چارشین > وبلاگ > هنر > تفاوت چینی و سرامیک

تفاوت چینی و سرامیک

امروزه صنایع چینی و سرامیک، گسترش یافته و افراد زیادی برای مصارف در آشپزخانه از آن­‌ها استفاده می‌­کنند. ظروف سرامیکی و ظروف چینی، از پرکاربردترین ظروف جهت غذا خوردن هستند. هنگام خرید ممکن است شما نتوانید ظروف چینی را از سرامیک تشخیص دهید زیرا ظاهر آن­‌ها تفاوت آشکاری ندارند اما مواد اولیه به­‌کار رفته در این ظروف، کاملا متفاوت هستند. ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت چینی و سرامیک بپردازیم. با خواندن این مقاله، شما از ویژگی‌­ها، تفاوت­‌ها و کاربرد­های هر کدام از این ظروف چینی و سرامیکی، مطلع می­‌شوید و می­‌توانید آن‌­ها را به راحتی تشخیص داده و آگاهی زیادی در این رابطه کسب کنید.

سرامیک و چینی چیست؟

سرامیک معمولاً از مخلوط کردن خاک رس با انواع مختلف مواد معدنی و آب ایجاد می‌شود. بدنه آن در حدود 1800 تا 2000 درجه فارنهایت پخته می­‌شود و جذب آب بین 0.5 تا 3.0 درصد است و گاها حتی تا 20 درصد نیز جذب آب می‌شوند. ظروف سرامیکی بادوام، سخت و مقاوم در برابر خوردگی هستند. در صورتی می‌­شکند که آن را روی زمین پرتاب کنید و ضربه محکمی بخورد. ظروف سرامیکی قابل استفاده در فر و مایکروفر هستند؛ به این معنی که برای پختن غذاهای مختلف در دمای بالا عالی است. سرامیک نه تنها برای ساخت بشقاب­‌ها، لیوان­‌ها و کاسه­‌ها، بلکه برای ظروف آشپزی مانند ماهیتابه نیز استفاده می‌­شود. سرامیک، هیچ افزودنی شیمیایی ندارد و کاملاً غیر واکنشی است، بنابراین استفاده از آن برای پخت و پز بی­‌خطر است.

از آنجایی که دماها و مواد مختلف در فرآیند سخت شدن ظروف دخیل هستند، انواع مختلفی از سرامیک وجود دارد. سرامیک‌­ها معمولا سه نوع هستند:

  1. ظروف سنگی:

ظروف سنگی یک نوع سرامیک فوق­‌العاده بادوام است. این یک سرامیک قوی، سخت و غیر متخلخل است که در دماهای بالا ساخته می‌­شود. می­‌توان آن را در رنگ­‌های مختلف خاک رس ساخت. با این حال، نسبت به سایر سرامیک‌ها مانند پرسلن، مات‌­تر است. می‌توانید از ظروف سنگی برای نگهداری، پخت و پز و سرو استفاده کنید. در واقع همه کاره و مقرون به صرفه است.

  1. سفال:

برخلاف ظروف سنگی، ظروف سفالی در دمای پایین‌­تری ساخته می­‌شوند. بنابراین، به اندازه سایر انواع سرامیک قوی نیستند. شکننده بوده و کمی متخلخل هستند. ظروف سفالی سنگین، ضخیم، به راحتی خرد می‌شوند و مقرون به صرفه هستند.

  1. پرسلن:

پرسلن نوعی سرامیک است که در دمای فوق‌­العاده بالایی ساخته می‌شود بنابراین قوی، شفاف و سفید است. با این حال، با تکنولوژی مدرن، به سختی می‌توانید تفاوتی بین ظروف سنگی و پرسلن مشاهده کنید. هر دو با استفاده از تکنیک­‌های مشابه ساخته شده‌­اند. تفاوت اصلی آن­‌ها رنگ است. ظروف پرسلن سخت، مستحکم، بادوام، مقاوم در برابر حرارت و غیر واکنشی نسبت به سایر مواد شیمیایی هستند. با این حال، آن‌ها تحت شرایط مختلف شکستنی هستند.

تفاوت چینی و سرامیک

از طرف دیگر ظروف چینی از مخلوطی از خاک رس، ماسه و فلدسپات ساخته می­‌شود. فلدسپات یک ماده معدنی طبیعی در گرانیت است. شن و ماسه مخلوط را تقویت می‌کند، در حالی که فلدسپات ذوب می­‌شود و تمام مواد را با هم ترکیب می­‌کند و آن را از سرامیک استاندارد، چگا‌ل‌تر می‌کند؛ بنابراین در برابر لکه مقاوم‌­تر می­‌شود. چینی در دمای حداکثر 2300 درجه فارنهایت پخته می­‌شود. هرچه در دمای بالاتری بپزد، آب بیشتری را خارج می‌کند و با ذوب شدن فلدسپات، چینی به مراتب نفوذ ناپذیرتر خواهد بود. استانداردهای آمریکایی نشان می‌­دهد که باید کمتر یا برابر با 0.5 درصد آب جذب کند.

