چارشین > وبلاگ > فرهنگ > 50 ایده کسب و کار صنایع دستی

50 ایده کسب و کار صنایع دستی

از گذشته تا به امروز کسب و کار صنایع دستی در همه جای دنیا رواج داشته و مردم زیادی از این راه مخارج خود را تامین می‌کردند و حتی با گسترش آن، به درآمدهای بسیار بالایی دست پیدا می­‌کردند. اگر به دنبال کسب و کار­هایی از این قبیل هستید و یا دوست دارید در مورد این مشاغل اطلاعاتی بدست آورید، ما در این مقاله تمام تلاش خودمان را می­‌کنیم تا 50 مورد از بهترین و محبوب‌­ترین این هنر­ها، حرفه­‌ها و فنون را به شما معرفی کنیم.

هنر بافندگی

ghalibafi

قالی بافی: قالی بافی یا به عبارتی گره زدن نخ‌­های ابریشمی و پشمی فرش ایرانی یکی از بهترین صنایع دستی و هنر­های ایرانی به شمار می­‌رود.

ترمه بافی: نساجی لحافی فاخر ترمه، دستباف با نخ­‌های مرغوب، منسوجات رنگارنگ دستبافت با نقش و نگار­های خاص، عمدتا گل جعفری است که خاستگاه آن شهر یزد می‌باشد. ترمه، پارچه‌ای نرم و ظریف است که از نخ­‌های مختلف از جمله ابریشم، پشم و کرک تهیه می‌­شود.

حصیر بافی: حصیر بافی یکی از کهن‌­ترین هنر­های دست بافت بشر بوده که از بافتن الیاف گیاهی به یکدیگر تامین می­‌شود.

گیوه بافی: گیوه، یک کفش دستباف سبک و خوش پوش ایرانی است که در آن مواد خاصی (معمولا نخ فرش) توسط دستان ماهر مردان و زنان روستایی بافته می­‌شود. مواد به کار رفته در بافت گیوه اجازه می­‌دهد هوا از منافذ ریز آن به گردش درآید.

سبد بافی: سبد بافی یا سبد سازی، فرآیند بافتن یا دوختن مواد انعطاف‌­پذیر به مصنوعات سه بعدی مانند سبد، حصیر، کیف‍‌­های مشبک یا حتی مبلمان است.

جاجیم بافی: جاجیم، قالیچه‌­ای دستبافت ضخیم و بدون پرز است که از پشم و پنبه با لفاف بلند و نقش گشاد و رنگارنگ تهیه می‌­شود.

مخمل بافی: مخمل، که از نظر فنی به عنوان پارچه­‌ای بریده شده تار تعریف می‌­شود، به دلیل ظاهر براق و در عین حال شیک آن، همراه با کار گسترده‌­ای که در تولید آن انجام می‌­شود، پارچه‌­ای مورد توجه خانواده­‌های درباری بوده است.

زری بافی: زری بافی یا طوری طلایی از صنایع دستی محلی است که نمایان­گر فرهنگ جنوب ایران می‌باشد. این هنر ایرانی شامل بافتنی است که در آن نقوش خاص و زیبا بر روی انواع پارچه‌­های مورد استفاده در پوشش زنان و لباس‌­های محلی ایجاد می­‌شود.

کرگی بافی: کرگی بافی هنر بومی دستبافی منسوجات موی بز است که از دیرباز در استان خراسان جنوبی ایران رواج داشته است. کرگی بافی شامل ریسندگی، بافندگی و فرآوری منسوجات می‌باشد.

کیسه بافی: کیسه بافی یک رشته صنایع دستی است که بیشتر توسط صنعتگران زن در استان چهارمحال و بختیاری ایران انجام می­‌شود.

دارایی بافی: دارایی بافی یکی از زیر مجموعه‌­های صنعت نساجی سنتی است که در استان یزد دنبال می­‌شود. درایی واژه­‌ای فارسی است به معنای گره­ زدن و رنگ کردن. این یک تکنیک قدیمی برای نقاشی پارچه می‌باشد.

عبا بافی: یک رشته صنایع دستی در حال مرگ در استان ایلام در غرب ایران است. این صنعت تنها به استان ایلام محدود نمی‌­شود، بلکه در جنوب استان بوشهر نیز صنعتگرانی هستند که به کسب و کار 300 ساله عبا مشغول هستند.

خورجین بافی: خورجین بافی نوعی کیسه زینی دستبافت، یکی از صنایع دستی قدیمی است که در استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی ایران رواج داشته است.

