پایتخت سفال

کشور ایران هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. در این میان یکی از شهر‌هایی که توانسته سهم بسیار زیادی در رونق اقتصاد و گردشگری داشته­‌باشد، لالجین است. این شهر به دلیل وجود هنر سفالگری خیره‌کننده که حاصل زحمت مردمان محلی است، در کنار جذب دوستداران صنایع دستی توانسته لقب پایتخت سفال را کسب کرده و شهرت جهانی پیدا کند. اما به راستی با وجود تعداد بی‌شمار از شهر‌هایی که این هنر را در طول تاریخ در پیش گرفته‌اند، چرا لالجین به عنوان پایتخت سفال شناخته می­‌شود؟ ما در این مقاله سعی داریم به بررسی هنر سفالگری و علت برتر بودن لالجین در این زمینه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

همه چیز درباره پایتخت سفال

پایتخت سفال

اگر به قصد تماشای طبیعت دیدنی و دلچسب به همدان سفر می­‌کنید، قطعا فرصت دیدن لالجین را نباید از دست دهید. خطه‌ای که امروزه با نام پایتخت سفال شهرت جهانی پیدا کرده‌است. لالجین در 17 کیلومتری شهر همدان و 5 کیلومتری بهار، بین دو رودخانه قوری‌چای و یکه‌چای قرار دارد و با داشتن جمعیت نه چندان زیاد توانسته بار عظیمی از فرهنگ و هنر را به دوش بکشد. مورخین معتقدند که نام قدیمی این شهر، لاچین بوده که از اسم پرنده شکاری ساکن در این منطقه گرفته شده­ و پیشینه سکونت در آن به سده پنجم هجری برمی‌گردد. همچنین در سده هشتم هجری نیز از مهم‌ترین دهستان‌های همدان بوده­‌است.

موقعیت جغرافیایی لالجین در کنار آب و هوای سرد و کوهستانی، ذخیره آب‌های زیرزمینی و زمین‌های حاصلخیز باعث شده که بیشتر مردم این منطقه به دو حرفه کشاورزی و سفالگری روی آورند. زمین‌هایی که هر ساله بخش اعظمی از گندم، جو، انگور، چغندر و سیب زمینی کشور را تامین می‌کنند. همچنین وجود خاک مناسب برای سفالگری منجر به اشتغال 80 درصد از مردم این شهر چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم در این پیشه شده­‌است. کار مربوط به سفالگری اعم از تولید، تکمیل، فروش، صادرات و … می‌­باشد. سفالی که از نظر کالای صادراتی رتبه پنجم را در همدان دارا است.

با اوج گرفتن این هنر، سفالگری مهم‌ترین منبع درآمد مردم این منطقه شد و همچنین  توانست رقیب خوبی برای کشور‌های دیگر از جمله چین باشد. در نهایت با رونق روز افزون هنر سفالگری و همت مسئولین، لالجین در سال 95 لقب پایتخت سفال را از یونسکو دریافت کرد که همین امر باعث از بین رفتن تحریم‌ها و بازگشت دوباره این شهر برای همکاری با کشور‌هایی مانند آلمان، قطر، هلند، بلژیک و … شد و توانست تحول عظیمی در اقتصاد ایجاد نماید.

زمان پیدایش سفال در لالجین

پیدایش سفال به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها یکجا نشین شده‌بودند و به دلیل خواص سفال از جمله خاصیت عدم فساد مواد غذایی در آن، از ظروف سفالی برای نگهداری آب و مواد خوراکی استفاده می‌کردند. در طول تاریخ ساخت و استفاده از سفال کاربرد بسیاری داشته و در طی زمان و نیاز جدید مردم دستخوش تغییراتی شده‌است.

