چارشین > وبلاگ > هنر > کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش را بشناسید

کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش را بشناسید

در کشور انگلستان بود که ما برای اولین بار شاهد تجارت فرش و گلیم بودیم. این تجارت در حال حاضر به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرده و باعث شد تا افراد خبره و موفق بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کنند. همان‌طور که قطعا می‌دانید، فرش‌ها به دو دسته فرش‌های ماشینی و دستباف تقسیم می‌شوند. کشورهای بسیاری در این بین وجود دارند که در حوزه تولید فرش تا به امروز به خوبی درخشیده‌اند. در این مطلب همراه ما باشید تا به معرفی کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش بپردازیم.

ده کشور برتر در حوزه تولید فرش‌های دستباف و ماشینی کدام‌اند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، پس از این که تجارت از کشور انگلستان به سایر کشورها راه پیدا کرد، بسیاری از افراد در این حوزه به فعالیت پرداخته و تبدیل به یکی از بهترین‌ها در تولیدی فرش شدند. در این بخش قصد داریم کشورهایی را به شما معرفی کنیم که این افراد خبره در آن توانسته‌اند به خوبی به تولید انواع فرش‌های دستباف و ماشینی بپردازند.

کشور هند

یکی از انواع کشورهای پهناوری که در صنعت صنایع دستی محصولات بی‌شماری را به خود اختصاص داده، کشور هند است که یکی از این محصولات را فرش و گلیم تشکیل می‌دهد. در واقع این کشور هند بوده که در دهه‌های اخیر به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و ماشینی معرفی شده است. ماشین‌های تولید کننده فرش با وجود این که هند بافندگان ماهری دارد، توانسته‌اند روند تولید فرش‌ها را رونق دهند و با بهره‌گیری از طرح‌های تازه‌ای که این کشور با خود به همراه دارد و همچنین استفاده از نخ‌های با کیفیتی، محصولی بسیار بادوام را تولید و روانه بازار کنند. در حال حاضر، بهترین قالی هندی Mahindra نام دارد که به عنوان یک محصول رقابتی در بازار جهانی معرفی می‌شود.

hend

کشور پاکستان

مونتاژ و همچنین صادرات فرش در کشور پاکستان نیز دست کمی از کشور هند ندارد. متاسفانه باید بگوییم که در حال حاضر بیش از صدها هزار بافنده فرش در افغانستان به فعالیت می‌پردازند؛ زیرا به دلیل شرایط نابسامان کشور پاکستان، بخش‌هایی از کشور افغانستان برای آن‌ها امن‌تر است. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از افغانستانی‌ها در حال حاضر به کشور خود بازگشتند و از آنجایی که افغانستان نیز یکی از کشورهای معتبر در حوزه تولیدات فرش است، به نظر می‌رسد که آینده کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش مانند کشور پاکستان نامشخص است. از این توضیحات بگذریم، کشور پاکستان اما یکی از خوش سلیقه‌ترین طراحان فرش را با خود به همراه دارد. این طراحان به به کارگیری رنگ‌ها و طرح‌های سنتی جذاب، فرش‌های بی‌نظیری را ارائه می‌دهند.

فرش‌های دستباف آن‌ها معمولا تعداد بالایی از گره‌‌ها را با خود به همراه دارد و یکی از با کیفیت‌ترین فرش‌ها معرفی می‌شود. فرش‌های پاکستانی همچنین از ترکیب پنبه و پشم تولید می‌شود که از نظر غربی‌ها، فرشی بسیار لطیف و خوش استفاده است. از بهترین فرش‌های پاکستانی که در بازار جهانی فروشی رقابتی دارند، می‌توان به پیشاور و بوخره اشاره کرد که هر دو نیز از طرح‌های کلاسیک و همچنین رنگ‌های سنتی بهره می‌برند.

