چارشین > وبلاگ > فرهنگ > مشهورترین صنایع دستی قاره آفریقا

مشهورترین صنایع دستی قاره آفریقا

شاید کمتر کسی اطلاعات کاملی در مورد صنایع دستی قاره آفریقا داشته باشد. قاره‌ای بی‌نظیر با فرهنگی غنی که صنایع دستی و سوغاتی‌های فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم انواع تولیدات کشورهای آفریقایی را به شما معرفی کرده و توضیح مختصری درباره هرکدام از آن‌ها به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی صنایع دستی قاره آفریقا

صنایع دستی تولید شده در این قاره از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین دلایل جذب توریست به این قاره به حساب می‌آید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این محصولات را به شما معرفی و در مورد تعدادی از آن‌ها توضیح کوتاهی می‌دهیم.

  • محصولات سفالی
  • منجوق کاری
  • سبد دست‌بافت
  • کلاه معروف ماکاراپا
  • کیف تولید شده از چرم
  • پارچه شوی شوی
  • زیورآلات
  • سرامیک آردمو
  • سبد دست‌بافت
  • تولیدات چوبی
  • تولیدات سفالی
  • صنایع دستی تولید شده با سیم مفتول
  • تخم شترمرغ

منجوق کاری از بهترین صنایع دستی قاره آفریقا

منجوق کاری را می‌توان یکی دیگر از صنایع دستی مهم قاره آفریقا دانست. مهم بودن این محصول را می‌توان از تعداد زیاد کارگاه‌های تولیدکننده آن تشخیص داد. محصولات تولید شده با این روش دارای رنگ و طرح‌های متنوع هستند و می‌توانند انتخاب خوبی برای هدیه‌دادن به افرادی که دوستشان دارید، باشند. تعداد زیادی از مردم این قاره در کارگاه‌های منجوق کاری مشغول به فعالیت هستند.

a

سبد دست‌بافت

یکی دیگر از صنایع دستی قاره آفریقا که می‌تواند جلوه خاصی به دکوراسیون داخلی منزل دهد، سبد دست‌بافت تولید شده توسط هنرمندان این قاره است. این محصول به دلیل کیفیت بالا، تنوع رنگ و طرح‌های مختلف، انتخابی عالی برای افراد مشکل‌پسند است.

کلاه ماکاراپا از محبوب‌ترین صنایع دستی قاره آفریقا

کلاه ماکاراپا بیشتر مناسب افرادی است که علاقه به ورزش دارند. ماکاراپا کلاهی سفت است که می‌توانید در طرح‌ها و نقش‌های مختلف آن را مشاهده کنید. بیشتر هنرمندان تولیدکننده این محصول ترجیح می‌دهند با پرچم کشورهای مختلف آن را تولید کرده و در رویدادهای ورزشی به فروش برسانند.

کیف چرمی

یکی دیگر از محصولات تولید شده توسط بومیان قاره آفریقا کیف چرم است. این کیف‌های دست‌دوز توسط هنرمندان ماهر تولید می‌شوند و از کیفیت بالا و طرح‌های متنوعی برخوردار هستند. در تولید این محصولات از چرم شترمرغ استفاده می‌شود که موجب محبوبیت دوچندان آن در بین گردشگران و افراد محلی شده است. از محبوب‌ترین محصولات تولید شده می‌توان به کیف دستی، کوله‌پشتی، کیف دوشی و کیف مهمانی اشاره کرد.

پارچه شوی شوی

شوی شوی پارچه‌ای نخی و رنگی است که از آن برای تولید لباس سنتی زنانه، روکش کیف، کوسن و… استفاده می‌شود. اگر قصد تهیه یک هدیه خاص برای عزیزان خود را دارید، این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از خاص‌ترین صنایع دستی قاره آفریقا به‌حساب می‌آید.

