چارشین > وبلاگ > آموزش > چگونه یک تراول ماگ با کیفیت را بشناسیم؟

چگونه یک تراول ماگ با کیفیت را بشناسیم؟

در میان تمام محصولات تبلیغاتی و کاربردی که امروزه می‌توانیم داشته‌باشیم، لیوان‌های نوشیدنی که شاید به اسم ماگ به گوشتان آشناتر باشد هنوز هم از محبوب‌ترین نوع لیوان‌ها هستند. بیایید بیشتر در مورد آن‌ها فکر و بررسی کنیم. ماگ‌ها برای همه چیز فوق‌العاده هستند. قهوه، چای، شیر یا دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب، انتخاب‌ها پایانی ندارند. علاوه براین، می‌توانیم از آن‌ها به عنوان دکور یا حتی برای نگه‌داشتن خودکار و چیزهای کوچکی که مدام گم‌شان می‌کنیم استفاده نماییم. اما آیا این‌ موارد تنها چیزی هستند که در مورد ماگ می‌دانیم؟ مطمئناً ماگ‌ها، دنیای بسیار جالب‌تری دارند. اما اگر آن‌ها را ارتقا داده و از تراول ماگ استفاده کنیم چه شگفتی‌هایی منتظر ما خواهد بود؟ بهترین راهنمای خرید تراول ماگ چیست؟

ماگ چیست؟

در واقع ماگ نوعی لیوان یا فنجان است که معمولاً برای نوشیدن نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه، شکلات داغ یا چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ماگ‌ها اصولاً در مکان‌های رسمی استفاده نمی‌شوند اما انتخاب مناسبی برای استفاده روزمره هستند.

mug1

طراحی و عملکرد کلی ماگ

در بیشتر طراحی‌های ماگ‌ عایق حرارتی به کار می‌رود. دیواره‌های ضخیم یک ماگ در مقایسه با دیواره‌های نازک‌تر فنجان‌های چای، نوشیدنی را عایق کرده تا از سرد شدن یا گرم شدن سریع آن جلوگیری کند. کف ماگ اغلب صاف نیست و مقعر یا دارای لبه اضافی است تا تماس حرارتی با سطحی که ماگ یا لیوان روی آن قرار می‌گیرد کاهش یابد. در نهایت، دسته لیوان یا ماگ، دست را از دو طرف داغ ماگ دور نگه‌می‌دارد. سطح مقطع کوچک دسته باعث کاهش جریان گرما بین مایع و دست می‌شود. به همین دلیل، عایق حرارتی لیوان‌ها معمولاً از موادی با رسانایی حرارتی پایین مانند ظروف سفالی، چینی استخوانی، چینی یا شیشه ساخته می‌شوند.

فرآیند ساخت ماگ‌های سرامیکی

برای ساخت لیوان سرامیکی از دو روش ساخت دستی یا فرآیند صنعتی می‌توان استفاده کرد. به دلایل واضح، فرآیند ساخت ماگ‌های سرامیکی به صورت دستی زمان‌بر است اما در مقایسه با آن روش ساخت صنعتی در مدت زمان کوتاهی ماگ‌های زیادی تولید کرده و ظاهر یکسان آن‌ها را تضمین می‌کند.

ماگ‌های سرامیکی دست‌ساز

وقتی صحبت از ساخت دستی لیوان سرامیکی می‌شود همه چیز به خلاقیت و مهارت فردی بستگی دارد. در این جا یک راهنمای گام به گام آورده‌ایم:

  1. با استفاده از خاک رس یک فنجان روی چرخ سفال ایجاد کنید.
  2. فنجان تمام شده را در یک کوره بپزید.
  3. قبل از بررسی وجود ترک یا سایر عیوب، صبر کنید تا فنجان خنک شود.
  4. برای داشتن ظاهری براق لعاب کاری انجام دهید.
  5. با نقاشی به صورت دستی، لیوان سرامیکی خود را تزیین نمایید.

