چارشین > وبلاگ > آموزش > 10 نکته مراقبت از چرم

10 نکته مراقبت از چرم

از قدیم، لوازم چرمی به دلیل کیفیت و دوام بسیار بالا، مورد توجه همه مردم قرار گرفت. این ­روزها با توجه به تنوع و تولید محصولات مختلف، این جنس بی­‌نظیر، طرفداران بیشتری نیز پیدا کرده است. اگر شما هم تاکنون از محصولات چرمی استفاده کرده باشید، مطمئنا برای مراقبت و حفظ آن­‌ها با چالش­‌هایی روبه رو شده‌­اید، پس این­ سوال به وجود می‌­آید که چه باید کرد؟ در این ­مقاله ما سعی داریم پاسخ همین سوال را به شما بدهیم و 10 نکته مراقبت از چرم را به شما آموزش داده تا با استفاده از آن­‌ها، لوازم‌­تان برای سال‌­های آینده نیز همچنان زیبا و درخشان باقی بمانند پس با ما همراه باشید.

10 نکته مراقبت از چرم

چرم چیست؟

بهتر است در ابتدا به طور مختصر با تعریف خود چرم آشنا شویم. چرم، جنسی سخت، محکم، انعطاف پذیر و بسیار با دوام است که از دباغی و یا فرایندهای شیمایی بر روی پوست حیواناتی چون گاو، گوسفند، بز، اسب، بوفالو، فوک و… تولید می‌­شود. این­ ماده ارزشمند هزاران سال است که خدمت بزرگی به بشر کرده و در موارد مختلفی از جمله لباس، کفش، دسته ابزار آلات، وسایل ورزشی و دیگر موارد مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

10 نکته مراقبت از چرم

مراقبت از چرم

همیشه این ­تاکید وجود دارد که در هنگام خرید محصولات چرمی مراقب باشید که چرم مصنوعی را به عنوان چرم اصل و طبیعی، به شما نفروشند اما گاهی شاهد این­ هستیم که با وجود اصل بودن چرم، وسیله مورد نظر باز هم بعد از مدتی خراب شده و زیبایی و کیفیت اولیه خود را از دست می­‌دهد. برای اینکه دیگر این­ مشکل تکرار نشود، از روش­­‌های زیر کمک بگیرید.

1- مراقبت­‌های روزانه

برای حفظ و نگهداری محصولات چرمی باید مراقبت­‌های روزانه را انجام دهید که تنها رعایت چند قانون ساده است. اول اینکه توجه کنید که چرم یک پوست است و می‌­تواند کشیده شود. پس، از فشار آوردن بیش از حد به آن مانند پر کردن بیش از اندازه کیف­‌های دستی، تا کردن کاپشن­‌های چرمی و مواردی از این ­قبیل، جدا خودداری کنید.

2- مراقبت از چرم در برابر اشیا تیز و برنده

چرم در عین حال که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است، یکی از حساس‌­ترین جنس‌­ها در مقابل اشیا نوک تیز به شمار می­‌رود. پس توجه کنید تا حد امکان وسایل چرمی­‌تان در معرض قطعات تیز و برنده مانند کلید، جواهرات، سنگ­‌های تزئینی لباس‌­ها و… قرار نگیرد، زیرا در این­ صورت ممکن است چنان خراشی در لباس، کیف و یا هر وسیله دیگری که دارید، ایجاد شود که هرگز قادر به استفاده مجدد از آن نباشید.

3- دوری از نور مستقیم خورشید

سعی کنید لوازم چرمی‌­تان تا حد ممکن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد زیرا این ­امر سبب کم رنگ شدن و از بین رفتن درخشندگی آن می‌­شود.

4- عدم قرار دادن چرم در کیسه‌­های پلاستیکی

اگر قصد دارید لوازم چرمی خود را برای مدتی بردارید، به هیچ وجه آن­‌ها را در کیسه­‌های پلاستیکی قرار ندهید. پلاستیک به دلیل عدم تهویه خوب و مناسب، می‌­تواند به لوازم چرمی آسیب رسانده و سبب پوسیدگی آن­‌ها شود.

5- دوری از حرارت

شاید شنیده باشید که می‌­گویند برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی یک کبریت یا فندک زیر آن بگیرد و پس از آن خواهید دید که چرم اصل دوباره به حالت اولیه باز می­‌گردد. بله درست است و چرم اصل، پس از حرارت شکل اولیه خود را حفظ می‌­کند اما این تنها برای یک لحظه است و قرار دادن محصولات چرمی در کنار منابع حرارتی مانند رادیاتور و بخاری و یا حتی اتو کشیدن آن­‌ها می‌­تواند سبب خشک شدن و ترک‌خوردگی شود که در نتیجه ممکن است چرم پاره شود.

