چارشین > وبلاگ > سبک زندگی > فواید پخت غذا در ظروف سفالی

فواید پخت غذا در ظروف سفالی

پخت غذا در ظروف سفالی

سفال، از اولین تولید­های بشر برای معاش بود. سفال دارای ویژگی‌­های قابل ستایشی است، از این ویژگی‌­ها می­‌‌توان به خنک نگه داشتن مایعات درون ظرف سفالی، حفظ مواد مغذی در هنگام پخت غذا، عدم فاسد شدن غذا و از همه مهم‌تر پخت غذا در ظروف سفالی اشاره کرد. عنصر اصلی تشکیل سفالگِلاست. سفال‌ها در قرون گذشته نقشه اساسی در زندگی مردم داشته‌اند. اما در دوره‌ی جدید به دلیل پیشرفت علم و همچنین افزایش جمعیت و عدم تولید انبوه این ظروف باعث کنار رفت این محصولات دست ساز در  بعضی از کشور­ها شده‌است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی پخت غذا در ظروف سفالی و فواید آن صحبت کنیم.

روش‌­های تولید سفال

برای تهیه گِل مخصوص تولید سفال، از خاک رس استفاده می‌­شود. ابتدا خاک رس را کوبیده، نرم می­‌کنیم تا کاملا صاف شود.  بعد آن را الک می‌کنیم، سپس خاک رس را خیس کرده، در درون حوضچه‌­ای که برای تبخیر آب و خشک شدن خاک رس تبدیل شده به گِل است، قرار می‌دهیم. در ادامه، این گِل ایجاد شده را ورز داده، تا آماده‌ی انتقال به کارگاه تولید ظروف سفالی شود.

جالب است که بدانید، تولید سفال روش‌­هایی دارد، از این روش‌­ها می‌توان به روش فشاری، روش لوله­‌ای، روش ورقه‌­ای اشاره کرد.

  • روش فشاری:

روش فشاری برای افراد غیر متخصص است. این روش به این گونه است، که ابتدا یک گلوله از خاک رس تبدیل شده به گِل را انتخاب کرده، سپس با فشار دادن انگشت شست بر روی این گلوله سوراخی ایجاد می­‌کنیم. سپس گلوله را به آهستگی در سمت چپ چرخانده و با انگشت دست راست آن را شکل می­‌دهیم. فقط توجه داشته باشید که در این روش باید گِل، رطوبت کافی داشته­‌باشد تا ظروف سفالی ترک برندارد.

  • روش لوله‌­ای:

 در روش لوله‌­ای می­‌توان ظروفی با ابعاد بزرگ‌­تر تولید کرد. در این روش ابتدا یک صفحه گِلی به ضخامت 0/5  تا 1 تشکیل می‌دهیم. این صفحه گِلی را بر روی یک صفحه گچی قرار می­‌دهیم، سپس با کف دست تلاش به باریک کردن گِل می­‌کنیم، تا به صورت لوله دربیاید. همچنین این لوله گِلی را بر روی صفحه تختی قرار می‌دهیم تا بتوانیم با دست آن را جلو عقب کرده و به آن شکل بدهیم.

  • روش ورقه‌ای:

یکی از گلوله‌ها را با دست یا وردنه صاف می­‌کنیم تا به صورت تخت دربیاید و بتوانیم به ابعاد مورد نظر برش دهیم تا قادر به متصل کردن این تک سفال­‌ها به یکدیگر شویم.

از ظروفی که از جنس سفال هستند، می‌­توان انواع زیادی را نام برد.  برای مثال می‌توان به بشقاب مینا روی سفال، جاشمعی سفالی، فنجان و نعلبکی سفالی، قندان پازلی مینا روی سفالی و مواردی از این دست اشاره کرد.

چرا در قدیم پخت غذا در ظروف سفالی رایج بوده‌است؟

پخت غذا در ظروف سفالی از عادات گذشتگان ما بوده‌­است. از فواید پخت غذا در ظروف سفالی می­‌توان گفت که باعث سالم نگه داشتن غذا می‌­شود، یعنی باعث حفظ مواد مغذی در غذا و عدم نشت مواد تهیه شده به درون غذا می‌شود. علاوه بر آن باعث حفظ بو و مزه‌ی غذا نیز می­‌شود. از فواید دیگر پخت غذا در ظروف سفالی می­‌توانیم به عدم انتشار بیماری اشاره کنیم. کارشناسان و متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که پخت غذا در ظروف سفالی باعث حفظ طبیعت و عدم آسیب زدن به آن می­‌شود. استفاده از ظروف سفالی برای نگهداری آب باعث می‌­شود، طعم طبیعی آبی را که می­‌نوشیم احساس کنیم.