هنر کار با چوب

choob

خاتم کاری: خاتم کاری یکی از صنایع دستی اصیل ایرانی می­‌باشد. هنر خاتم کاری، قطعات کوچک چوب، فلز یا استخوان بر روی سطوح مختلف است.

قلم کار: پارچه قلم کار چاپ دستی نوعی از طرح‌­های منسوجات چاپ­ دار ایرانی است. این پارچه با استفاده از مهر­های چوبی طرح­ دار، از چوب گلابی که انعطاف و تراکم بهتری برای کنده کاری و کاربرد طولانی مدت دارد، چاپ می‌­شود.

منبت کاری: منبت کاری یا کنده کاری چوب، نوعی نجاری است که با استفاده از ابزار برش در یک دست یا اسکنه با دو دست یا با یک دست روی اسکنه و یک دست بر روی پتک تهیه می‌شود.

کار با فلزات

felez

دوکرا: دوکرا، ریخته­‌گری فلزات غیر آهنی با استفاده از روش ریخته­‌گری موم گم شده است. این نوع ریخته­‌گری فلزی بیش از 4000 سال است که در هند مورد استفاده قرار می­‌گیرد و هنوز هم استفاده می­­‌شود.

تولید جواهرات: جواهرات، زینتی هستند که می­‌توانند پوشیده شوند؛ در حالی که این تعریف اغلب توسط آن­‌هایی  که اغلب به عنوان جواهرسازان هنری یا جواهر سازان معاصر نامیده می­‌شوند، به چالش کشیده می­‌شود.

ریخته­‌گری: ریخته‌­گری یک فرآیند تولیدی است که در آن معمولا یک ماده مایع در قالبی که حاوی یک حفره تو خالی به شکل دلخواه است، ریخته می­‌شود و سپس اجازه می­‌دهد تا جامد شود. مواد ریخته‌­گری معمولا فلزات یا مواد مختلف زمان گیر هستند که پس از اختلاط دو یا چند جزء با یکدیگر عمل می­‌کنند.

حکاکی: حکاکی یک فرآیند چاپ قلمی است که در آن خطوط به منظور نگهداری جوهر در یک صفحه فلزی بریده می­‌شوند. در حکاکی، صفحه می‌­تواند از مس یا روی ساخته شود.

قلم­زنی: یک فرآیند چاپ قلمی است که در آن خطوط یا نواحی با استفاده از اسید در یک صفحه فلزی به منظور نگه داشتن جوهر، بریده می­‌شوند.

طلاکوبی: طلاکوبی یک روش تزئینی برای اعمال یک پوشش بسیار نازک از طلا بر روی سطوح جامد مانند فلز (متداول­‌ترین)، چوب، چینی یا سنگ است. طلا کاری با کسری از هزینه ساخت یک شیء طلای جامد، ظاهری طلایی به یک شیء می­‌بخشد.

هنر نقاشی و موارد مشابه آن

قلم زنی: قلم زنی یکی از حساس‌­ترین و ظریف­‌ترین هنر­های ایرانی و از جمله صنایع دستی ایران است. این حرفه اصیل، هنر میل به نقوش دقیق و فاخر ایرانی بر روی فلزات گوناگون از جمله برنج، مس، نقره و طلا با چکش و اسکنه (قلم) است.

مینا کاری: مینا کاری یکی از مشهور­ترین صنایع دستی ایران است که روی مس، نقره و طلا انجام می­‌شود و بیشتر در دو شهر اصفهان و شیراز رونق دارد. میناکاری هنر رنگ آمیزی و تزئین سطح فلزات و حتی سفال‌­ها با آمیختن رنگ‌های درخشان بر روی آن‌ها است.

فیروزه کوبی: فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی محبوب ایرانی است. در هنر منبت کاری فیروزه، تکه­‌های کوچک فیروزه را به صورت موزائیک بر روی سطح فلزات مختلف از جمله مس، برنج، نقره و طلا قرار می­‌دهند تا زیبایی خاصی به شیء ببخشند.

مینیاتور: نقاشی مینیاتوری یک تابلوی نفیس دست ساز ایرانی بر روی کاغذ یا مهم­‌تر از آن بر روی تکه استخوان شتر است. رنگ آمیزی درخشان و اصیل این هنر دستی ایران یکی از بارز­ترین ویژگی‌­های آن است.

