چارشین > وبلاگ > آموزش > جایگاه چرم در صنعت مد

جایگاه چرم در صنعت مد

دنبال‌کنندگان صنعت مد، در حال افزایش آگاهی نسبت به محیط هستند. آن‌ها مواد سازگار با محیط زیست، استفاده محافظه کارانه از منابع، کاهش انتشار آلاینده‌ها، تعهد اجتماعی بیشتر و رفتار منصفانه با کارکنان در تاسیسات تولید را ترجیح می­‌دهند. استفاده از پوست حیوانات برای تولید لباس از آغاز زندگی بشر استفاده می­‌شد. در ابتدا مصری­‌ها توانستند پوست حیوانات را به چرم تبدیل کنند. سپس این شیوه در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا­ی شمالی هم مورد استفاده قرار گرفت. آن­‌ها از چرم برای تولید لباس مخصوصا پوشش پا هنگام حرکت استفاده می­‌کردند. جایگاه چرم در صنعت مد، اینگونه بود که اول یونانی‌ها شروع به استفاده بیشتر از چرم برای تزیین کردند. علاوه بر این، امپراطوری روم که از چرم زیادی در لباس‌های خود استفاده می‌­کرد، به راه­‌اندازی صنعت مد کمک کرد.

در طول دهه 1970، چرم نزد ستارگان راک مانند دبی هری و جوآن جت بسیار محبوب شد، که در ادامه، آن را به یک کالای ضروری برای هر طرفدار تبدیل کردند. به طوری که مدونا به ندرت بدون یک تکه لباس چرمی یا سایر کالاهای چرمی دیده می­‌شد. رفته رفته چرم به یک کالای در دسترس تبدیل شد و تنها مورد استفاده‌ی افراد معروف نبود. اکثر مدل­‌ها و طراحان مد نیز از لباس­‌های چرمی استفاده می­‌کردند. برای شما از چگونگی شکل گرفتن جایگاه چرم در صنعت مد گفتیم، در ادامه کاربرد چرم در مد و سایر موضوعات مربوط به آن را برای شما شرح می­‌دهیم.

مد

کاربرد چرم در مد

چرم یک ماده مورد پسند برای انواع لباس ها، مخصوصا لباس های مردانه است. علاوه بر کیف‌­های دستی و کفش­‌های مد روز، چرم به دلیل دوام و استحکام در جواهرات، ساعت و کاورهای تلفن همراه نیز به کار برده می‌­شود. اغلب به عنوان شیک‌­ترین و ارزشمند­ترین کیف­‌های دستی موجود در بازار در نظر گرفته می­‌شود. کسانی که از کیف­‌های چرمی استفاده می­‌کنند، از احساس تفاوت، دوام و عطر معروف و محبوب چرم لذت می­‌برند. با این حال، چرم به طور کلی یک کالای لوکس در صنعت لوازم جانبی مد محسوب می­‌شود که استفاده‌ی زیادی هم در محصولات برند‌های لاکچری مانند Gucci و Burberry دارد.

غیرمعمول نیست که طراحان جواهراتی مانند توماس سابو، با استفاده از زنجیر و دستبندهای چرمی در کنار سازه‌های نقره‌ی خود، با ارزش بودن این ماده را نشان دهند. با این که از نظر قیمتی تفاوت آنچنانی ندارند اما چرم احساس بهتری را القا می­‌کند و بیشتر انتخاب می­‌شود. همینطور از چرم در صنعت مد برای لوازم جانبی نیز استفاده می­‌شود. چرم به دلیل سبکی، دوام و استحکام یک ماده محبوب برای پوشاک است. بنابراین معمولاً در چکمه‌ها برای فعالیت‌ پیاده‌روی، دستکش‌ و کمربندهای مردانه استفاده می‌شود، زیرا این ماده پرکاربردترین ماده در کمربندهای مردانه است. چمدان‌های چرمی، در چند سال اخیر به دلیل استفاده‌ی برندهای مد روز که از چرم در کالاهای خود محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. از چرم به دلیل استحکام و ظاهر مورد پسند آن برای ساخت کیف چمدان توسط برندهای گران‌قیمت مانند Louis Vuitton و Ted Baker استفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که باید در مراقبت چرم حساسیت کافی به خرج داد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرم به مرور زمان تغییر سایز می­‌دهد به طوری که در کفش، کیف و چمدان جای بیشتری خواهید داشت. از آنجایی که چمدان‌های چرمی بادوام هستند، برای مدت طولانی مناسب به نظر می‌رسند. از جایگاه چرم در صنعت مد نیز می­‌توان به روکش مبلمان هم اشاره کرد. به دلیل تقاضای زیاد، صنعت کالاهای چرمی در حال رشد است. در ادامه با اهمیت و جایگاه چرم در صنعت مد آشنا می­‌شویم.