درست مانند سرامیک، چینی در انواع مختلفی از جمله چینی خمیر نرم، چینی استخوانی و چینی خمیر سخت وجود دارد. در ادامه انواع آن­‌ها را توضیح خواهیم­‌داد.

  1. چینی استخوان:

چینی استخوانی یکی از بادوام‌­ترین انواع چینی است. سطح سفید و شفافیت بالایی دارد. چینی استخوان از کائولن، فلدسپات و خاکستر استخوان ساخته شده‌­است.

  1. پرسلن خمیر نرم:

این نوع چینی که به نام چینی مصنوعی نیز شناخته می‌شود، شکننده‌تر است؛ زیرا تولید آن به دمای فوق‌العاده بالا یا مواد معدنی خاصی نیاز ندارد. بنابراین، هنگامی که با آب داغ پر می­‌شود، احتمال شکستگی آن بیشتر است. این ضعیف­‌ترین نسخه چینی و همچنین مقرون به صرفه­‌ترین است.

  1. پرسلن سخت:

برخلاف چینی مصنوعی، پرسلن خمیر سخت به عنوان “چینی واقعی” نیز شناخته می­‌شود. از کائولن، فلدسپات و پتونسه ساخته شده است. در دماهای فوق‌­العاده بالا نیز سخت و مقاوم می‌­شود.

بدنه چینی و سرامیک

بدنه چینی و سرامیک به این صورت است که هر دو می­‌توانند لعاب سرامیکی داشته­ باشند. چینی‌­های بدون لعاب و لعاب­‌دار نیز وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت چینی و سرامیک، میزان جذب آب است. چینی­‌ها کمتر از 0.5 درصد آب را جذب می­‌کنند در حالی که سرامیک­‌ها آب بیشتری جذب می­‌کنند.

تفاوت چینی و سرامیک

هزینه

هزینه، یکی دیگر از تفاوت­ چینی و سرامیک است. سرامیک نسبت به چینی مقرون به صرفه‌­تر است. اگر بودجه کمی دارید، خرید سرامیک بهتر است. ظروف ارزان‌تر به معنای به خطر انداختن سبک نیست. سرامیک‌ها در طیف گسترده‌ای از الگوها و سبک‌ها متناسب با هر ظاهری در دسترس هستند.

تراکم و دوام

چینی، چگالی بالایی نسبت به سرامیک دارد؛ بنابراین متخلخل کمتری دارند. به این معنی که سخت‌تر هستند، بنابراین بادوام‌تر بوده و آب کمتری را جذب می‌کنند. این باعث می‌شود که آن­‌ها برای مناطق شلوغ‌­تر، مناسب‌تر باشند اما این بدان معنا نیست که سرامیک آنقدرها هم خوب نیست؛ از آنجایی که چگالی کمتری دارد، شکننده­‌تر است و کار با آن آسان­‌تر است. عامل تراکم و دوام نیز یکی از موارد تفاوت چینی و سرامیک است.

دوام چینی و سرامیک

یکی دیگر از عوامل تفاوت چینی و سرامیک، دوام این ظروف است. دوام بالای چینی، آن‌ها را برای مکان‌های پرتردد مناسب می‌­سازد؛ زیرا در برابر خط و خش مقاوم هستند. ظروف چینی سخت­‌ترین بوده و ظروف سرامیکی نیز انتخابی بادوام و مقاوم هستند. کار با کاشی‌های سرامیکی بسیار آسان­‌تر است.

تفاوت چینی و سرامیک

ظاهر چینی در مقابل سرامیک

عامل دیگری که این نوع ظروف‌ها را متمایز می­‌کند، ظاهر آن‌­ها است. با پیشرفت تکنولوژی و روندهای دائماً در حال تغییر، هر دو ظروف چینی و سرامیک در هر رنگ یا طرحی که مد نظر طراحان است، می­‌توانند ساخته شوند. رنگ و طرح چینی در تمام بدنه آن پخش می­‌شود. بنابراین، اگر در آنها خط و خشی ایجاد شود، توجه را خیلی جذب نمی­‌کند. طرح­‌ها و رنگ سرامیک، روی سطح آن طراحی می­‌شوند و با نوعی لعاب محافظت می‌­شود. بنابراین اگر خرد شوند، بیشتر قابل توجه خواهد بود زیرا بدنه آن رنگی متفاوت از سطح دارد. در نتیجه مورد دیگر از تفاوت چینی و سرامیک در ظاهر آن­‌ها است.

تفاوت چینی و سرامیک

مزایای استفاده از ظروف چینی و سرامیک

همانطور که در بالا ذکر شد، اصلی­‌ترین تفاوت چینی و سرامیک، ترکیب و فرآیند ساخت است. چینی با استفاده از مخلوطی از خاک رس ریزتر که در فشارهای بالاتر و در دمای بالاتری در کوره پخته می‌­شود، ساخته می­‌شود. این به ظروف چینی چندین ویژگی مهم می‌دهد.