ماگ‌های سرامیکی صنعتی

برای تولید انبوه لیوان کافیست تا از این روش استفاده کنید اما مطمئناً مراحل بیشتر و فرآیند پیچیده‌تری وجود دارد. در ادامه این موارد را بررسی کرده و آموزش خواهیم داد:

  1. یک نمونه اولیه از لیوان را در پلاستیک یا گچ ایجاد کنید (پلاستیک ترجیح داده‌می‌شود زیرا در طول ریخته‌گری قالب آسیب نمی‌بیند). این نمونه اولیه می‌تواند حکاکی شده یا دست‌ساز باشد.
  2. قالب‌ها را ایجاد نمایید. این مرحله بسیار مهم است زیرا وسیله‌ای برای تکرار لیوان‌های سرامیکی می‌باشد. در بیشتر موارد چندین قالب برای افزایش بهره‌وری ایجاد می‌شود. آن‌ها شامل 4 قسمت هستند: دو نیمه برای بدن و دو نیمه برای دسته.
  3. خاک رس را داخل قالب بریزید. 3 نوع ماده سفالی وجود دارد که می‌توان برای ساخت ماگ از آن‌ها استفاده کرد شامل: ظروف سنگی، ظروف چینی یا ظروف سفالی. خاک رس را پس از رقیق شدن در قالب بریزید.
  4. خاک رس را بگذارید تا سفت شود. در این مرحله قالب گچی رطوبت خاک رس را جذب می‌کند.
  5. قالب‌ها را از خاک رس سخت شده جدا کنید.
  6. لیوان‌های سفت شده را برای فرآیند پخت در یک کوره قرار دهید. کوره‌های صنعتی معمولاً قابلیت نگه‌داری صدها فنجان را دارند و دارای قفسه‌های فراوانی هستند. دما به مواد رسی مورد استفاده بستگی دارد. بسته به اندازه و نوع کوره، فرآیند پخت می‌تواند بین 2 تا 12 ساعت طول بکشد.
  7. لیوان‌های سرامیکی را پس از خنک شدن لعاب دهید. لعاب دادن ظاهر براقی را برای ‌آن‌ها ایجاد می‌کند.
  8. ماگ‌ها را برای پخت دوم آماده کنید. مدت زمان به نوع لعاب استفاده شده بستگی دارد.
  9. ماگ‌های سرامیکی را از کوره خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند.

6 حقیقت جالب در مورد ماگ‌ها

در این بخش فهرستی کامل از حقایق جالب در مورد ماگ‌ها یا لیوان‌ها داریم که بهتر است تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • اولین لیوان در واقع از استخوان ساخته شده‌است. در زمان عصر نوسنگی مردم واقعاً نمی‌دانستند از چه موادی برای ساخت لیوان استفاده کنند یا گزینه‌های زیادی برای انتخاب نداشتند. بنابراین، تنها کار معقول استفاده از استخوان بود.
  • امروزه ما بیشتر از لیوان‌های سرامیکی برای نوشیدن چای داغ و شکلات داغ استفاده می‌کنیم. هر چه داغ‌تر، بهتر. اما حدود 2000 سال قبل از میلاد، بیش‌تر مردم از لیوان‌های فلزی استفاده می‌کردند که از برنز، طلا، سرب و نقره ساخته شده‌بودند.
  • ژاپن و چین اولین لیوان‌های سفالی خود را در 10000 سال قبل از میلاد ساختند.
  • لیوان‌های قهوه معمولاً عایق هستند. این لیوان‌ها معمولاً دیواره‌های ضخیمی دارند تا نوشیدنی خیلی سریع سرد نشود.
  • اولین تراول ماگ‌ها در دهه 1980 به وجود آمدند. تا آن زمان همه باید قهوه و چای خود را قبل از کار می‌نوشیدند.
  • ماگ‌ها مجموعه‌ای عالی هستند. اگر تصمیم به خرید فقط یک سوغاتی را دارید سعی کنید یک ماگ قهوه تهیه کنید. آن‌ها برای مدت زمان طولانی برای شما دوام خواهند داشت به این معنی که همیشه می‌توانید به آن‌ها نگاه کرده و سفرهای خود را به یاد آورید.

mug2

تراول ماگ چیست؟

تراول ماگ یا لیوان‌ مسافرتی زیر مجوعه‌ای از ماگ‌ هست اما کاربردهای بیشتری نسبت به آن داشته و مزایای استفاده از تراول ماگ نسبت به سایر ماگ ها بیش‌تر است. اغلب به عنوان یک لیوان قهوه مسافرتی نامیده‌می‌شود اما می‌توان از آن برای موارد بیشتری استفاده کرد. در واقع می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها از جمله شکلات داغ، چای و حتی نوشیدنی‌های سرد همراه با یخ را در یک تراول ماگ بریزید. اما اغلب برای نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌شود. بسیاری از تراول ماگ‌ها با فولاد ضد‌زنگ دو جداره عایق بندی شده‌اند تا نوشیدنی‌های شما را برای چندین ساعت سرد یا گرم نگه‌دارند. برخی از تراول ماگ‌ها مانند ترموس می‌توانند نوشیدنی‌های شما را تا 12 ساعت گرم و تا 24 ساعت سرد نگه دارند. همچنین در سبک‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

مزایای استفاده از تراول ماگ

مهم‌ترین مزیت آن نگه داری گرمای نوشیدنی با تراول ماگ است اما تراول ماگ‌ها برای استفاده در حین حرکت طراحی شده‌اند. بنابراین، می‌توانید به راحتی نوشیدنی خود را با خود از یک مکان به مکان دیگر ببرید. با در نظر گرفتن این موضوع، بسیاری از لیوان‌های مسافرتی دارای درب‌های ضد نشتی کاملاً مهر و موم شده‌اند تا بتوانید از ریختن آن جلوگیری کنید و حتی آن‌ها را داخل کیسه یا کیف خود حمل نمایید.

