چارشین > وبلاگ > آموزش > راه اندازی کارگاه تولید مبل؛ تکنیک‌های فروش و آشنایی با بازار کار

راه اندازی کارگاه تولید مبل؛ تکنیک‌های فروش و آشنایی با بازار کار

مبلمان به جزئی جداناپذیر از هر خانه‌ای تبدیل شده‌اند و تقریبا در هر خانه‌ای دیده می‌شوند. امروزه اهمیت وجود مبلمان تا حدی زیاد شده که حتی در دکوراسیون داخلی محیط‌های اداری و کاری هم از مبل استفاده می‌شود. به دلیل تقاضای بالا، فروش مبلمان به یکی از پرسودترین و پرطرفدارترین کسب و کارها تبدیل شده‌است. به‌طوری که خیلی از افراد سرمایه‌های هنگفتی را برای به موفقیت رسیدن در این شغل خرج می‌کنند. البته خرج کردن سرمایه لزوما به این معنا نیست که می‌توانید در این حرفه موفق شوید. این شغل هم همچون سایر مشاغل به رعایت یک سری اصول و داشتن برخی مهارت‌های خاص نیاز دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با هر آنچه که باید درباره راه اندازی کارگاه تولید مبل بدانید آشنا کنیم.

نکات مهم در خصوص راه اندازی کارگاه تولید مبل

a

برای این که یک کارگاه تولید مبل را تاسیس کنید باید ابتدا به برخی نکات توجه کنید:

سرمایه مورد نیاز

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید تولید مبل از پرهزینه‌ترین مشاغل است و اگر سرمایه اندکی دارید، نمی‌توانید سراغ این شغل بروید. برای شروع باید مکان تقریبا بزرگی را اجاره کنید یا بخرید، نیرو استخدام کنید و تجهیزات مورد نیاز را برای کارگاه‌تان خریداری کنید. طبق تخمین‌ها حداقل ‌هزینه راه اندازی کارگاه تولید مبل چیزی حدود یک میلیارد است. البته اگر بودجه محدودی دارید، می‌توانید یک کارگاه کوچک را اجاره کنید و با ۴ یا ۵ نیرو کسب و کارتان را شروع کنید.

مکان تولیدی مبل

یکی از مهم‌ترین عوامل در راه اندازی کارگاه تولید مبل، متراژ کارگاه است؛ زیرا باید تمام تجهیزات کارگاه مبل سازی و کارکنان در این فضا جا بگیرند. اگر تعداد کارکنان‌تان کم هستند می‌توانید کارگاهی کوچک‌تر با متراژ پایین را اجاره کنید. به‌طور کلی این شغل به فضایی با حداقل متراژ ۱۰۰۰ متر نیاز دارد. علاوه بر این لزوما نباید کارگاه در مرکز شهر و در یک جای شیک باشد، بلکه اغلب کارگاه‌های تولیدی مبل در خارج از شهر هستند. راه اندازی کارگاه تولید مبل در خارج از شهر باعث می‌شود که هزینه‌های اجاره تا حد زیادی کاهش پیدا کنند. از آن‌جایی که کارگاه‌های مبل معمولا محصولات‌شان را به صورت عمده می‌فروشند و نیازی نیست که مشتری‌ها مدام به کارگاه رفت و آمد داشته باشند، اجاره کارگاه‌هایی که در حاشیه شهر هستند انتخاب بهتری است. به‌علاوه، این کارگاه‌ها سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و قرار گرفتن آن‌ها در مرکز شهر انتخاب چندان معقولی نیست.

مهارت‌های مورد نیاز

مسلما اگر در هر شغلی پیش زمینه داشته باشید، در آن موفق‌تر عمل می‌کنید. به این علت که بهتر برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات آمادگی دارید و دغدغه‌های آن شغل را به خوبی می‌شناسید. اکثر افرادی که اقدام به راه اندازی کارگاه تولید مبل می‌کنند قبلا فروشنده مبل بوده‌اند. این افراد پس از جمع کردن سرمایه و کسب تجربه کافی در این حرفه، اقدام به تاسیس کارگاه مبل‌سازی می‌کنند. اگر خودتان هیچ پیش زمینه‌ای در خصوص این حرفه ندارید، می‌توانید از افرادی که در این حرفه مهارت دارند کمک و مشاوره بخواهید. اگر افراد متخصص را استخدام کنید، می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که ارائه می‌دهند زودتر به پیشرفت برسید.

