چارشین > وبلاگ > هنر > عوامل موثر بر رشد صادرات صنایع دستی چیست؟

عوامل موثر بر رشد صادرات صنایع دستی چیست؟

صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد یک کشور می‌باشد. این کار علاوه بر افزایش رونق اقتصادی، به ترویج فرهنگ، هنر و تاریخ یک منطقه کمک شایانی می‌کند. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و صادرات صنایع دستی در این سرزمین می‌تواند مزایای چشمگیری برای همگان داشته‌باشد؛ زیرا ایران کشوری غنی در زمینه صنایع دستی می­‌باشد. اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می­‌توان میزان صادرات صنایع دستی را افزایش داد؟ عوامل موثر بر رشد این صادرات چیست؟ سرمایه گذاری بر روی چه محصولاتی می­‌تواند ایران را به یکی از بزرگ­ترین صادرکنندگان جهان تبدیل کند؟ و هزاران سوال دیگر که ما قصد داریم در این مقاله به آن­‌ها پاسخ دهیم و دیگر هیچ ابهامی در این موضوع برای شما خواننده محترم باقی نگذاریم. پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

معرفی صنایع دستی

منظور از صنایع دستی به طور دقیق و واضح و البته خلاصه، این است که یک وسیله کاملا دست ساز باشد. وقتی می­‌گوییم یک وسیله دست ساز است یعنی اینکه از یک ماده‌­ی نه چندان زیبا مثل گل، چوب، نخ و … به کمک دست یا ابزارهای ساده و بومی مانند قیچی، ابزارهای ابتدایی حکاکی، قلاب و نظایر آن، وسایل تزئینی و زیبایی خلق شده‌­است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین و قدیمی‌­ترین صنایع دستی ایران، نوعی ریخته­‌گری فلزی به نام ظکره می‌­باشد که بیش از 4000 سال در هند مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم استفاده می‌­شود. وسایل حاصل از این فلز در لیست صادرات صنایع دستی این کشور قرار دارند. در سیستان و بلوچستان ایران، زنان نیز این ریخته‌­گری فلزی زیبا را با تزئینات خالدار انجام می­‌دهند.

صنایع دستی هر کشور هویت فرهنگی آن را نشان می­‌دهد و ریشه در تمدن و گذشته آن سرزمین دارد.  اصولا هر کشور یک یا چند صنایع دستی مخصوص به خود دارد. در ایران نیز صنایع دستی بسیار زیبا و منحصر به فردی وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از خاص­‌ترین ومحبوب­‌ترین آن­ها اشاره کرده‌­ایم:

  • بافت‌­های داری: شامل فرش و قالی، گلیم، گبه، زیلو و …
  • صنایع دستی سنگی: شامل سنگ‌تراشی، معرق‌­سنگ، فیروزه­‌کوبی، مرصع­‌کاری و …
  • بافت‌های دستگاهی: شامل جاجیم، پلاس، پارچه­‌ها و …
  • رودوزی سنتی: شامل سوزن­‌دوزی، پته­‌دوزی، قلاب‌­دوزی، سکمه­‌دوزی و …
  • صنایع دستی فلزی: شامل قلم­‌زنی، ملیله‌­کاری، زرگری، کوفته‌­گری و …
  • سفالگری: شامل کاشی­‌کاری، خرمهره‌سازی، سفال لعاب­دار، بدل­‌چینی و …

شایان ذکر است که کشور عزیزمان ایران در صنایع دستی سفالگری (سفال لعاب­دار) و بافت‌­های داری (فرش دست باف) جز مهم‌­ترین صادرکنندگان دنیا می­‌باشد و رتبه 7 را در جهان به خود اختصاص داده‌­است.

ویژگی­‌های صنایع دستی

صادرات صنایع دستی

هر هنر دارای یک سری ویژگی‌­های خاص و منحصر به فرد می­‌باشد که لازم است اصول و چهارچوب آن را رعایت کنیم تا بتوانیم کالایی زیبا به نمایش بگذاریم. حال برخی از این ویژگی­‌های مشترک بین تمام صنایع دستی را مطالعه می­‌کنیم که انجام دادن آن­ها موجب افزایش صادرات صنایع دستی می­‌شود.

  • انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد وسیله توسط دست، ابزار و وسايل دستي
  • استفاده از مواد اولیه بومی و محلی
  • به کارگیری تمام اصول فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی
  • صرفه اقتصادی بسیار بالا نسبت به سایر محصولات
  • دوام و ماندگاری بسیار زیاد مواد اولیه

مزایای صنایع دستی

صنایع دستی نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. وجود نقاط مثبت فراوان این صنایع توانسته نظر هر فرد علاق­مند به هنر و زیبایی را به خود جلب نماید. از مهم‌­ترین این محاسن برای افراد می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرورش احساس هنری در فرد
  • آموزش هماهنگی چشم و دست
  • افزایش آراستگی یا خوش سلیقگی در فرد
  • برقراری ارتباط مناسب با اشیاء و مواد مختلف
  • تشویق بهره‌­وری و نوآوری در فرد
  • آموزش مهارت و ظرافت

صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی علاوه بر صادرات نفت و گاز، صادرات دام و نیز محصولات کشاورزی، منبع درآمد بسیار خوبی برای مردم به ویژه روستاییان در سراسر جهان می­‌باشد. لازم به ذکر است که هر کدام از کشورهای جهان صنایع دستی خاص و منحصر به فرد خود را دارند و هیچ کدام مثل دیگری توانایی ساخت آن صنایع به خصوص را دارا نمی‌­باشند. حال در این میان، برخی از صنایع دستی طرفداران بیشتری نسبت به سایر محصولات دارند که این امر سبب افزایش صادرات آن­‌ها شده‌­است. در ادامه به معرفی این صنایع دستی و تولیدکننده اصلی آن­ها پرداخته‌­ایم:

  • صادرات فرش­‌های دستباف، ظروف سفالی و مسی از ایران به سراسر دنیا
  • فرانسه، بزرگ­ترین صادرکننده انواع محصولات چرمی در جهان
  • صادرات سرامیک آبی از ترکیه به تمام نقاط دنیا
  • چین، صادرکننده اصلی محصولات بامبو بافی و دریایی جهان
  • روسیه، بزرگ­‌ترین تولیدکننده و صادرکننده ماتروشکا، خوخلوما و والنکی در دنیا

7 عامل رشد صادرات صنایع دستی

همان­طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، در کشورهای مختلف جهان صادرات صنایع دستی منبع درآمد بسیار خوبی برای رفع نیازهای زنان و مردان ماهر به ویژه روستاییان و عشایر می‌­باشد. اما بعضی عوامل در این میان تاثیر بسزایی بر رشد صادرات صنایع دستی دارند که در این قسمت ما با مهم­‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1.    حمایت و کمک دولت

حمایت دولت از تولیدکنندگان صنایع دستی یکی از عوامل اساسی در زمینه رشد این صادرات است. بنابراین پشتیبانی مسئولین یک دولت اعم از ایجاد و توسعه کارگاه‌­های گوناگون برای تولید انواع مختلف صنایع دستی، تشویق جوانان برای یاد گرفتن این هنر زیبا، برگزاری کلاس‌­های آموزشی در این عرصه و … می‌­تواند موجب رشد چشمگیری در این عرصه شود. خوشبختانه با حمایت و توجه مسئولین کشور عزیزمان ایران از سال 98 شاهد افزایش فوق­‌العاده صادرات صنایع دستی بوده‌­ایم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برگزاری کلاس‌­های آموزشی رایگان بیشترین تاثیر را بر روی صادرات صنایع دستی دارند؛ زیرا این کار موجب می­‌شود همه افراد از جوان تا پیر در کلاس‌­ها شرکت کنند و افرادی که ذوق زیاد و بیش از اندازه به این حرفه فوق‌­العاده از خود نشان می­‌دهند، شناسایی و به مراحل بالاتر راه پیدا نمایند. در نهایت این افراد موفق می­‌شوند اثار هنری زیبایی در این عرصه به وجود آورند.

