چارشین > وبلاگ > آموزش > 29 مورد از بهترین صنایع دستی کودکان

29 مورد از بهترین صنایع دستی کودکان

جالب است بدانید که صنایع دستی کودکان تاثیر شگفت انگیزی روی شکوفایی خلاقیت و رشد شخصیت کودکان دارند. با این حال همانطور که می­دانید، به صنایع دستی کودکان در برنامه آموزشی مدارس به صورت مفید و تاثیرگذاری پرداخته نشده‌است و از سوی دیگر، پیشرفت روز افزون فناوری و بازی­‌های کامپیوتری به کودکان مجال کمتری برای آشنایی با صنایع دستی و هنری می‌­دهد. شاید شما هم در جستجوی بهترین صنایع دستی کودکان برای فرزند خود باشید تا آن­‌ها را برای ساختن آینده بهتر آماده کرده و خودتان هم در کنار آن­‌ها ساعات خوشی را بگذرانید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا 29 مورد از بهترین صنایع دستی کودکان را به شما معرفی کنیم.

صنایع دستی کودکان

فواید صنایع دستی کودکان

قبل از معرفی این موارد خالی از لطف نیست که با بعضی از فواید صنایع دستی کودکان آشنا شوید. این موارد عبارتند از:

  • بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان
  • افزایش تمرکز
  • بالا بردن صبر و بردباری کودکان
  • کمک به بهبود ارتباط اجتماعی کودک و روحیه همکاری
  • رشد خلاقیت
  • روحیه شادتر
  • افزایش هوش بصری
  • قدرت ابراز کردن خود
  • بهتر کردن مهارت حرکتی
  • افزایش مهارت حل مسئله

حال که با تاثیرات باور نکردنی صنایع دستی کودکان آشنا شدید، به معرفی 29 مورد از بهترین صنایع دستی کودکان به صورت موردی می­‌پردازیم.

1. سفالگری

سفالگری یک تجربه بسیار جذاب و ناب برای کودکان است. به آن­‌ها این فرصت را می‌­دهد که با دستان خود گل رس را لمس کنند، ورز دهند، آن را در دست بگیرند و بغلطانند و در نتیجه مهارت­‌های حرکتی آن­‌ها بهبود پیدا کند. همین امر بهبود مهارت­‌های حرکتی در نوشتن را به همراه دارد که می‌تواند عملکرد بهتر در مقایسه با همسالان را به دنبال داشته باشد. کودکان برای ساخت یک مجسمه یا قطعه سفالی باید تمرکز عمیق و بردباری بالایی داشته باشند و چون دنبال بهترین راه برای ساخت مجسمه هستند، پس قدرت حل مسئله آن­‌ها بالا می‌­رود. هنگام سفالگری به دلیل ماهیت جذاب هنر و کار با خاک، کودکان ساکت و متمرکز می­‌مانند و همین سبب افزایش قدرت تخیل آن­‌ها می­‌شود.

صنایع دستی کودکان

2. کلاژ در صنایع دستی کودکان

کلاژ همان چسباندن چیزهایی مثل برگ یا عکس یا خورده کاغذهای رنگی روی مقوا و درست کردن یک کاردستی زیبا است. کلاژ باعث می­‌شود کودک مهارت­‌های حرکتی ظریف خود را توسعه بدهد و بتواند رنگ‌­ها و بافت‌­ها را بشناسد. برای کلاژ کار کردن به کاغذ، چسب، قیچی و بسته به تخیل و خلاقیت هر چیزی مثل تکه پارچه، ربان، پولک، دکمه، ماسه، نمک و… نیاز است.

3. نجاری

نجاری یک مورد دیگر از صنایع دستی کودکان است که شاید از نظر شما عجیب و خطرناک باشد، اما با کمک مربی خوب و ابزار مناسب سن کودک، نجاری تجربه­‌ای شگفت انگیز برای کودکان علاقه‌­مند به ساخت و ساز است و به پیشرفت طیف وسیعی از مهارت‌­های کودک کمک می­‌کند. او اندازه، طول و عرض، هماهنگی دست و چشم، پیش بینی، خلاقیت سه بعدی و خیلی موارد دیگر را یاد می‌­گیرد.