نیروی انسانی

برای راه اندازی کارگاه تولید مبل حداقل به ۷ نیرو در بخش فنی و اجرایی، یک طراح مبلمان و دو بازاریاب حرفه‌ای نیاز دارید. در تولیدی مبلمان علاوه بر نجار باید یک یا چندین انباردار، برش‌کار، روی کوب، روکش دوز و نیروی حمل و نقل را نیز استخدام کنید.

برای این که در حرفه مبل‌سازی ماندگار باشید باید چه کارهایی را انجام دهید؟

b

راه اندازی کارگاه تولید مبل، شغلی با ریسک بالا است که برای تداوم در آن باید بتوانید به‌خوبی از این مسیر پیچ و خم عبور کنید. داشتن دانش، تجربه و آگاهی کافی در این زمینه به همراه سرمایه لازم و مجهز بودن به فناوری روز دنیا، به شما کمک می‌کند که در این صنعت رقابتی، به موفقیت‌های روزافزون دست پیدا کنید. برخی از ویژگی‌هایی که به پیشرفت‌تان کمک می‌کنند شامل این مواردند:

1.  توانایی مدیریتی خوبی داشته باشید.

مدیریت درست، نقش بسیار مهم و برجسته‌ای در پیشرفت و توسعه کارگاه مبل‌سازی دارد. اگر یک روز را در یکی از این کارگاه‌ها سپری کنید خواهید دید که مدیریت آن به قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دقیقی نیاز دارد. باید برای کارگاه‌تان قوانین خاصی را در نظر بگیرید. برای مثال همه کارکنان موظف هستند که به موقع سر کارشان حاضر شوند و کارگاه را در ساعت مشخصی ترک کنند. به‌علاوه باید این قانون را تصویب کنید که استفاده از لوازم ایمنی حین کار ضروری است.

2.  فروشندگان مبلمان را بشناسید.

یکی از نکاتی که برای راه اندازی کارگاه تولید مبل باید به خاطر بسپارید این است که مشتری اصلی شما مصرف‌کنندگان نهایی نیستند. بلکه این فروشندگان و عرضه‌کنندگان مبلمان هستند که باید روی آن‌ها تمرکز کنید. در این شرایط بهتر است به فروشگاه‌های معروفی که احتمال دارد به مشتری شما تبدیل شوند سر بزنید و ببینید که چه سبک کاری پرطرفدارتر است. اگر هنوز مشتری‌های زیادی ندارید، برای جذب مشتری سعی کنید در ابتدای کارتان دستمزد پایین‌تری نسبت به رقبا دریافت کنید. در این شرایط، فروشنده‌ها را می‌بینند که همکاری با شما برای آن‌ها به صرفه‌تر است. این را به خاطر بسپارید که اگر کیفیت کارتان بالا باشد فروشندگان مبلمان با یک بار خرید به مشتری دائمی شما تبدیل می‌شوند.

3.  خوش‌قول باشید.

تمام خریداران عمده، زمان مشخصی را به شما اعلام می‌کنند که در آن زمان باید کالا را تحویل دهید. اگر دیرتر از این زمان، کار را تحویل دهید از نظر خریدار بدقول هستید. بدقولی در تحویل کالا ممکن است باعث شود که مشتری‌هایتان را از دست دهید.

4.  با انصاف باشید.

برخی از سفارش‌ها عجله‌ای هستند و سفارش‌دهنده مبلغ بیشتری پرداخت می‌کند تا در زمان کوتاهی سفارشش را دریافت کند. برای این کار، ابتدا از عرف بازار مطلع شوید و مبلغ منصفانه‌ای را به خریدار اعلام کنید. به علاوه اگر خریدار مشتری ثابت شماست می‌توانید به او تخفیف دهید. در این شرایط، خریدار هم هوای شما را خواهد داشت و سفارش‌های بیشتری را به شما می‌سپارد. هیچوقت قیمت بالاتری را به مشتری اعلام نکنید، به امید این که با تخفیف دادن به قیمت اصلی محصول برسید. مطمئن باشید مشتری‌ها باهوش و زرنگ هستند و با کمی پرس و جو متوجه این حقیقت می‌شوند. این کار باعث نارضایتی و از دست دادن مشتری می‌شود. همیشه صداقت بهترین سیاست است. اگر واقعا قصد تخفیف دادن را ندارید، به‌طور واضح به او توضیح دهید که سود پایینی دارید و واقعا نمی‌توانید مبلغی از قیمت اصلی را کسر کنید.