2.  معرفی صنایع دستی یک کشور به جهانیان

زمانی شاهد افزایش رونق صادرات صنایع دستی خواهیم بود که مردم دیگر کشورهای جهان با آن محصول آشنایی پیدا کنند. بنابراین این وظیفه ماست که از طرق مختلف به معرفی این صنایع بپردازیم.

3.افزایش جایگاه اجتماعی افراد ماهر در این حرفه

بالا بردن جایگاه اجتماعی تولیدکنندگان صنایع دستی موجب می­‌شود که افراد ماهر قوت قلب بیشتری برای خلق آثار هنری زیبا به دست آورند. همچنین سبب خواهد شد تا این افراد خود را جز انسان‌­های بسیار مهم در ترویج فرهنگ کشور بدانند و بفهمند که خلق آثار آن­‌ها تاثیر بسیار زیادی در تاریخ سرزمین­‌شان خواهد داشت.

4. تولید کالای باکیفیت

مشتری همواره به دنبال خرید یک محصول با بالاترین کیفیت می­‌باشد. صنایع دستی هم از این قاعده جدا نیستند. تلاش تولیدکنندگان برای ساخت یک شاهکاری هنری زیبا، مرغوب و باکیفیت می‌­تواند نظر مثبت هر خریداری را به خود جلب کند.

5. به نمایش گذاشتن این هنرهای دستی در نمایشگاه‌­های بین­‌المللی

به نمایش گذاشتن آثار هنری یک کشور در نمایشگاه‌­های بین­‌المللی به دلیل شرکت همه افراد از سراسر دنیا موجب می‌­شود که این آثار بیشتر دیده شوند. همچنین می­‌تواند تمایل افراد به خرید این محصولات را افزایش داده و رشد چشمگیر صادرات صنایع دستی را به دنبال داشته‌­باشد.

6.  داشتن بسته­‌بندی عالی

بسته‌­بندی خوب و فوق‌­العاده در صنایع دستی بسیار مهم است. خیلی از تولیدکننده­‌ها فکر می‌­کنند همین که محصول را به دست مشتری برسانند کافی است اما باید بدانند که مشتری در نگاه اول بیشتر جذب بسته­‌بندی زیبای محصول می­‌شود تا خود محصول.

7. قیمت مناسب

بدیهی است هر شخصی به دنبال مناسب‌­ترین قیمت است. در صورتی که صنایع دستی از یک قیمت متعارف بهره‌­مند باشند، هم رضایت خریدار را به دنبال خواهند داشت و هم تولیدکننده نتیجه زحمات خود را دریافت خواهد کرد. قیمت مقرون به صرفه، افزایش فروش را به همراه دارد و این امر نیز سبب رشد صادرات می‌­شود.

مزایای رشد صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی

رشد صادرات صنایع دستی مانند پیشرفت در دیگر حرفه­‌ها مزایایی برای همه کشورهای جهان از جمله کشور عزیزمان ایران دارد که برخی از این مزایا عبارت هستند از:

  • زمینه‌های مناسبی برای تولید و اشتغال در سراسر کشور ایجاد شده و مانع بیکاری فصلی می‌­شود.
  • سبب ترویج فرهنگ و هنر یک سرزمین و آشنایی دیگر کشورها با آن منطقه می‌­شود.
  • به اشتغال زایی بانوان کمک شایانی می‌کند.
  • سبب توسعه پایدار (اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی) در سراسر جهان می­‌شود.
  • موجب کاهش مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ می­‌شود.
  • توسعه و رونق گردشگری در یک کشور را به دنبال دارد.

سخن پایانی

ایران پایگاه تاریخ و تمدن جهان است پس با ساخت و صادرات صنایع دستی زیبا و خارق­‌العاده می‌­توانیم به ترویج فرهنگ و هنر ایرانی پرداخته و علاوه بر زنده نگه­‌داشتن تاریخ چند هزار ساله خود، مردم سراسر دنیا را مشتاق بازدید از ایران زمین نماییم. بنابراین باید همانطور که در این مقاله ذکر کردیم، روز به روز تلاش خود را برای صادرات این صنایع بیشتر کرده و با توجه به این شاهکارهای زیبا، رونق بازار صنایع دستی را بهبود ببخشیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من