6- دور نگه داشتن چرم از جای گرم و مرطوب

همانطور که پیش­تر گفتیم، چرم اصل ماده‌­ای طبیعی و ساخته شده از پوست است. بنابراین قرار دادن وسایل چرمی در محیطی گرم و مرطوب می­‌تواند سبب کپک زدن آن­‌ها شده و وسیله مورد علاقه‌­تان را به کالایی غیر قابل استفاده تبدیل کند.

10 نکته مراقبت از چرم

7- شستن صحیح اجناس چرمی

اگر قصد شستن پالتو، کاپشن و یا هر وسیله چرمی قابل شست­‌وشوی دیگر را دارید، هرگز به فکر استفاده از ماشین لباسشویی نباشید چون در این­ صورت باید برای همیشه با لباس یا کالای دوست داشتنی­‌تان خداحافظی کنید. شستن وسایل چرمی شرایط و مراحل خاص خود را دارد. به این­ صورت که ابتدا مقداری شوینده مناسب را در آب ترکیب کرده، سپس یک حوله تمیز را به این­ محلول آغشته کنید و به آرامی وسیله مورد نظرتان را پاک نمایید. در نهایت باید اجازه دهید تا آن در هوای آزاد و به دور از نور مستقیم آفتاب خشک شود.

8- بسته بندی صحیح

اگر قصد دارید لوازم چرمی خود را برای مدتی بردارید، باید قبل از هر چیز، شیوه صحیح نگهداری آن را بیاموزید. برای این­ کار ابتدا لباس یا وسیله چرمی مورد نظر خود را به طور کامل تمیز کنید. چرم، مکانی خشک، خنک و به دور از نور خورشید را برای خواب زمستانی ترجیح می­‌دهد. بنابراین سعی کنید علاوه بر فراهم آوردن چنین محیطی، از تهویه مناسب آن نیز اطمینان خاطر پیدا کنید. برای نگهداری کفش، کیف و سایر لوازم جانبی می‌­توانید درون آن‌­ها را با روزنامه پر نمایید. این ­کار علاوه بر اینکه رطوبت را کاهش می­‌دهد، به حفظ فرم کالا و جلوگیری از چروک شدن و شکستگی آن نیز کمک می­‌کند.

9- واکس زدن چرم

دیگر عامل بسیار موثر در حفظ و مراقبت از لوازم چرمی، استفاده از واکس و نرم­ کننده‌­های مناسب چرم است. این­ مورد علاوه بر حفظ درخشندگی چرم، به دلیل رطوبت کافی، از خشک شدن و در نتیجه ترک‌خوردگی آن جلوگیری کرده و محصول چرمی شما را تا مدت­‌های زیادی مانند روز اول براق و زیبا نگه می‌دارد. لازم به ذکر است که استفاده از این­ موارد باید در حد مناسب باشد و از زیاده روی در آن­‌ها جدا خودداری فرمایید. همچنین پس از واکس زدن تا 24 ساعت از وسیله مورد نظر استفاده نکنید. در آخر اگر قصد دارید لوازم چرمی خود را برای مدت طولانی بردارید، واکس و محصولات مراقبتی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

10- خشک کردن صحیح چرم

اگر لوازم چرمی شما به هر دلیلی مانند باران، برف و… خیس شد، به آرامی و با حوصله، به وسیله یک حوله تمیز تمام سطح آن را پاک کنید. سپس اجازه دهید خودش به تدریج خشک شود و برای انجام سریع این­ کار به هیچ عنوان از بخاری و دیگر وسایل گرمایشی استفاده نکنید. اما اگر در مناطق پر بارش زندگی می­‌کنید و یا وسایل‌تان زیاد در معرض آب قرار می­‌گیرد، بهتر است حتما از اسپری و یا واکس‌­های ضد آب استفاده نمایید. این ­موارد یک پوشش برای دفع آب بر روی کالای شما ایجاد می‌­کنند که از آسیب و صدمه دیدن آن جلوگیری می­‌نماید.

10 نکته مراقبت از چرم

سخن پایانی در مورد مراقبت از چرم

این ­روزها به دلیل تنوع محصولات چرمی، هر فرد حداقل یک مورد لوازم ساخته شده از چرم دارد که به دلیل هزینه­ بالای این ­اجناس، مراقبت از آن‌­ها اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. بنابراین همانطور که مطالعه فرمودید ما در این­ مقاله سعی کردیم 10 نکته مراقبت از چرم را به شما آموزش دهیم که هر کدام از آن­‌ها می­‌تواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از صدمه به لوازم چرمی‌­تان ایفا کند. امیدواریم توانسته‌­باشیم در حفظ و نگهداری این­ جنس زیبا و ارزشمند به شما عزیزان کمک شایانی کرده ­باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من