5.  طرح‌های متنوع و جدیدی را ارائه دهید.

اگر شما هم همان طرح‌های موجود در بازار را ارائه دهید، ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرید. راه اندازی کارگاه تولید مبل مستلزم این است که ایده جدیدی برای ارائه داشته باشید. اگر قبل از راه اندازی کارگاه تولید مبل، یک طراح حرفه‌ای را استخدام کنید، کسب و کارتان زیر و رو می‌شود و به شهرت بسیار زیادی در این حرفه دست پیدا می‌کنید. شاید فکر کنید که وجود طراح خیلی ضروری نیست اما بعد از این که به شما کمک کرد طرح‌های اختصاصی خودتان را ارائه دهید خواهید دید که تا چه حد در توسعه کسب و کارتان موثر است.

زمانی که خریداران عمده متوجه شوند که مصرف‌کنندگان نهایی از طرح ارائه شده توسط شما استقبال زیادی کرده‌اند با تعداد بیشتری از سفارشات سراغ شما خواهند آمد. گاهی این کار تا جایی به کسب و کارتان کمک می‌کند که به فکر اجاره یک کارگاه بزرگ و استخدام کارکنان بیشتری می‌افتید تا بتوانید نیازهای خریداران را پاسخگو باشید.

6.   یک تیم بازاریابی حرفه‌ای داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین اصول برای ماندگاری در هر حرفه‌ای بازاریابی درست است. برای راه اندازی کارگاه تولید مبل نیز باید بازاریابان حرفه‌ای را استخدام کنید که به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کسب و کارتان را گسترش دهید. اما قبل از آن باید کیفیت مبلمان تولید شده را بالا ببرید. این کار به نوع خود یک تبلیغ برای شما محسوب می‌شود؛ زیرا زمانی که خریدار از کیفیت کالا اطمینان حاصل کند، آن را به دیگران هم معرفی می‌کند.

مواد اولیه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید مبل

c

تولید مبل نیز همچون سایر مشاغل تولیدی به مواد اولیه خاصی نیاز دارد که ما در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اسکلت مبل

این ماده اولیه عموما از چوب‌های باکیفیت و محکمی همچون نئوپان، ام دی اف و چوب روسی درست شده‌است. این چوب‌ها در کارگاه‌های مخصوصی با دستگاه تراشیده می‌شوند و روی آن‌ها منبت‌کاری انجام می‌شود، سپس در اختیار تولیدکنندگان مبل قرار می‌گیرند.

فوم‌های رویه‌کوبی

فوم‌ها، به جدا شدن چوب و روکش پارچه‌ای یا چرمی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که هنگام نشستن روی مبل احساس راحتی داشته باشید. در قدیم از ابر و پنبه به عنوان جدا کننده استفاده می‌کردند.

یراق‌آلات مبل

اسپری، چسب پیستوله، سوزن منگنه مبلی و… را جزو یراق‌آلات می‌دانند.

روکش مبل

جنس روکش مبل از پارچه یا چرم است. بهتر است که از هر دو بهره بگیرید و تنوع را در مبلمان خود ایجاد کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید مبل

برای فعالیت در این حرفه به یک سری ابزار خاص نیاز دارید که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ابزار دستی

  • مغار
  • چکش
  • آچار
  • اره دستی
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • میخ‌کش
  • متر
  • سوهان

ابزار نجاری

  • اورفرز
  • اره عمودبر
  • اره دیسکی
  • ماشین گندگی
  • کف رنده
  • اره فلکه
  • دستگاه کف سه‌کاره
  • دستگاه کف پنج‌کاره
  • میز برش
  • میخ‌کوب
  • سنباده برقی
  • منگنه کوب بادی
  • ابزار و دستگاه‌های مخصوص دوخت و دوز
  • ابزار مخصوص رویه‌کوبی مبل که شامل کرک، پنبه، پارچه، سوزن، فوم سرد و گرم، انواع اسفنج و… هستند.