برای دسترسی آسان به نوشیدنی خود و بدون این که هر بار که می‌خواهید نوشیدنی بخورید درب آن را به طور کامل باز کنید، طراحان تراول ماگ مواردی را پیاده‌سازی کرده‌اند مانند پیچ کردن درب‌هایی که به صورت کشویی باز می‌شوند که این نوع بسیار معمول است یا فشار دادن درب‌هایی با دهانه برای نوشیدن که این مورد نیز رایج می‌باشد. اگر چه معمولاً نمی‌توان تضمین کرد که ضد ریزش هستند. همچنین یک تراول ماگ می‌تواند دسته داشته‌باشد اما وجود آن در طراحی ضرورتی ندارد. علاوه براین موارد گفته‌شده، تراول ماگ‌ها معمولاً به راحتی در جا لیوانی ماشین شما با اندازه‌ای استاندارد قرار می‌گیرند و این مورد نه تنها شیک بلکه بسیار کاربردی نیز است.

تراول ماگ از چه ساخته‌شده‌است؟

اگر قصد شناسایی ماگ مسافرتی با کیفیت بالا را دارید، ابتدا بهتر است درباره روند ساخت و مواد به کار رفته در آن اطلاعاتی داشته‌باشید. یک لیوان مسافرتی را می‌توان از چندین ماده مختلف ساخت. رایج‌ترین ماده فولاد ضدزنگ است اما شیشه، سرامیک، آلومینیوم و پلاستیک بدون BPA بادوام نیز رایج هستند. اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید که کدام لیوان مسافرتی برای شما بهترین است چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. برخی از افراد ادعا می‌کنند که می‌توانند طعم فلز را بچشند پس زمانی که صحبت از طعم به میان می‌آید، تراول ماگ سرامیکی را ترجیح می‌دهند. با این حال، سرامیک شکننده‌تر و سنگین‌تر است و اغلب با یک درب فشاری ساخته شده از سیلیکون عرضه می‌شود که گاهی به نوشیدنی شما طعم کمی داده و بو می‌دهد.

mug3

لیوان‌های شیشه‌ای مانند دیگر لیوان‌های مسافرتی عایق نیستند. همچنین در صورت افتادن به طور تصادفی احتمال شکستن آن‌ بسیار زیاد است. به همین دلیل، بسیاری از تراول ماگ‌های شیشه‌ای با پایه‌های پلاستیکی یا سیلیکونی برای دوام بیش‌تر و قابلیت نگه‌داشتن فنجان هنگامی که نوشیدنی‌ داغ داخل آن باشد، عرضه می‌شوند. تراول ماگ‌های پلاستیکی سبک‌ترین گزینه بوده و بسیار بادوام هستند. برخی از تراول ماگ‌های پلاستیکی دارای لایه دو جداره برای عایق بیش‌تر هستند اما گرما و سرما را تقریباً به اندازه فولاد ضدزنگ یا فلز حفظ نمی‌کنند. آیا فکر می‌کنید تراول ماگ پلاستیکی، شیشه‌ای، سرامیکی یا فلزی برای نیازهای پیش بینی شده شما بهترین است؟ اگر می‌خواهید نوشیدنی‌ها را تا حد ممکن سرد یا گرم نگه‌دارید، بهترین نوع تراول ماگ بر اساس جنس، استیل دو جداره خواهد بود که آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما انتخاب نهایی با شما است.

کاربرد تراول ماگ

اصلی‌ترین کاربرد تراول ماگ در نگه داری گرمای نوشیدنی است. اما همان طور که از نام آن پیدا است، لیوان‌های مسافرتی برای استفاده در سفر عالی هستند. آن‌ها را می‌توان در حین کمپینگ، پیاده روی، در ماشین، رفت و آمد در اتوبوس یا قطار، پشت میز کار در محل کار، حین انجام وظایف، در رویدادهای فضای باز، در ساحل، در مدرسه، در پیک نیک یا تقریباً در هر جایی که فکر می‌کنید استفاده کرد. همچنین از مهم‌ترین پیامدهای استفاده از تراول ماگ‌، کاهش ضایعات بطری‌های آب و لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف می‌باشد.