کشور ایران

در حال حاضر دیگر تمامی افراد با فرش و گلیم ایرانیان آشنا هستند. قدم فرش بافی و همچنین گلیم بافی در کشور ایران به سال‌های بسیار طولانی باز می‌گردد. نقش‌های در هم‌ تنیده و همچنین رنگ‌های بی‌نظیری که ایرانیان برای تولید فرش‌های خود استفاده می‌کنند، باعث شده تا به یکی از قطب‌های اصلی تولید فرش در جهان تبدیل شود. اگر بخواهیم خلاصه‌ای از معرفی تولیدات ایرانی را به شما ارائه دهیم، باید بگوییم که فرش‌های ایرانی دارای ظرافت بسیار خاصی در گره‌ها هستند که در زیبایی آن‌ها نقش به سزایی دارند. در مورد فرش‌های ماشینی نیز باید گفت که طرح‌ها و رنگ‌های آن به صورتی در هم تنیده شده است که تنها افراد متخصص می‌توانند تشخیص دهند که این فرش در واقع یک فرش ماشینی است.

کشور ایران بافندگانی از سراسر این خاک پهناور یعنی ترک، بلوچ، لر و… را با خود به همراه دارد که هر یک با توجه به قدمت فرش بافی در خطه خود، از طرح‌ها و رنگ‌های خاصی استفاده می‌کنند. در واقع همین امر باعث شده تا در حال حاضر، ایران به یکی از قدرتمندترین کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش تبدیل شود. در حال حاضر می‌توانید فرش ایرانی را در بسیاری از کشورهای غربی مشاهده کنید، چه بسا که حتی در فیلم‌های اروپایی و آمریکایی نیز فرش‌های ایرانی به یکی از بخش‌های مهم در وسایل صحنه بدل شده است.

iran

کشور افغانستان

به بافندگان فرش در افغانستان، بافندگان قبلیه‌ای گفته می‌شود. به همین دلیل است که معمولا بافت‌های قبلیه‌ای هستند که به یکی از مشخصه‌های بارز تولیدات افغانستان تبدیل شده‌اند. فرش‌ها و گلیم‌های افغانستانی در کشور افغانستان بافته شده و سپس به سایر کشورها راه پیدا می‌کند. در حال حاضر اما به دلیل حضور داعش در افغانستان و ناآرامی‌هایی که در این کشور حاکم است، بسیاری از بافندگان به کشورهای اروپایی یا دیگر کشورهای آسیایی مهاجرت کرده و در آنجا به این فعالیت می‌پردازند.

خبری ناگوار این است که بسیاری از طرح‌های افغانستانی و فرش‌های این کشور با نام پاکستان برای فروش عرضه می‌شوند. با این که افغانستان نیز مانند ایران به یکی از قدرت‌های مهم در بین کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش تبدیل شده است، اما به دلیل وجود نوسانات و مشکلاتی که در این کشور وجود دارد، فرش‌های تولیدی به کشور پاکستان ارسال شده و پس از این که در این کشور شست و شو شده و پاکسازی می‌شوند، به نام فرش‌های پاکستانی برای فروش یا صادرات ارائه می‌شوند.

کشور چین

کشور چین به عنوان یکی از قطب‌های شرقی تولید انواع فرش و گلیم معرفی می‌شود. فرش‌های چینی علاوه بر این که زیبایی منحصر به فردی دارند، کیفیت بسیار بالایی را نیز با خود به همراه داشته؛ اما از آنجایی که تولید کنندگان بزرگ دیگری مانند ایران یا افغانستان بیشتر بازار را از آن خود کرده‌اند، به نظر چین هنوز نتوانسته آنطور که باید در این مسیر شکوفایی خود را بروز دهد. ناگفته نماند که بیشتر فرش‌های تولیدی در کشور چین را فرش‌های ماشینی از آن خود کرده‌اند و تعداد کمی از بافندگان در این کشور وجود دارند که به تولید فرش‌ها می‌پردازند.