بخش‌های کارگاه تولید مبل

برای راه اندازی کارگاه تولید مبل باید با اصلی‌ترین بخش‌های این کارگاه‌ها آشنا شوید. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بخش نجاری و برش‌کاری چوب که در این بخش روی چوب نقش‌هایی را هم ایجاد می‌کنند.
  • پرداخت و رنگ زدن
  • رویه‌کوبی
  • خیاطی و دوختن روکش مبل

d

مزایای راه اندازی کارگاه تولید مبل

  • محصولات تولید شده بدون تاریخ مصرف هستند
  • محیط کار پویا
  • بازار هدف گسترده و متنوع (تمام افراد برای خانه یا محل کارشان به مبلمان نیاز دارند پس هر کسی می‌تواند مشتری شما باشد)
  • امکان کسب درآمد بسیار بالا
  • امکان آشنایی با مشتری‌ها و افراد جدید

معایب راه اندازی کارگاه تولید مبل

  • نیاز به سرمایه بسیار بالا
  • نیازمند فعالیت بدنی و روحیه بالا (برای ماندگاری در این حرفه باید خستگی ناپذیر باشید)
  • تغییر مداوم ترندهای روز و سلیقه مشتری‌ها
  • بالا بودن تعداد رقبا
  • این که مشتری‌ها محصول را ببینند و بپسندند پروسه‌ای نسبتا طولانی است.

e

اجاره کارگاه تولید مبل

برای راه اندازی کارگاه تولید مبل باید به یک سری نکات توجه کنید. برای مثال:

زیرساخت کارگاه را در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید برای راه اندازی کارگاه تولید مبل یک ساختمان قدیمی را اجاره کنید مطمئن شوید که لوله‌کشی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، برق، آب و گاز دارد. به علاوه وجود سرویس بهداشتی برای استفاده کارکنان ضروری است.

از امنیت کارگاه غافل نشوید.

از آن‌جایی که قرار است تمام تجهیزات در کارگاه قرار بگیرند، امنیت کارگاه از آنچه فکرش را می‌کنید مهم‌تر است. بهتر است کارگاهی را اجاره کنید که در کنار آن کارگاه‌ها و ساختمان‌های دیگری هم قرار گرفته‌اند. به‌علاوه داشتن نگهبان، آژیر خطر و دوربین امنیتی نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. توصیه می‌شود قبل از راه اندازی کارگاه تولید مبل، در مورد تعرفه بیمه کارگاه پرس و جو کنید. بیمه باعث می‌شود که امنیت کسب و کارتان را تضمین کنید.

تکنیک‌های جذب مشتری و فروش مبلمان

قبل از راه اندازی کارگاه تولید مبل باید استراتژی‌های بازاریابی‌تان را مشخص کنید‌. همه افراد صاحب کسب و کار، به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش محصولات‌شان هستند. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند که در صنعت فروش مبلمان، مشتری جذب کنید. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1.  نیازهای مشتریان را تشخیص دهید.

اولین قدم برای موفقیت در فروش، درک خواسته‌ها و نیازهای مشتری است. باید ببینید که مشتری‌ها به چه چیزی نیاز دارند؟ چه نگرانی‌هایی دارند؟ علاوه بر قیمت به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟ پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند مخاطب را بهتر بشناسید. خیلی از افراد بعد از گذشت چند سال به علت تغییر سلیقه و مد روز تصمیم می‌گیرند که مبلمان‌شان را عوض کنند. در این شرایط باید خودتان را به‌طور مداوم با درخواست مشتری‌ها وفق دهید و مطابق با مد روز پیش بروید. نباید به سبک‌های قدیمی خیلی پایبند باشید، بلکه انعطاف‌پذیری در این حرفه یکی از مهم‌ترین اصول است. باید از هر تغییری با آغوش باز استقبال کنید.

2.  از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را ببرید.

