چارشین > وبلاگ > آموزش > نحوه صحیح شستشو چرم قدم به قدم

نحوه صحیح شستشو چرم قدم به قدم

بیشتر ما فکر می‌کنیم که لباس، کیف و کفش چرم ما نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد و با کشیدن یک دستمال سطحی روی آن کار انجام می­‌شود و لازم نیست آن را بشوییم. واقعیت این است که البسه چرم برخلاف ظاهر آن نیاز به مراقبت بیشتر دارد. جنس و نوع بافت چرم این گمان را بیشتر می‌­کند که چرم کثیف نمی­‌شود در صورتی که هر نوع البسه با هر نوع جنس و بافت جاذب آلودگی هستند. آلودگی بر روی چرم باعث می­‌شود تا نمای لباس ما دیگر آن جذابیت خاص روز اول را نداشته باشد و در دراز مدت باعث از بین رفتن و پوسیدگی رویه آن می­‌شود. بنابراین لازم است تا با نحوه صحیح شستشو چرم آشنا شویم. در این مقاله با بهترین روش­‌های شستشو و مراقبت چرم آشنا می­‌شویم.

h1

بهترین روش شستن چرم

اولین نکته در هنگام شستشوی چرم، داشتن دقت لازم است. در صورت شستشو نامناسب ممکن است چرم شما از شکل و فرم بی‌افتد. برای شستن چرم چند روش وجود دارد که هر کدام از آن­‌ها مزایا و معایب خود را دارند. اما به عنوان یک روش اصولی و بی دغدغه توصیه می‌­شود لباس چرم خود را به خشکشویی حرفه‌­ای بسپارید. در صورتی که این امکان وجود نداشت، وقت آن است تا خودمان دست به کار شویم. روش شستن چرم طبیعی با چرم مصنوعی به یک صورت است. پس قبل از آن که دست به اقدام بزنید حتما با نحوه صحیح شستشو چرم آشنا بشوید و طبق آن اقدام کنید.

نحوه صحیح شستشو چرم طبیعی و مصنوعی

برای شستن لباس چرمی خود در خانه دو راه پیش رو دارید، اول آنکه آن را با دست بشویید یا آنکه داخل لباسشویی بی‌اندازید. برای هر کدام از این روش‌­ها لازم است تا نکات ریز اما بسیار مهم را رعایت کنید.

شستن چرم با ماشین لباسشویی

  • قدم اول در نحوه صحیح شستشو چرم این است که قبل از آنکه پالتو و بارانی چرم خود را داخل ماشین لباسشویی بی‌اندازید، حتما تمام دکمه­‌ها و زیپ‌­های آن را ببندید. مزیت این کار در این است که آسیب ناشی از چرخش ماشین لباسشویی را به حداقل می­‌رساند.
  • با توجه با رنگ لباس چرم خود از مایع مشکین­ شو یا مایع لباسشویی استفاده کنید. هرگز از پودر لباسشویی استفاده نکنید. استفاده از پودر لباسشویی باعث آسیب به لباس شما خواهد شد.
  • مراقب باشید تا حجم مایع لباسشویی بسیار کم باشد در غیر این صورت پس از شستشو ممکن است رد آن بر روی لباس چرم شما باقی بماند.
  • توجه داشته باشید که دمای آب بیشتر از 30 درجه نباشد. آب داغ باعث می­‌شود تا فرم اولیه چرم از بین برود و لباس شما زیبایی خود را از دست بدهد.
  • برای یک شستشوی اصولی با لباسشویی اگر لباسشویی شما مد شستشوی دستی یا ابریشم دارد، حتما بر روی این مد قرار دهید.
  • دقت کنید که ماشین لباسشویی خود را هرگز پس از شستشو بر روی حالت خشک کن نزارید. حالت خشک کن لباس را با سرعت زیاد می­‌چرخاند و همین باعث آسیب دیدن چرم می‌­شود. برای خشک کردن لباس چرمی بهترین کار این است که آن را از جایی آویزان کنید تا آرام آرام خشک شود.