انتخاب یک تراول ماگ مناسب

هنگام انتخاب باید به مشخصات تراول ماگ با کیفیت توجه کنید. پس همه عوامل زیر مهم و موثر خواهند بود:

  • سایز
  • مواد ساخت یا جنس
  • نوع درب
  • عایق مناسب
  • ظاهر

در نهایت، باید با سبک زندگی شما و آنچه که برای نیازهای شما بهتر عمل می‌کند، مطابقت داشته‌باشد. اگر بخواهیم انتخاب را کمی برای شما راحت‌تر کنیم بهتر است توضیحات مختصری درباره هر کدام از نکات مهم در انتخاب تراول ماگ آورده شده بدهیم.

mug4

سایز

سایز تراول ماگ شما به مقدار نوشیدنی‌ای که در طول روز مصرف می‌کنید بستگی دارد و در این زمینه تنوع زیادی برای هر سلیقه موجود است. پس در این مورد جای نگرانی نیست.

جنس

در مورد مواد سازنده و جنس تراول ماگ در بخش‌های قبلی صحبت کردیم اما برای جمع بندی نهایی باید بگوییم که اگر بودجه کمی دارید پلاستیک ممکن است انتخاب مقرون به صرفه‌تری باشد اما اگر محصولی با عایق بندی و کیفیت بالا می‌خواهید بهتر است روی گزینه فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم سرمایه‌گذاری کنید. هیچ انتخاب اشتباهی وجود ندارد، فقط به نیاز شما بستگی دارد.

نوع درب

درباره نوع درب به کار رفته در تراول ماگ نیز مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. در حقیقت درب، آن چیزی است که لیوان مسافرتی شما را قابل حمل می‌کند. راه‌ها و سبک‌های مختلفی برای طراحی درب تراول ماگ وجود دارد که نحوه دسترسی شما به نوشیدنی را تغییر می‌دهد و شما هنگام خرید باید مناسب‌ترین آن را مطابق با خواسته خود خریداری نمایید. یعنی دربی که کاملاً بدون نشتی بوده و استفاده از آن آسان باشد.

عایق مناسب

در بخش‌های قبلی به مدت زمان نگه‌داری گرما یا سرما توسط تراول ماگ اشاره کردیم. اما اکنون قصد داریم تا با مقایسه 5 تراول ماگ مختلف تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر کنیم. اگر درباره میزان نگه داشتن گرمای در تراول ماگ کنجکاو هستید جدول زیر به شما کمک خواهد کرد.

مدت زمان نگه‌داری از گرما

مدت زمان نگه‌داری از سرما نوع تراول ماگ

5 ساعت

15 ساعت فولاد ضد زنگ با درب پیچی

3.5 ساعت

10 ساعت پلاستیکی با درب فشاری

4.5 ساعت

14 ساعت

آلومینیومی با عایق خلا مس

4.5 ساعت

15 ساعت

فولاد ضدزنگ با عایق خلا

4 ساعت 12 ساعت

آلومینیومی با درب گیره‌دار

ظاهر

اکثر مردم یک تراول ماگ نقره‌ای ساده به همراه دارند. اگر می‌خواهید متمایز شوید، سعی کنید ظاهری مطابق مد روز داشته‌باشید. چند گزینه برای شیک‌تر شدن تراول ماگ وجود دارد:

  • رنگین کمانی
  • نئونی
  • سنگ مرمر
  • فلز مس
  • خال‌دار
  • چوبی

mug5

کلام آخر

اگر تمام کاربردها و همه کاره بودن تراول ماگ‌ها را در نظر بگیرید این محصول کاملاً ارزش خرید پیدا می‌کند. در مقایسه با لیوان قهوه سنتی، تراول ماگ به طور قابل توجهی کاربردی‌تر است و نیازی به اتمام نوشیدنی خود قبل از رفتن به مکان دیگری را نخواهید داشت. شما می‌خواهید تراول ماگ قابل اعتمادی داشته‌باشید که سال‌ها دوام بیاورد. پس بهتر است برای خرید آن کمی زمان گذاشته و تراول ماگ با کیفیت‌ را انتخاب کنید. حتی لیوان‌های مسافرتی هدایای فوق‌العاده‌ای خواهند بود. تنها چیزی که لازم می‌باشد یک طرح جالب برای تاثیرگذاری است. امیدواریم از این راهنمای مختصر لذت برده‌باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من