4. تصویرسازی کودکان

شاید برخی تصویرسازی را همان نقاشی تصور کنند، ولی فرق زیادی با هم دارند و به بچه­‌ها یاد می­‌دهند با ایده­‌های خلاقانه خود بدون کپی کار کنند و آنچه در تخیل خودشان می­‌گذرد به صورت خلاق و هوشمندانه با سبک‌­ها و تکنیک‌­های مختلف به تصویر کشند. تصویرسازی بسیار گسترده است و تکنیک­‌های جذابی مانند تصویر مداد، آبرنگ، اکرلیک و… و سبک­‌های گوناگونی مانند سنتی، دیجیتال و موارد دیگری را شامل می­‌شود.

صنایع دستی کودکان

5. نقاشی کودکان

حتما این موضوع به گوش شما رسیده که روانشناسان با توجه به نقاشی کودکان می‌­توانند به روحیه و ارزیابی رشد شخصیتی او پی ببرند. از طرفی نقاشی باعث خلاقیت، لذت، تسکین استرس و بهتر شدن حافظه می­‌شود. حتما کودک خود را تشویق کنید که با ابزار مختلف و با رنگ­‌های متنوع نقاشی کند و ایده­‌های خود را روی کاغذ بیاورد و احساسات خود را بروز دهد.

صنایع دستی کودکان

6. عروسک سازی

یکی از صنایع دستی کودکان که برای آن‌­ها جذابیت بسیاری دارد، عروسک سازی است. کودکان، بازی با عروسک­‌ها را دوست دارند و اگر خودشان بتوانند با کمک والدین یا دوره آموزشی با وسایل مختلف برای خود عروسک بسازند، لذت بازی با عروسک برایشان چند برابر می‌­شود.

7. چاپ دستی در صنایع دستی کودکان

کودکان می‌­توانند با استفاده از ابزار گوناگون که دارای بافت هستند مثل برگ، سیب­ زمینی، یک تکه ابر و با رنگ­‌های مختلف، به چاپ دستی مشغول شوند. برای مثال به کودک کمک کنید روی اجسام نقوش برجسته ایجاد کنند، به رنگ آغشته کرده و بر روی کاغذ بزند. حتی می­‌توانید برای او روی چوب طرح در بیاورید و به رنگ آغشته کرده تا روی پارچه یاکاغذ بزند.

8. باغبانی کودکان

متاسفانه کودکان این نسل کمتر از کودکان گذشته با طبیعت ارتباط دارند. باغبانی و حتی پرورش چند گیاه و گل تاثیر بسیار زیادی بر روی مسئولیت پذیری و روحیه کودک دارد. فضایی را برای کودک خود فراهم کنید و به او آموزش دهید خودش مسئولیت پرورش گیاهی را بر عهده بگیرد. ارتباط با طبیعت باعث پویایی و نشاط کودک می­‌شود.

صنایع دستی کودکان

9. اوریگامی در صنایع دستی کودکان

اوریگامی یک صنایع دستی ژاپنی به معنای تا کردن است که یکی از خلاقانه­‌ترین صنایع دستی کودکان می‌باشد که کودک با آموزش مناسب یاد می­‌گیرد با تا کردن تکه­‌های کاغذ اشکال خارق‌العاده مانند کشتی، حیوانات مختلف و شکل‌­های خلاقانه‌­ای به صورت سه بعدی بسازد.

صنایع دستی کودکان

10. نقاشی روی سفال

نقاشی روی سفال برای خیلی از کودکان جالب است به خصوص اگر ظرف سفالی را با دستان خودشان ساخته باشند. به کودکان پرانرژی کمک می­‌کند تمرکز بیشتری داشته باشند. برای بچه­‌ها می‌­توان از گواش یا رنگ اکرلیک استفاده کرد.