از دیرباز لالجین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در چهار راه تمدن‌های باستانی و مسیر کاروان‌ها سبب شده­‌بود تا مردم این منطقه، گاه به حرفه سفال­‌سازی مشغول شوند. البته خاک مناسب برای سفالگری هم در تشویق مردم به آموختن و ترویج این هنر نقش به سزایی داشت. با این حال طی جستجوهایی که کاوشگران انجام دادند، موفق به کشف چرخ‌های قدیمی سفال و ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش در تپه‌های سیلک شدند. تپه‌هایی که در کنار لالجین قرار دارند. وجود این شواهد خبر از قدمت زیاد این هنر دارند به طوری که پیشینه سفال و سفالگری لالجین را به 700 الی 1000 سال پیش نسبت می­‌دهند.

انواع سفال

پایتخت سفال

ظروف سفالی از رس تهیه می‌شوند. خاک رس دارای موادی مانند اکسید آهن، فلزات و سایر ناخالصی­‌ها است. همچنین دیگر ماده به کار رفته در سفال، سرب می‌­باشد که در لعاب بسیاری از وسایل سفالی استفاده می‌­شود. لعاب لایه­‌ای شیشه‌ای است که از پوشش متخلخل سفال محافظت می‌کند و برای جلا دادن به رنگ سفال کاربرد دارد. همانطور که می‌­دانید سرب یکی از مواد مضر برای انسان به حساب می‌آید اما شایان ذکر است که یکی از علت‌هایی که باعث افزایش طرفداران اشیا سفالی ­پایتخت سفال شده، وجود درصد بسیار کم و استانداردی از سرب می‌­باشد. دیگر نکته حائز اهمیت وجود سفال در انواع مختلف است. در ادامه توضیح این موارد آورده شده­‌است.

  • سفال قرمز: این نوع سفال در زمان‌های قدیم بسیار کاربرد داشته‌است.
  • سفال قرمز رنگ منقوش: نوعی سفال قرمز است که رنگ آجری دارد. این نوع سفال مقاومت کمی داشته و در ساخت بشقاب و کاسه مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
  • سفال خاکستری: نوعی سفال به رنگ خاکستری است که گاهی به رنگ زرد هم متمایل می­‌شود و همزمان با شروع عصر آهن پا به عرصه سفال­‌سازی گذاشته­‌است.
  • سفال داغدار: سفالی است که قبل از اینکه به کوره برود، سفالگر نقش‌هایی را روی بدنه آن ایجاد می‌کند.
  • سفال بی‌لعاب: همانطور که از اسمش پیداست سفالی است که لعابی نداشته و کاربرد آن در زندگی مردم از دیرباز نمود داشته‌است.

وسایل ساخت سفال

پایتخت سفال

سفالگری هم مانند هر حرفه دیگر، وسایل و ابزار تخصصی و مربوط به خود را دارد که برای کارهای متفاوتی مانند ساخت، نقاشی، شکل­دهی با ظرافت و … توسط سفالگران مورد استفاده قرار می­‌گیرند. در ادامه ضمن آشنایی شما با این ابزار به طور مختصر به توضیح آن­ها پرداخته­‌ایم.

  • سنگ گل فشاری :سنگ همواری است که برای ورز دادن گل در دست سفالگر قرار می‌­گیرد.
  • کارتراش: افزاری برای تراشیدن گل چسبیده به سنگ گل فشاری است.
  • کاسه لعابی: کاسه‌ای که در آن مقداری آب ریخته شده‌ تا سفالگر هنگام کار دست­‌های خود را تر کند.
  • سوزن: این ابزار برای کار‌هایی همچون کم کردن گل، برش دادن و خط انداختن استفاده می‌شود.
  • تیماج: پاره چرمی است که سفالگر برای هموار کردن لبه سفالین دست‌های خود را روی آن قرار می‌دهد. با چرخاندن دست‌ها لبه سفال­ به وسیله تیماج یکسان می‌شود.
  • مشته: افزاری مسی و مثلثی شکل با گوشه‌های گرد است که برای هموار شدن سطح بیرونی سفال مورد استفاده می­‌گیرد.
  • تراش: افزاری آهنی که برای تراش دادن قسمت تحتانی سفال به کار می‌رود.
  • چرخ: دستگاهی که ساخت سفال بر روی آن انجام می‌شود.
  • قالب: قطعه­‌ای برای شکل دادن به سفال می‌­باشد.
  • تخته: این وسیله برای جابجایی سفال‌های کوچک استفاده می‌شود.