کشور ترکیه

یکی از نخستین هنرهای ساکنان کشور ترکیه، فرش بافی بوده است. بافندگان ترکی عمدتا زنانی هستند که سالهاست در بافت انواع مختلفی از فرش‌ها به فعالیت می‌پردازند. از آنجایی که در حال حاضر تقاضای زیادی از کشورهای دیگر برای خرید فرش‌های ترکی وجود دارد، این کشور به یکی از تولید کنندگان بزرگ فرش در آسیا و اروپا بدل شده است. با این که کشور ایران، خود یکی از قطب‌های اصلی تولید فرش و گلیم می‌باشد، اما در فروشگاه‌ها می‌توانید مشاهده کنید که فرش‌های ترکی نیز خودی نشان می‌دهند و طرفداران بسیاری را از آن خود می‌کنند. معروف‌ترین فرش‌های کشور ترکیه، فرش‌های سلجوقی و عثمانی هستند.

turk

کشور بلژیک

شاید برایتان جالب باشد که یک کشور اروپایی به عنوان یکی از کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش معرفی شود. بلژیک کشوری است که در صنعت گلیم و فرش بافی توانسته به خوبی ظاهر شود و تولیدات خود را در دسته بندی صادرات نیز قرار دهد. از آنجایی که کیفیت فرش‌های بلژیکی بسیار بالا است، تقاضا برای خرید آن نیز به مراتب بسیار بیشتر بوده و صادرات نیز از این کشور به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی به راحتی انجام می‌شود.

طرح فرش‌های بلژیکی بسیار شبیه به فرش‌های دستباف ترکیه بوده و همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از افراد به هنگام خرید این فرش، ناخوداگاه آن را با مدل ترکیه اشتباه بگیرند. فرش‌ها دستباف و ماشینی در حال حاضر به یکی از کالاهای ارزشمند و پرمنفعت برای کشور بلژیک معرفی می‌شود.

کشور مصر

مصر نیز مانند سایر کشورهایی که تاریخی سرشار از اتفاقات پر رمز و راز دارند، در حوزه تولید و صادرات فرش‌های دستباف و ماشینی بسیار خوش می‌درخشد. مصر در حال حاضر بیشتر به عنوان مرکز فروش تولیدات فرش و همچنین گلیم‌های عربی شناخته می‌شود و در جهان نیز بیشتر به همین نام شناخته می‌شود. معروف‌ترین تولیدات این کشور را می‌توان قالیچه‌ پرنده‌ علاءالدین نسبت داد.

کشور تبت

در ابتدا گلیم و فرش‌های تولیدی در کشور تبت، تنها در صومعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیشتر بافندگان تبتی از فرش برای این که پوشش بر زمین باشد استفاده نمی‌کردند، بلکه آن را به عنوان یک بوم نقاشی می‌دانستند که هنر خود را به همراه انواع و اقسام نخ و ابریشم بر روی آن پیاده می‌کنند. اگر بخواهیم بگوییم که محصولات نوین در حوزه تولیدات گلیم و فرش کدام هستند، به جرات می‌توان گفت که فرش‌های تبتی هستند.

کشور نپال

و در آخر، این کشور نپال است که در لیست کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش قرار می‌گیرد. فرش‌های نپال از ابریشم صد در صد طبیعی بامبو تولید می‌شوند و دقیقا به همین دلیل است که فرش‌های این کشور یکی از پرفروش‌ترین‌ها در جهان هستند. از سویی دیگر، تکنیک‌هایی که بافندگان نپالی از آن برای فرش‌های خود استفاده می‌کنند، باعث شده تا قیمت کلی هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و خرید این فرش‌ها راحت‌تر از سایر کشورهای دیگر انجام شود.

npal

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید، کشورهای مختلفی از سراسر جهان وجود دارند که به تولید انواع و اقسام فرش‌های دستباف و ماشینی می‌پردازند. کشورهای برتر در حوزه تولیدات فرش امروزه همچنین نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند؛ زیرا تقریبا تمامی این کشورها در صادرات نیز حضور داشته و توانسته‌اند تولیدات خود را به کشورهایی که اطلاعات خاصی از فرش‌ها ندارند نیز ارسال کنند تا آن‌ها هم با این محصول بی‌نظیر آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من