11. بافندگی کودکان

گاهی بعضی کودکان علاقمند به بافتن هستند. این کار سرگرم کننده باعث آرامش و افزایش تمرکز آن‌ها می‌شود. اما اگر شما از جمله والدینی هستید که کار با میل و قلاب‌های معمولی را برای کودکان خطرناک می­‌دانید، می­‌توانید ماشین بافندگی مخصوص کودک بگیرید.

12. ویترای کودکان

ویترای یا نقاشی بر روی شیشه به خاطر ماهیت جذابی که دارد، به راحتی می‌­تواند به عنوان صنایع دستی کودکان آموزش داده شود. اما شاید برای امنیت کودکان بهتر باشد برای آموزش به جای شیشه از طلق استفاده شود. در نهایت با استفاده از رنگ‌­های مخصوص ویترای می­‌توانند صنایع دستی جالبی خلق کنند.

13. مجسمه سازی

اگر می­‌خواهید مغز کودک عملکرد بهتری داشته باشد مجسمه سازی گزینه مناسبی است و کودکانی که مجسمه سازی می‌­آموزند، در آینده به اختراع و خلق وسایل جدید علاقمند می­‌شوند و دقت و مشاهده موثر و تحلیل چند جانبه آن­‌ها بهبود می­‌یابد. خمیرهای متفاوتی برای مجسمه سازی وجود دارند.

14. قالی بافی

این نوع صنایع دستی در منزل با داشتن وسایل قالی بافی قابل انجام است و کودکان با راهنمایی والدین می­‌توانند قالی ببافند. برای کودکان علاقمند، دار قالی کوچک مخصوص کودک وجود دارد. کافی است کودک بتواند اعداد را بخواند.

15. کاردستی با لوازم بازیافتی

درست کردن کاردستی به همراه والدین یا دوستان همیشه برای کودکان جذاب است و اگر لوازم بازیافتی را با خلاقیت به کاری زیبا تبدیل کنند، اعتماد به نفس آن­‌ها بالا می‌­رود و لذت می­‌برند. همین حالا نگاهی به وسایل بازیافتی خود بیندازید و با فرزند خود دست به کار شوید و خلق کنید.

16. معرق کاشی

این صنایع دستی جهانی است و کودکان هم می­‌توانند از آن لذت ببرند. تکه­‌های شکسته و رنگانگ موزاییک را کنار هم قرار می­‌دهند و تصاویر فوق‌العاده جذاب و خلاقانه‌­ای را به صورت تابلو می­‌سازند و می‌­توانند از آن‌­ها در اتاق خود استفاده کنند.

17. کارت پستال کودکان

قطعا برای کودکان جذاب است که برای مناسبت‌­های مختلف بتوانند با وسایل ساده کارت پستال­‌های جذابی بسازند و هنر خلاقانه خود را به عزیزانشان هدیه کنند. خیلی خوب است که کودک حداقل یک بار این صنایع دستی را بسازد و لذت ببرد.

18. میخ، نخ و تخته

این هنر به کودک، تصویرسازی بصری را یاد می­‌دهد. نخ و تخته چوب با هم ذهن را به سمت نجاری می­‌برند ولی نخ که اضافه می­‌شود هویت تازه‌­ای جان می‌­گیرد. با این سه عنصر می‌­توان صنایع دستی بی بدیلی خلق کرد. کودک طرح اولیه‌­ای بر روی چوب می­‌کشد و با کمک یک بزرگ­تر روی خطوط طرح میخ می‌کوبد و نخ را بین میخ‌­ها می­‌پیچد.

19. کاردستی با حبوبات

برای این کاردستی خلاقانه از انواع حبوبات می­‌توان استفاده کرد. حتی می‌­توان بعضی از آن­‌ها را رنگ زد. کودک می­‌تواند طرح اولیه را روی مقوا بکشد و با چسب و حبوبات رنگارنگ تصاویر مبتکرانه خلق کند.

20. ملیله کاغذی

ملیله کاغذی یکی از صنایع دستی کودک و حتی بزرگسال است که در آن نوار کاغذهای رنگانگ رول شده، پیچ خورده و فرفری شده و با استفاده از چسب روی سطحی دیگر تصاویر خلاق و شگفت انگیز ایجاد می­کنند.