شستن با لباسشویی فقط مناسب پالتو، بارانی، کت و دستکش می­‌باشد. برای شستن و تمیز کردن کیف و کفش چرم نباید از لباسشویی استفاده کنید. استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن کیف و کفش چرم هم باعث نابود شدن فرم آن­‌ها می‌شود و هم باعث آسیب دیدن ماشین لباسشویی می­‌شود. تا اینجا با نحوه صحیح شستشو چرم در لباسشویی آشنا شدید. در ادامه نحوه صحیح شستشو چرم با دست را خواهیم ­گفت.

ch1

شستن چرم با دست

  • کمی پودر صابون را در آب ولرم رو به سردی حل کنید. شستن با پودر صابون این مزیت را دارد که پس از شستشو رد آن بر روی لباس باقی نمی‌­ماند.
  • محلول آب و صابون را هم بزنید؛ به طوری که روی آب پر از حباب شود. با این کار تمام پودر صابون در آب حل می‌­شود و تبدیل به کف خواهد ­شد.
  • شما می­‌توانید از صابون­‌های مخصوص شستشو چرم استفاده کنید. در صورتی که نتوانستید چنین صابونی را پیدا کنید از مایع ظرفشویی نیز می‌­توانید استفاده کنید.
  • حالا وقت آن است تا لباس چرمی خود را داخل مایع بخیسانید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان به آن چنگ نزنید، بلکه به آرامی کف دست خود را به روی آن بکشید تا تمیز شود.
  • برای شستن چرم سفید می‌­توانید از یک پارچه نخی استفاده کنید. رد آلودگی در پستی و بلندی‌های چرم سفید به خوبی معلوم می­‌شود. برای همین باید عمیق‌­تر شسته شود. به کمک یک دستمال بدون پرز می­‌توانید این کار را انجام دهید؛ بدون آنکه به چرم شما آسیب وارد شود.
  • بعد از آنکه لباس خود را شستید وقت آن است که آن را آبکشی کنید. برای این کار بهترین روش آن است که لباس را از جایی آویزان کنید. بعد به کمک یک دوش یا شیلنگ با آب ولرم رو به سردی آن را آبکشی کنید. دقت کنید تا تمام قسمت‌های لباس را آب بگیرید و تمام کف­‌ها را بشویید.
  • بعد از آنکه لباس چرمی خود را آبکشی کردید، وقت آن است که با یک دستمال نرم و خشک روی سطح آن را خشک کنید. این کار برای آن است که هیچگونه ردی از صابون روی لباس باقی نماند. اگر چیزی از صابون روی سطح آن باقی بماند، باعث می­‌شود به مرور زمان چرم خشک شود و ترک بخورد.
  • به عنوان نکته آخر لازم است که بگوییم چرم به هیچ عنوان نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد. بنابراین پس از شستشو و خشک کردن سطح آن، آن را از جایی آویزان کنید که در معرض نور غیر مستقیم خورشید و باد باشد تا به تدریج خشک شود.

ch2

نحوه صحیح شستشو چرم جیر

چرم جیر بیشتر در کفش و کیف استفاده می­‌شود. جنس مخملی و زیبای آن طرفداران زیادی را دارد، اما متاسفانه این کفش‌های زیبا، خیلی زود گرد و غبار می­‌گیرند و کثیف می­‌شوند. تمیز کردن لکه ­ها از روی چرم جیر کار مشکلی است. اگر با نحوه صحیح شستشو چرم جیر آشنا نباشید ممکن است به آن آسیب بزنید؛ به طوری که نتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

  • قبل از آنکه بخواهیم چرم جیر خود را تمیز کنیم، ابتدا داخل کفش را با روزنامه باطله پر می­‌کنیم. این کار باعث می­‌شود تا کفش فرم اولیه خود را از دست ندهد.
  • وقتی که کفش شما کثیف و لکه دار شده­‌است، برای تمیز کردن آن صبر کنید تا کاملا خشک شود. سپس آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن آن از یک پارچه نرم یا یک برس نرم و حتی یک مسواک بلااستفاده می­‌توانید کمک بگیرید. پارچه یا برس را در جهت خواب کفش بکشید. حرکات شما باید آرام باشد زیرا حرکات تند باعث آسیب به چرم جیر خواهد شد. با این روش کفش شما از گرد وخاک تمیز خواهد ­شد.
  • برای تمیز کردن کفش چرم جیر می‌­توانید از اسپری­‌های براق کننده مخصوص استفاده کنید. دقت کنید تا از جنس مرغوب این نوع اسپری­‌ها خریداری کنید. برای امتحان، اسپری را از فاصله 15 سانتی‌متری به پشت کفشتان و به اندازه یک نقطه اسپری کنید. پس از گذشتن یک ساعت در صورت آسیب نرساندن به کفش می­‌توانید برای کل کفش مورد استفاده قرار دهید. استفاده از اسپری می­‌تواند روزانه باشد. پس از اسپری کردن بلافاصله کفش را نپوشید، حداقل یک ساعت زمان بدهید تا اسپری به خوبی خشک شود.
  • برای پاک کردن لکه رنگ از روی کفش چرم جیر می‌­توانید از یک سنباده خیلی کوچک استفاده کنید. آن را به آرامی روی لکه بمالید، مراقب باشید تا کاغذ سمباده به پارچه کفش شما آسیب نزند.
  • برای پاک کردن لکه‌­های مایع از روی کفش می­‌توانید آن را با یک دستمال کاغذی خشک کنید، سپس با آب و مایع ظرفشویی محلولی درست کنید و کف آن را به روی لکه کفش قرار دهید. سپس کف را با استفاده از یک برس نرم روی لکه بکشید تا لکه از بین برود. در صورتی که لکه باقی مانده بود، می­‌توانید چند بار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود و پاک شود. پس از اتمام کار آن را با یک پارچه جاذب رطوبت خشک کنید.
  • برای آنکه کفش شما احتیاج به تمیز کاری اساسی نداشته باشد آن را هر روز با یک برس نرم تمیز کنید.