مزایای استفاده از ظروف چینی:

دوام: چگالی بالای چینی باعث دوام بیشتر آن نسبت به سرامیک می­‌شود و در عین حال کمتر در معرض سایش قرار می­‌گیرد.

مقاومت در برابر آب: سرامیک‌ها متخلخل‌تر هستند و اغلب جذب آب آن­‌ها بالا است.

سطح پخت نچسب از اصلی‌­ترین مزیت بزرگ ظروف چینی است. بدون اینکه چیزی به پایه بچسبد، آشپزی شما را راحت می‌­کند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از ظروف چینی، فرآیند تمیز کردن آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید، یک ماده شوینده و اسفنج ظرف­‌شویی برای تمیز کردن صحیح آن است.

مزایای استفاده از ظروف سرامیکی:

انواع مختلف ظروف سرامیکی همه‌کاره در پوشش‌های مختلف از ساده تا آراسته و کلاسیک تا معاصر عرضه می‌شوند.

هزینه: تفاوت در مواد تشکیل­‌دهنده و آماده­‌سازی به این معنی است که سرامیک می‌­تواند ارزان‌­تر از کاشی چینی باشد.

چگونه تفاوت بین سرامیک و چینی را تشخیص دهیم؟

در این بخش سعی می­‌کنیم مواردی را بیان کنیم تا شما به­‌راحتی بتوانید تفاوت چینی و سرامیک را تشخیص دهید. چینی­‌ها دارای رنگ یکسانی هستند. یک ظرف چینی بدون لعاب شکسته یا خرد شده، در تمام ضخامت خود رنگی یکنواخت خواهد داشت. سرامیک­‌ها اغلب دارای رنگ‌آمیزی سطحی لعاب‌دار هستند، بنابراین براده‌های آن ممکن است رنگ‌­های متفاوتی داشته باشند. سرامیک به اندازه چینی متراکم نیست بنابراین در مقایسه با آن کمی سبک­‌تر است.

از دیگر تفاوت­‌های ظروف چینی و سرامیک می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرامیک یک ماده معدنی است که از خاک رس با فرآیند حرارت دادن و جامد شدن ساخته می‌­شود. چینی نیز از خاک رس اما در دمای بالاتر از سرامیک ساخته می‌­شود.
  • سرامیک مات است در حالی که چینی شفاف است.
  • چینی در مقایسه با سرامیک ظاهر ظریفی دارد.
  • در مقایسه با سرامیک، چینی سطح صافی دارد.
  • مواد چینی نازک‌­تر از سرامیک است، همچنین ظاهر کمی سفیدتری دارند.
  • چینی در مقاومت در برابر لک، نسبت به سرامیک برتری دارد. در هوای سرد، احتمال ترک خوردن ظروف چینی بسیار کم است.
  • چینی نسبت به سرامیک چگالی بیشتری دارد و کمتر مستعد رطوبت و یخ‌زدگی است.
  • در هوای سرد، احتمال ترک خوردن کاشی­‌های چینی کمتر است. ظروف سرامیکی نسبت به چینی متخلخل‌تر هستند.

کاربرد ظروف چینی و سرامیکی نیز متفاوت است. در پذیرایی­‌های رسمی، در رستوران­‌ها و هتل­‌ها معمولا از ظروف چینی استفاده می­‌کنند. درخشندگی و براقیت ظروف چینی، به جذابیت آن اضافه می­‌کند. ظروف چینی ساده، شیک و مخصوص پذیرایی از مهمان است.

برای مصارف روزمرگی، ظروف سرامیکی مناسب‌­تر هستند. ظروف سرامیکی دارای طرح­‌ها و رنگ­‌های گوناگونی هستند که ممکن است اشتها را افزایش دهد. این ظروف، غذا را گرم‌­تر نگه می­‌دارند به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

ظروف چینی متراکم‌تر، سخت‌تر و متخلخل‌تر از ظروف سرامیکی هستند. همچنین میزان جذب آب بسیار پایینی دارند، به این معنی که عملاً در برابر آسیب آب نفوذناپذیر هستند. این نوع ظروف در برابر گرما، مواد غذایی اسیدی و رطوبت مقاوم هستند که این ویژگی باعث می‌شود ظروف چینی برای سرو، برشته کردن، پختن و نگهداری غذاها، انتخابی عالی باشند.

تفاوت چینی و سرامیک

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تفاوت چینی و سرامیک و همچنین ویژگی‌­ها، مزایا، کاربرد­ها و… این ظروف را برای شما بیان کنیم تا اطلاعاتی راجع‌­به آن کسب کنید تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید و ظروف مورد نظر خود را نسبت به استفاده­‌ای که از آن دارید، خریداری کنید. با گسترش و پیشرفت جامعه، خدمات و محصولات بشر، امید داریم متخصصان بتوانند معایب این ظروف را حل کنند و محصولات باکیفیت‌تری را خدمت شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من