خوشنویسی: خوشنویسی، هنر تجسمی مرتبط با نوشتن است. این عبارت به طراحی و اجرای حروف با قلم، قلم موی مرکب یا سایر ابزار نوشتاری گفته می­‌شود.

khoshnevisi

رنگرزی: رنگرزی استفاده از رنگ­‌ها یا رنگدانه‌­ها بر روی مواد نساجی مانند الیاف، نخ‌­ها و پارچه­‌ها با هدف دستیابی به رنگ با ثبات رنگ دلخواه است. رنگرزی معمولا در محلول خاصی که حاوی رنگ‌­ها و مواد شیمیایی خاص است، انجام می­‌شود.

کاریکاتور: کاریکاتور تصویر رندر شده‌­ای است که ویژگی­‌های سوژه خود را به شکلی ساده یا اغراق­ آمیز از طریق طراحی، مداد کشیدن یا سایر نقاشی‌­های هنری نشان می‌­دهد.

خیمه زنی: خیمه زنی، هنر استفاده از تکه­‌های روکش روی یک سازه برای تشکیل الگو­ها، طرح‌­ها یا تصاویر تزئینی است.

هنر سفالگری

sofal

سفالگری: تاریخچۀ هنر سفالگری در ایران به دوران باستان در حدود 4000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. امروزه سفالگری به یکی از محبوب‌­ترین صنایع دستی سنتی ایران تبدیل شده است. بهترین خاک برای این صنایع دستی سنتی ایرانی خاک رس است که دارای مقدار زیادی قرمز آهن است.

زنگ­‌های بادی: زنگ­‌های بادی نوعی ساز کوبه­‌ای هستند که از لوله‌­های آویزان، میله‌­ها، زنگ­‌ها یا سایر اشیاء که اغلب از فلز یا چوب ساخته می­‌شوند، تولید می‌شوند.

تولیدات لوازم کوچک و کاربردی

تولید صابون: یکی از کسب و کار­های موجود در حوزه صنایع دستی، تولید صابون است. صابون همانند دیگر مواد شوینده، وقتی در آب حل می­‌شود، توانایی حذف آلودگی­‌ها از سطوحی مانند پوست انسان، منسوجات و سایر مواد جامد را دارند.

تولید قاب عکس: قاب عکس‌­های دست ساز یکی از محبوب­‌ترین وسایل دکوراسیون است. دکوراسیون قاب عکس­‌های دست ساز توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌­کند.

تولید بالش تزئینی (پرتابی): بالش پرتابی یا بالش تزئینی، یک وسیله کوچک و تزئینی برای مبلمان نرم است که از طیف وسیعی از منسوجات از جمله پنبه، کتان، ابریشم، چرم، میکروفیبر، جیر، شنل و مخمل ساخته شده است.

ماگ: نوعی فنجان است که معمولا برای نوشیدن نوشیدنی­‌های گرم ماننده قهوه، شکلات داغ یا چای استفاده می‌­شود. ماگ­‌ها معمولا دسته­‌هایی دارند.

  • دسته اول مقدار مایع بیشتری را نسبت به انواع دیگر لیوان­‌ها در خود جای می­‌دهند.
  • نوع کمتر رسمی از ظرف نوشیدنی است و معمولا در مکان­‌های رسمی استفاده نمی‌­شود، بلکه جایی که یک فنجان چای یا فنجان قهوه ترجیح داده می­‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید شمع: شمع‌­ها در طول تاریخ عملکرد­های حیاتی برای نوع بشر داشته‌­اند. تولید شمع به عنوان یک کسب و کار صنایع دستی به حساب می‌آید.

shamm

بونسای: بونسای، هنر ژاپنی پرورش و آموزش درختان مینیاتوری در گلدان است که از هنر سنتی چینی پنجینگ توسعه و گسترش یافته است. بونسای ژاپنی فقط سعی می­‌کند درختان کوچکی تولید کند که شکل درختان واقعی را تقلید کند.

صنایع دستی تولید شده با بامبو: گفته می­‌شود بامبو بزرگترین علفی است که روی سطح زمین رشد می­‌کند. بامبو در ملزومات مختلف هر نوع زندگی روی زمین استفاده می­‌شود، از تهیه غذا برای پاندا­ها، فیل­‌ها و شامپانزه­‌ها گرفته تا کشت برای الوار، شستشو، اهداف آشپزی، دارو، ساخت و ساز، منسوجات، سلاح، آلات موسیقی، استفاده­‌های سنتی متعدد و…

تولید کارت تبریک: کارت‌­های تبریک تکه­‌هایی از کاغذ یا مقوا هستند که روی آن عکس­‌ها، نقاشی­‌ها و آیه‌­ای از تشویق، تبریک، جشن، تسلیت و… چاپ یا حک شده است.

