همچنین صنایع دستی در مورد تاریخچه زادگاه خود نیز اطلاعات بسیار زیادی می‌­دهند. اصولا هر کشور هزاران صنایع دستی مخصوص به خود دارد که ارائه همه آن‌ها در یک گزارش مختصر کار ساده و آسانی نیست. ترمه‌­بافی، سفالگری، خاتم کاری و… از تاثیرگذارترین و محبوب­‌ترین صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی ایران هستند.

صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

ویژگی­‌های صنایع دستی

صنایع دستی ویژگی­‌های بسیار زیادی دارند که در این قسمت به چند مورد از مهم‌­ترین آن­‌ها اشاره می­‌کنیم:

  • عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار
  • انتقال فرهنگ یک کشور به کشور دیگر
  • ایجاد و توسعه شغل در نقاط مختلف کشور
  • بیان‌­کننده تاریخچه یک سرزمین

5 مورد از محبوب­‌ترین صنایع دستی موثر در بهبود وضعیت اجتماعی

همان­طور که در قسمت­‌های قبل اشاره کردیم، کشور پهناور ایران به دلیل داشتن اقوام گوناگون با فرهنگ‌­های متفاوت، دارای صنایع دستی بسیار زیادی است. در این قسمت قصد داریم به چند مورد از مهم­‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی بپردازیم.

1. خاتم کاری: خیاطی با چوب، فلز و استخوان

خاتم کاری به عنوان یکی از نفیس­‌ترین و با ارزش‌­ترین صنایع دستی ایران شناخته شده­‌است. هنر خاتم کاری معمولا با استفاده از قطعات کوچک چوب (آبنوس و ساج)، برنج (برای قسمت‌های طلایی) و استخوان شتر (قطعات سفید) روی یک شی یا وسیله ساخته می­‌شود. همچنین نقوش خاتم کاری بیشتر به صورت اشکال هندسی مانند مربع، مستطیل، ستاره و… است که شکل ستاره در میان تمام آن‌­ها از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌­باشد. در ایران خاتم کاری جز یکی از زیباترین هنرهای صنایع­ دستی است.

2. قلم زنی: حکاکی روی فلز با چکش و قلم

قلم زنی یکی از زیباترین هنرهای ایرانی و جز صنایع دستی محبوب است. قلم زنی هنری است که بیشتر نقوش و طرح‌­های دقیق و فاخر ایرانی را بر روی فلزات مختلف از جمله مس، برنج، نقره و طلا با استفاده از چکش و قلم حک می­‌کنند. جالب است بدانید اولین آثار قلم زنی ایران مربوط به دوره ساسانیان می­‌باشد.

3. مینا کاری: نقاشی مینا روی مس، نقره و طلا

مینا­کاری یکی از مشهورترین و معروف­‌ترین صنایع دستی ایران است که بیشتر در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز انجام می­‌شود. میناکاری هنر رنگ آمیزی و تزیین سطح فلزات و سفال­‌ها است. بیشترین کاربرد هنر میناکاری در ساخت بشقاب‌­های دیواری، دکوراسیون منزل، گلدان و جواهرات می­‌باشد. همچنین مینا کاری به عنوان یکی از صنایع دستی شناخته شده در دوره ساسانی است. بنابراین با توجه به قدمت زیاد این هنر، مینا کاری جز یکی از مهم‌­ترین صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی ایران به شمار می‌­رود.

4. فیروزه‌­کوبی: منبت سنگ فیروزه

فیروزه‌­­کوبی یکی از زیباترین و نفیس‌­ترین صنایع دستی ایران است به طوری که این شاهکار هنری زیبا از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم این سرزمین برخوردار می­‌باشد. همچنین وسیله‌­های فیروزه‌­کوبی شده یکی از فوق­‌العاده‌­ترین سوغاتی­‌های ایرانی هستند. در هنر منبت کاری فیروزه، تکه‌­های کوچک فیروزه را به صورت موزاییک بر روی سطح فلزات مختلف مانند مس، برنج، نقره، طلا و… قرار می­‌دهند تا زیبایی خاصی به شی ببخشند.

5. ترمه بافی: منسوجات لحافی لوکس

خاستگاه این هنر زیبا مربوط به شهر تاریخی یزد می‌باشد. ترمه یک هنر ایرانی دست بافت با نقش‌های خاص و گل گلی است که عمدتا با نخ‌های مرغوب و رنگارنگ بافته می­‌شود؛ نخ­‌هایی از جنس‌­های مختلف از جمله ابریشم، پشم و کرک. این هنر به دلیل خاص بودن و تاریخچه دیرینه خود، جز یکی از اثرگذارترین صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی به حساب می­‌آید.

صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

تاثیر صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

صنایع فرهنگی دانش بنیان یکی از فرصت‌­های اقتصادی جدید برای همه کشورهای در حال حاضر و قرن بیست و یکم می­‌باشند. صنایع دستی، بخشی از دانش اقتصاد جدید هستند که در بهبود وضعیت اجتماعی تاثیر شایانی می­‌گذارند؛ به همین دلیل دولت­‌ها اقداماتی را در جهت ترویج صنایع دستی انجام می­‌دهند. در ادامه با سه مورد از تاثیرهای صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی آشنا می­‌شویم.

1. علاقمند شدن افراد به هنر

رشد صنایع دستی موجب می‌­شود که تمام گروه‌­های سنی جامعه به ویژه کودکان و جوانان با هنرها و صنایع دستی کشورشان آشنا شده و بتوانند به همه چیز با دقت و از دید هنری نگاه کرده و آن را حل نمایند.

2. انتقال فرهنگ یک کشور به سایر نقاط جهان

صادرات و واردات صنایع دستی موجب می‌­شود که تمام کشورهای جهان از فرهنگ‌­های هم آگاه شده و شاید شیفته و مجذوب فرهنگ یک کشور شوند. همین امر می‌­تواند دلیلی بر افزایش جاذبه گردشگری یک کشور شود.

3. افزایش ارتباط بین گروه‌­های شغلی متفاوت جامعه

صنایع دستی موجب می­‌شوند علاوه بر جامعه‌­های مختلف، شغل­‌های گوناگون نیز در یک جامعه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از طرفی رواج صنایع دستی، می­‌تواند گام بزرگی برای حضور بانوان در حوزه صنعت باشد.

صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی

سخن آخر

همانطور که دانستید فرهنگ­‌های اقوام مختلف در کشور عزیزمان ایران نه تنها موجب تولید آثار هنری بسیاری می­‌شوند، بلکه موجب آن هستند که صنایع دستی در بهبود وضعیت اجتماعی نقش و تاثیر چشمگیری داشته­‌باشند. به طوری که این تاثیر، تمام ارکان مختلف جامعه را تحت پوشش قرار می‌­دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من