21. معرق چوب

در این هنر اصیل با استفاده از چوب درختان مختلف که رنگ­‌های متنوعی دارند و یک اره مویی، کودک با آموزش مربی طرح­‌های متفاوتی درمی­‌آورند و تابلوهای چشم نوازی می‌­سازند.

22. آشپزی کودکان

خیلی از کودکان به آشپزی علاقه زیادی نشان می‌­دهند و اگر در پخت غذا همکاری داشته باشند، میل بیشتری به آن نشان می‌­دهند. به فرزندتان اجازه دهید در پخت یکسری غذاهای ساده با شما همراهی کند.

23. پاپیه ماشه

پاپیه ماشه لغت فرانسوی است به معنی کاغذ فشرده شده می­باشد. خمیر پاپیه ماشه از ترکیب یکسری مواد با کاغذی که در آب له شده ساخته می­شود. این هنر در صنایع دستی کودکان جایگاه ویژه­ای دارد و با آن مجسمه و ظروف کاربردی جالبی می­توان ساخت.

24. حصیربافی کودکان

وسایل حصیری تاریخچه کهنی دارند و در بعضی از شهرهای ایران مثل شمال یا بافق، جزئی از آداب و رسوم مردم است و کودکان آن­ها هم علاقه زیادی به یادگیری این صنایع دستی اصیل و جذاب نشان می­دهند.

25. سازه ماکارونی

برای شکوفایی استعدادهای کودکان و آشنا شدن آن‌­ها با سازه‌­های عمرانی، سازه ماکارونی بسیار کاربردی است و از طرفی سرگرمی خلاقانه‌­ای هم می­‌باشد. در این هنر، کودکان یاد می­‌گیرند که مقاومت سازه‌­ها با وزن‌های مختلف را سنجش کنند.

26. خوشنویسی

خوشنویسی با مداد هنری است که اگر کودک از ابتدایی شروع به یادگیری آن کند، چون هنوز عادت‌­های بد نوشتاری در او شکل نگرفته، می­‌تواند موفق­‌تر عمل کند. اگر کودکی به خوشنویسی با قلم که از هنرهای اصیل ایران است علاقه داشته باشد، از این هنر نیز می­‌تواند بهره گیرد.

27. کاردستی نمدی کودک

کار با نمد بسیار آسان است و نیازی به دوخت حرفه‌­ای ندارد و کودک با داشتن چند طرح و چند رنگ از نمد می‌­تواند کاردستی­‌های جذابی بسازد که نقش موثری در اعتماد به نفس او دارد.

28. گلدوزی

اگر کودک به گلدوزی علاقه­‌مند است، نگران نباشید و به او اجازه دهید با سوزن­‌های پلاستیکی مخصوص کودک این کار را انجام دهد. هر کودکی به تناسب سن با سرعت خود یاد می­‌گیرد، با خط صاف شروع کنید و در کنارش باشید تا با کمک شما پله پله یاد بگیرد.

صنایع دستی کودکان

29.  ساخت زیورآلات

با استفاده از ابزارهای مختلف و مهره­‌های متفاوت که در بازار پیدا می‌­شوند و سایر ابزار مورد نیاز، کودک می‌تواند زیورآلات خلاقانه‌­ای را برای خود یا هدیه دادن بسازد یا حتی می‌تواند با استقاده از آموزش‌­ها زیورآلات بافتنی درست کند. این هنر برای بچه­‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود.

کلام آخر

صنایع دستی کودکان در واقع چیزی فراتر از یک اثر فیزیکی هنری برای آن‌­ها است و هر کار هنری که کودک انجام می­‌دهد از چندین نظر زندگی او را غنی می‌کند. هر کودک از طریق بازی و ارتباط با هنر یاد می­‌گیرد و رشد می‌­کند. یاد می­گیرد بسازد، خراب کند و از نو خلق کند. کودکان را تشویق کنید به سوی ساخت صنایع دستی قدم بگذارند و باور کنید این کار تاثیر بسزایی بر آینده آن­‌ها و شکل گرفتن شخصیت و هویتشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من