زیورآلات آفریقایی

زیورآلات را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ کشورهای آفریقایی دانست که استفاده از آن بین قبایل مختلف ساکن در این قاره رایج است. اگر قصد خرید این تولیدات را داشته باشید متوجه تنوع و زیبایی منحصربه‌فرد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که همه‌ساله عده زیادی از سراسر دنیا برای خرید این محصولات به کشورهای آفریقایی سفر می‌کنند.

تولیدات چوبی

کنده‌کاری روی چوب یکی از قدیمی‌ترین هنرهایی است که تولیدات آن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. هنرمندان آفریقایی از چوب‌های بعضاً بی‌استفاده طرح‌های جذاب و زیبایی خلق می‌کنند. از انواع این تولیدات می‌توان به اشکال حیوانات، جاذبه‌های گردشگری و نمادهای قاره آفریقا اشاره کرد.

b

جایگاه قالی‌بافی در صنایع دستی قاره آفریقا

باتوجه‌به تحقیقات انجام شده و مدارک کشف شده در طی این سال‌ها سابقه قالی‌بافی در این قاره به اواخر قرن 14 و اویل قرن 15 مربوط می‌شود. در حال حاضر می‌توان تولیدکنندگان فرش در این قاره را به دو بخش عمده تقسیم کرد:

  • دسته اول هنرمندانی که در خانه‌ها و مناطق روستایی بافندگی می‌کنند. کیفیت این قالی‌ها بسته به نوع بافت و مواد استفاده شده در آن متفاوت و استاندارد خاصی برای آن تعیین نشده است.
  • دسته دوم کارگاه‌های بزرگ تولیدی هستند که هدف آن‌ها صادرات این فرش‌ها به بازارهای خارجی است. به همین دلیل برای این تولیدات استانداردهایی در نظر گرفته شده و از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

اصلی‌ترین تولیدکننده فرش در میان کشورهای آفریقایی کشور مراکش است.

تولیدات سفالی

سفال یکی دیگر از صنایع دستی قاره آفریقا به‌حساب می‌آید که از محبوبیت خاصی بین توریست‌ها برخوردار است. صنعتگران و هنرمندان زیادی در این قاره به تولیدات محصولات سفالی مشغول هستند و برای تولید محصولات خود عموماً از دو نوع خاک استفاده می‌کنند.

  1. رس قرمز
  2. خاک سفید یا کائولن که محصولی وارداتی است و از فرانسه تهیه می‌شود.
  • دلیل اصلی استفاده از خاک کائولن خنثی‌کردن اثر سربی است که در لعاب‌های مصرفی در ساخت سفال‌ها استفاده می‌شود.

c

صنایع دستی تولید شده با سیم

تولید صنایع دستی با سیم مفتول یکی از تولیدات خاص این قاره به‌حساب می‌آید که به دلیل تنوع و رنگ‌بندی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. اکثر کارگاه‌های تولیدی این محصولات در مناطق روستایی است.

  • خلاقیت هنرمندان منجوق کار و مفتول کار موجب خلق آثاری جذاب گردیده که از جمله آن‌ها می‌توان به ماشین اسباب‌بازی، حیوانات مختلف و اثاثیه منزل اشاره کرد.

تخم شترمرغ

تخم شترمرغ یکی از عجیب‌ترین سوغاتی‌هایی است که توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. هنرمندان آفریقایی با استفاده از رنگ و جواهرات مختلف این محصول را به زیبایی تزئین و در بازارهای کشورهای آفریقایی به فروش می‌رسانند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که تخم شترمرغ تزئینی بسیار حساس بوده و با کوچک‌ترین ضربه‌ای آسیب می‌بیند.

کلام آخر

صنایع دستی قاره آفریقا را می‌توان جز باکیفیت‌ترین و زیباترین صنایع دستی دنیا دانست که برای تولید آن از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. به همین دلیل توریست‌هایی که به این قاره سفر می‌کنند علاقه خاصی به خرید این محصولات دارند. در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم‌ترین صنایع دستی این قاره را به شما معرفی کنیم و توضیحات مختصری در مورد هر کدام به شما ارائه دهیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من