مد

اهمیت چرم

چرم به دلیل هوای کافی که در آن جریان دارد، بسیار سبک و محکم است و می‌­توان آن را به راحتی قالب گیری کرد. در حال حاضر یکی از محبوب‌­ترین کالا­ها برای خرید و فروش در بازار جهانی است. چرم محبوبیت زیادی در مد و صنعت مد، به ویژه در ساخت کفش، ژاکت و کیف دستی دارد. چرم هندی نیز ارزشمند است، اقلام چرمی در هند به دلیل دوام، ضد گردوغبار، ضد حریق و مقاومت در برابر ترک هستند و فروش بیشتری دارند. در دسترس بودن کالاهای چرمی با قیمت متوسط ​​و با کیفیت به رشد بازار کالاهای چرمی در هند کمک می­‌کند.

مد

رابطه کیفیت چرم با صنعت مد

نرم­‌ترین و مجلل‌­ترین چرم از پوست گوساله­‌های تازه متولد شده یا حتی متولد نشده به‌دست می‌­آید. در بسیاری از کشورها استانداردهای کیفیت، بسیار بالا است و تولیدکنندگان چرم با منع رنگ‌ها و مواد شیمیایی مضر سعی در تولید محصولات پایدارتری دارند. متاسفانه، تنها تعداد کمی از مشتریان مایل به پرداخت بها­ی بیشتر برای رسیدن به این نوع چرم هستند. یکی از پیشگامان این روند، طراح مد مشهور، استلا مک کارتنی است که از مواد سازگار با محیط زیست برای کفش‌­ها و کیف‌های دستی خود استفاده می‌­کند.

چرم طبیعی و مصنوعی در صنعت مد

طبق یک کنفرانس که توسط موسسه شیمی سبز انجمن شیمی آمریکا حمایت می­‌شود، برخی استادان شیمی در حال ساخت چرم مصنوعی زیست محیطی هستند که می‌­توان از آن برای ساخت کفش، کیف دستی و سایر لوازم مد استفاده کرد. محققان امیدوارند تلاش های آن‌ها منجر به توسعه پوشاک و کفش‌های تولید انبوه از منابع تجدیدپذیر شود. اکو چرم با الیاف طبیعی مانند کتان یا پنبه مخلوط با روغن‌های نخل، ذرت، سویا و سایر روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود که در لایه‌ای با هم لمینت می‌شوند تا چیزی را ایجاد کنند که انگار از پوست حیوانات به دست آمده است و مانند چرم طبیعی تنفس‌پذیر باشد.

بر خلاف چرم طبیعی که به دباغی نیاز دارد، مواد موجود در چرم اکو پایدار هستند و اثری از کربن در آن­‌ها دیده نمی­‌شود. اما به دلیل سفت و شکننده بودن آن نمی‌توان به آن دوخت زد و در تهیه بعضی اقلام مانند کفش هنوز قابل استفاده نیست. علاقه به مواد اکو چرم در حال افزایش است. برندهایی مانند نایک، پوما و آدیداس نمونه‌ایی را درخواست کرده‌­اند تا بتوانند این محصول جدید را آزمایش کنند. محققان در تلاش دستیابی به یک بعد جدید در لایه های تکنولوژیکی چرم هستند. جایگزین این چرم مصنوعی باعث می­‌شود که کشتار حیوانات برای چرم متوقف شود و با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشیم.

کلام آخر

چرم برخلاف بسیاری از منسوجات و اقلام مختلف پوشاک، به بخشی دائمی از مد و لباس تبدیل شده است. از آنجایی که لباس چرمی محافظت و ماندگاری طولانی و ظاهر خوبی نیز دارد، به یک لباس کلاسیک تبدیل شده است. چرم تنها چیزی است که باعث می‌­شود تا حد امکان منحصر به فرد به نظر برسید. در این مقاله مختصر برای شما جایگاه چرم در صنعت مد را با جزئیات شرح دادیم. امیدوارم لذت برده باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من