از خاک تا خلق هنر

پایتخت سفال

اگرچه سفالگری صنعت بسیار قدیمی است اما با گذشت زمان و تنوع زندگی، این هنر نه تنها از بین نرفت بلکه تکامل یافت و خود را با نیازهای امروزی تطبیق داد. مهم‌ترین عامل سازنده این هنر زیبا خاک مناسب است. یکی از منابع غنی که این نیاز را برطرف کرده و باعث پیشرفت و رساندن این شهر به درجه پایتخت سفال شده‌است، روستای دستجرد واقع در 5 کیلومتری لالجین می­‌باشد. در این منطقه خاک به شکل کلوخ‌های بزرگ و کوچک یافت می‌شود که آن را با تخماق چوبی می‌کوبند. سپس خاک بدست آمده را در تغار‌های بزرگ ریخته و با آب مخلوط می‌کنند. در این مرحله چند روزی به گل ایجاد شده استراحت داده و به آن دست نمی­زنند. در نهایت بعد از سفت شدن گل، با یک چوب بلند خطوطی با عمق چند سانتی متر روی آن ایجاد کرده و به اتاق مخصوص منتقل می‌­کنند.

حال وقت آن رسیده که گل حاصل را با پا ورز داده و به قسمت‌­های کوچک‌تری تقسیم کنند. پس از عبور از همه این مراحل، بعد از آماده سازی گل آن را در کوره‌های مخصوص از جمله کوره با کشش فوقانی، کوره با کشش تحتانی، کوره گازی، چاله کوره‌ها، کوره‌های مخلوطی، کوره دو یا سه طبقه، کوره تودرتو و یا کوره جعبه‌ای قرار می‌دهند که کاربرد هر کدام از این ها بسته به شکل ظاهری و گل استفاده شده در سفال متفاوت است. برای مثال کوره جعبه‌ای برای پخت قالب یا خشک کردن به کار می‌رود و نیاز به افراد حرفه‌ای دارد یا کوره گازی برای پخت سفال و لعاب استفاده می­‌شود.

اما این پایان ماجرای خلق هنر زیبای سفالگری در پایتخت سفال نیست. هنر دیگری که باعث محبوبیت سفال در بین مردم شده‌است، هنر میناکاری بر روی سفال می‌­باشد. سفالگران در لالجین از دو نوع رنگ شیمیایی و رنگ طبیعی شامل لاجورد، سنگ سفید، گیاهی خاص و … استفاده می‌کنند. این هنر برگرفته از طرح‌های اسلیمی و تذهیبی می­‌باشد و به گونه­‌ای است که با قرار دادن شابلون‌های مخصوص بر روی طرح و با استفاده از جوهر مخصوص میناکاری می‌توان طرح‌های بی­‌نظیری بر روی سفال ایجاد کرد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می­‌کند. اما با وجود زیبایی میناکاری برای تثبیت و ماندگاری نقش‌ها بر روی کوزه، در آخر از سیاه قلم هم استفاده می‌کنند و برای مدتی در کوره مخصوص قرار می‌دهند.

کلام آخر

همه کشور‌های دنیا برای جذب گردشگر و رونق اقتصاد در حال بازسازی و کشف تمدن‌های پیشین خود هستند. کشور ایران دارای تمدن‌های قدیمی با قدمت چند هزار ساله می‌باشد که یکی از نمونه‌های فرهنگ و تمدن آن شهر لالجین است که البته در جهان با نام پایتخت سفال شهرت بیشتری دارد. همانطور که مطالعه کردید ما در این مقاله سعی کردیم شما را بیش­تر با این شهر کوچک و در عین حال مهم کشور آشنا کرده و به توضیحاتی درباره سفال و سفالگری آن بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده­‌باشید و در آخر بیش­تر قدر داشته‌های سرزمین خود را بدانیم.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من