تولید گل­های مصنوعی: پس زمینه ابریشم و دیگر گل­‌های مصنوعی که امروزه تولید می‌­شوند، به طرز خیره کننده‌­ای واقعی هستند و اگر بخواهیم از گل‌­های طبیعی متمایز شوند باید لمس شوند.

ساخت اسباب بازی: شما می‌­توانید به راحتی در خانه اسباب بازی­‌های سرگرم کننده برای بچه­‌ها درست کنید. در اینجا نگاهی به برخی از اسباب بازی­‌های فوق­‌العاده ساده که بچه‌ها می‌­توانند خودشان یا با کمک کمی در خانه بسازند، آورده شده است:

  1. تیک تاک
  2. پازل مقوایی شکل
  3. فلت دایناسور
  4. عروسک میخ چوبی
  5. ماز مرمر مقوایی
  6. پیچ و خم سنگ مرمر مقوایی

تولید آباژور: آباژور وسیله‌­ای است که روی لامپ را می­‌پوشاند تا نوری را که ساطع می­‌کند پخش کند. آباژور­ها را می­‌توان با استفاده از انواع مختلفی از مواد مانند کاغذ، شیشه، پارچه یا سنگ ساخت.

تولید چرم: چرم، پوست حیوانات و پوست­ه‌ایی است که برای حفظ آن­‌ها با مواد شیمیایی فرآورده شده‌­اند و برای استفاده به عنوان لباس، کفش، کیف دستی، مبلمان، ابزار و وسایل ورزشی مناسب است.

هنر نساجی

خیاطی: قبل از اینکه بتوانید در تجارت خیاطی کسب درآمد کنید، باید تصمیم بگیرید که کجا تلاش خود را متمرکز کنید. به عنوان مثال ممکن است شامل دکور خانه، لباس­‌های تخصصی، مونوگرام، تغییرات و تعمیرات، لباس عروسی و مجالس و لحاف باشد. شما ممکن است جایگاه خود را در دوخت و فروش کیسه­‌های مواد غذایی قابل استفاده مجدد پیدا کنید.

سوزن دوزی: سوزن دوزی از نظر فنی به هر کاری گفته می‌­شود که با نخ و سوزن انجام شود. دوخت دستی با سوزن و نخ از زمان­‌های قدیم وجود داشته است.

گلدوزی: گلدوزی هنر تزئین پارچه یا سایر مواد با استفاده از سوزن برای کشیدن نخ است. در گلدوزی ممکن است از مواد دیگری مانند مروارید، مهره، قلاب و پولک نیز استفاده شود.

goldozi

نقاشی دیواری: نقاشی دیواری هر قطعه‌­ای از آثار هنری است که مستقیما روی دیوار، سقف یا سایر بسترهای دائمی نقاشی اعمال می­‌شود. تکنیک­‌های‌های دیوار نگاری شامل نقاشی­‌های دیواری، موزاییک، گرافیتی و ماروفلاژ است.

ملیله کاری: ملیله کاری شکلی از هنر نساجی است که به طور سنتی با دست روی ماشین بافندگی بافته می‌­شود. ملیله، بافتنی‌ای است به صورت پود، که در آن همه نخ­‌های تار در کار تکمیل شده، پنهان می‌­شوند.

سرمه دوزی: سرمه دوزی نوعی گلدوزی سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوران هخامنشیان می­رسد. این رشته دستبافت سال­‌ها یکی از صنایع دستی شهرستان گل‌بهار در شمال شرق استان خراسان رضوی بود، اما به فراموشی سپرده شده بود. با این حال اخیرا توسط یک صنعتگر بومی که یک کارگاه اختصاصی به این رشته تاسیس کرده بود، احیا شده است.

لحاف دوزی: لحاف دوزی اصطلاحی است که به فرآیند اتصال حداقل سه لایه پارچه به یکدیگر یا از طریق دوخت دستی با استفاده از نخ و سوزن یا به صورت مکانیکی با چرخ خیاطی یا سیستم تخصصی لحاف کاری طولانی اطلاق می­‌شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با 50 نمونه از فرصت‌­ها و ایده­‌های شغلی و کسب و کار­های صنایع دستی که امروزه می­‌توان با انجام دادن آن‌­ها به درآمد­های قابل قبول و حتی بالایی رسید و از بازار کار خوبی برخوردارند، آشنا کنیم. شما می­‌توانید طبق علاقه، سلیقه، استعداد و حرفه‌­ای که در آن تخصص دارید، آن را انتخاب کرده و کسب و کار خود را آغاز و یا گسترش دهید تا به موفقیت در زمینه کسب و کار برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من