ما امروز در عصر ارتباطات هستیم و شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از زمینه‌ها و حرفه‌ها جایی برای خود پیدا کرده‌اند. شاید ندانید ولی بهترین روش فروش مبلمان در دنیای امروز از طریق شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از افراد حساسیت خیلی بالایی روی خرید دارند و ترجیح می‌دهند که قبل از خرید هر چیزی ابتدا نظرات افرادی که از آن محصول استفاده کرده‌اند را بخوانند. اگر زمینه‌ای را فراهم کنید که مشتری‌ها بتوانند در شبکه‌های اجتماعی به بحث و تبادل نظر بپردازند، این اطمینان در مشتری‌ها ایجاد می‌شود که شما نیازها و حساسیت‌های آن‌ها را درک می‌کنید. به علاوه فضای مجازی محیط مناسبی برای تبلیغ کسب و کارتان است. هزینه تبلیغات مجازی خیلی ارزان‌تر از سایر انواع تبلیغ همچون اجاره بیلبورد، پخش تراکت و… است. علاوه بر این، اثرگذاری تبلیغات در دنیای مجازی گاهی چند برابر روش‌های قدیمی تبلیغات است.

سعی کنید در تمام پلتفرم‌هایی که مشتری‌ها حضور دارند نقش فعالی داشته باشید. برای تبلیغات مبلمان در فضای مجازی کافیست که صفحات و کانال‌های پربازدید که احتمال می‌دهید جامعه هدف در آن باشند را پیدا کنید. سپس تبلیغات را به آن‌ها بسپارید.

فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی

  • باعث تمایز شما از رقبا می‌شود.
  • اعتمادسازی و شناخت مشتری از برند شما را افزایش می‌دهد.
  • باعث می‌شود که مشتری‌ها هنگام نیاز به‌راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.

g

3.  از اهمیت وبسایت غافل نشوید.

خیلی از افراد اولین بار که دنبال محصولی می‌گردند آن را در گوگل جستجو می‌کنند. پس وبسایت از اولین نقاطی است که مشتری‌ها می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. روز به روز کسب و کارهای بیشتری به اهمیت وجود وبسایت پی می‌برند. علاوه بر این، داشتن وبسایت برای کسی که در زمینه مبلمان فعالیت دارد اهمیت دوچندانی دارد. عکس‌هایی که در وبسایت از محصولات‌تان منتشر می‌کنید باید تا حدی باکیفیت و زیبا باشند که بتوانند به اندازه بازدید حضوری تاثیرگذار باشند. اگر از طراحی‌ها و تصاویر سه بعدی استفاده کنید، مشتری می‌تواند محصول را از تمام زوایا ببیند. این طراحی‌ها به مشتری امکان چرخاندن تصویر، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی را می‌دهند.

4.  کارکنان‌تان را به‌خوبی آموزش دهید.

پرسنل کادر بازاریابی و فروش باید از قیمت، جنس و تمام مشخصات محصول آگاه باشند. به‌علاوه باید توانایی مذاکره با مشتری و گوش دادن به تمایلات و نظرات آن‌ها را داشته باشند. تیم فروش باید بتواند مشتری‌ها را راهنمایی کنند و ارتباطات بلندمدتی را با آن‌ها شکل دهد. ظاهر آراسته، قدرت بیان مناسب، خوش‌برخورد بودن و احترام به مشتری‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که پرسنل باید داشته باشند.

5.  خدمات باکیفیتی ارائه دهید.

سعی کنید خدمات و کیفیتی بالاتر از انتظار مشتری را ارائه دهید تا نارضایتی را کاهش دهید. برای این که زحمت تیم بازاریابی و فروش در جذب مشتری به هدر نرود، اطمینان حاصل کنید که سایر بخش‌ها همچون پرسنل اداری، انبارداری و باربری نیز به درستی کارشان را انجام می‌دهند. برای مثال اگر بخش باربری و تحویل باعث خط و خش افتادن روی مبل شوند، مسلما مشتری عصبانی می‌شود و اعتمادش را از دست خواهد داد.

کلام آخر

صنعت فروش مبل در ایران با سود زیادی همراه است و گردش مالی آن سالانه بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است. میزان سوددهی بخش‌های مختلف این صنعت بین ۳۰ الی ۱۰۰ درصد متغیر است. پس اگر قصد راه اندازی کارگاه تولید مبل را دارید، باید کاملا آگاهانه وارد این صنعت شوید تا سرمایه‌تان به هدر نرود. خیلی از افراد نسنجیده پا به این عرصه گذاشتند و پس از مدتی مجبور به جمع کردن کارگاه‌شان شدند. ما در این مقاله به تمام نکاتی که قبل از تاسیس کارگاه باید بدانید اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من