ch3

نکات طلایی در تمیز کردن چرم جیر

  1. در صورتی که پس از شستشو پرز­های کفشتان خوابید، با استفاده از یک کتری آب جوش کفش جیرتان را بخار دهید تا پرزها به حالت اولیه خود برگردند.
  2. بعد از تمیز کردن کفش خود با استفاده از یک برس نرم پرز پارچه کفش را به حالت قبل برگردانید.
  3. پس از تمیز کردن کفشتان اگر از آب استفاده کردید، حتما اجازه دهید تا آب آن کاملا خشک شود و آب اضافی آن کاملا تبخیر شود. در صورتی که از آب زیادی استفاده کرده‌­اید، داخل کفش از کاغذ خشک کن استفاده کنید.
  4. از شستشوی بیش از اندازه و کشیدن برس خودداری کنید.
  5. بعد از خرید کفشتان حتما از یک لایه اسپری محافظ کفش استفاده کنید. در این صورت کفش شما دیرتر کثیف خواهد شد و بیشتر عمر خواهد ­کرد.

اقدامات مهم بعد از شستشو چرم

بعد از آنکه لباس یا هر چیز چرمی خود را شستید، وقت آن است که به آن واکس بزنید. شستشو چرم باعث می­‌شود تا چربی چرم از بین برود. در این حالت چرم ضعیف شده و زودتر آسیب می­‌بیند. حالا که  با نحوه صحیح شستشو چرم آشنا شدید و آن را به دقت شستید، بعد از خشک شدن آن با توجه به رنگ چرم از واکس مناسب استفاده کنید. در صورتی که واکس مناسب نداشتید و روغن مخصوص چرم در دسترس نبود، می‌­توانید مقداری روغن زیتون طبیعی را گرم کنید و با یک دستمال پنبه‌­ای بدون پرز به سطح چرم بمالید. در صورتی که لباس شما پس از خشک شدن چروک شد، می‌­توانید با بخار دادن لباستان آن را به حالت اول برگردانید. یا آنکه آن را زیر تشک تخت‌خوابتان بگذارید تا به تدریج صاف شود. اتو کشیدن لباس چرم هرگز توصیه نمی‌شود، اما اگر در شرایطی بودید که بسیار عجله  داشتید و غیر از آن راه حلی وجود نداشت، می‌­توانید از اتو استفاده کنید. در استفاده از اتو حتما موارد زیر را لحاظ کنید.

  • اتو را خالی کنید تا هیچ آبی نداشته باشد. در صورت نفوذ آب در حین اتو کشیدن لکه آن به سادگی پاک نخواهد ­شد.
  • دمای اتو را در کمترین مقدار خود قرار دهید.
  • مراقب باشید که چرم هرگز با سطح فلزی اتو در تماس نباشد. برای این کار از یک حوله ضخیم استفاده کنید. حوله را مابین اتو و پوشینه چرمی خود قرار دهید.
  • اتو را روی حوله نکشید، بلکه آن را به صورت پرسی انجام دهید. بدین صورت که روی حوله بگذارید و بردارید. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. عجله باعث آسیب به بافت چرم خواهد شد.

ch4

کلام آخر

لباس­‌های چرمی و وسایل چرمی جزو محبوب­‌ترین وسایل در بین آقایان و خانم­‌ها می‌­باشد. وسایل چرم بسیار شیک و جذاب هستند اما این وسایل بر خلاف ظاهر قدرتمند و ضخیم خود نیاز به مراقبت اصولی دارند. اگر با نحوه صحیح شستشو چرم آشنا باشید می‌­توانید سال­‌ها از وسایل چرمی خود استفاده کنید و همچنان ظاهر این وسایل همانند روز اول باشد. شیک بودن لباس چرمی شما وابسته به تمیزی و براق بودن آن است. هیچ راهی جز اینکه با نحوه صحیح شستشو چرم آن را تمیز کنید وجود ندارد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد نکات مهم در مراقبت و شستشو چرم را بازگو کرده­‌باشد و برای شما مفید واقع شده‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من