از دیگر دلایلی که برای پخت غذا در ظروف سفالی استفاده می‌شود، این است که باعث می­‌شود که هورمون تستوسترون که باعث رشد بدن می‌­شود، سطح استاندارد خود را حفظ کند، همچنین باعث حفظ سوخت و ساز بدن شده و در مواجهه با غذا­های اسیدی که دارای PH بالا هستند، باعث کاهش PH آن می­‌شود. علاوه بر این موارد باعث حفظ سلامتی بدن و اجزای آن مانند دستگاه گوارش می­‌شود. ظروف سفالی شاید در نگاه اول کثیف و سمی و آلوده باشند، اما برعکس این ظروف کاملا سالم و طبیعی و غیر ­سمی هستند. این ظروف، مواد معدنی و مغذی که در آب وجود دارد را حفظ می­‌کنند. از دیگر فواید پخت غذا در ظروف سفالی این است که به کندی گرم می­‌شود که باعث رسیدن گرمای یکنواخت به مواد غذایی درون آن می­‌شود. این عامل در هنگام پخت غذا در ظروف سفالی برای غذاهایی همچون آش و حبوبات که به طبخ طولانی نیاز دارند بسیار ­مهم است. این ظروف قیمت مناسب و انواع مختلفی دارند، که از این بابت نسبت به ظروف چینی و کریستالی برتری دارند.

انواع ظروف سفالی

ظروف سفالی دارای انواع مختلفی هستند. از این موارد می‌­توان به دو نوع­ لعاب­دار و بی‌لعاب اشاره کرد. پزشکان توصیه می­‌کنند از ظروف لعاب­دار برای پخت غذا استفاده کنید. زیرا ظروف بدون لعاب دارای این مشکل هستند که غذا در منافذ آن باقی می­‌ماند، پاک نمی‌شود و باعث آلودگی مواد غذایی می­‌شود.  

هشدار در استفاده از ظروف سفالی

از نکات مهم برای پخت غذا در ظروف سفالی این است، که نباید از ظروف با لعاب آبی استفاده کنیم، زیرا دارای سرب است، که این مورد باعث مسمومیت غذایی می­‌شود، پس ترجیحاً از این نوع لعاب استفاده نکنید. همچنین نباید این ظروف را به صورت مستقیم بر روی حرارت قرار داد. برای این کار باید از شعله پخش کن استفاده کنیم.

صادرات سفال به عنوان صنایع دستی

صنایع دستی ایران به زیبایی و کیفیتشان شهرت دارند. سفالگری در ایران یک هنر دیرینه است. این هنر از هنرهایی است که می‌توان از آن درآمد کسب کرد. اما این درآمد در کشور ما ایران، خیلی­ کم و محدود است. کشور­هایی نظیر آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه از محصولات سفالی خریداری و وارد کشور خود می‌کنند. اما بازار فروش سفال، ایران عراق و امارات است. این بازار­ها اشباع شده‌اند. در این شرایط نمی­‌توانیم به اهداف مالی مورد نظر خودمان برسیم پس باید بازار عرضه محصولات خود را تغییر دهیم. امروز ساخت و تولید ظروف سفالی در مناطق خشک و کویری مانند همدان، سمنان، سیستان­ و ­بلوچستان و خراسان رایج است. بنابراین می­‌توان از این مناطق برای تولید سفال و افزایش ورود ارز به کشور کمک گرفت.

سفال­‌های قدیمی و با ارزش

در جهان چیز­های ارزشمند زیادی وجود دارد. برای یادآوری و روایت گذشته باید بگوییم که یکی از این­ محصولات، سفال است. سفال­‌های ارزشمندی در جهان کشف شده‌­اند که ما به تعدادی از این سفال­‌ها اشاره می‌­کنیم.

الف)سفال سلسله هان

پخت غذا در ظروف سفالی

سال: ۲۲۰ بعد از میلاد مسیح

فرایند: ساخته‌شده با گل رس و فرآیند پخت و پز با گرمای کم و زیاد

ویژگی‌های متمایز: لعاب مایل به سبز سرب

کارکرد: تدفین مردگان در گذشته

این سفال برای مردگان استفاده می­‌شد. این سفال را همراه مردگان دفن می­‌کردند. هنرمندان دوره‌ی هان معمولا سفال­‌ها را با معجون سربی جلا که زرد متمایل به سبز بود رنگ آمیزی می­‌کردند، که این رنگ نشان بر امن­‌تر بودن این سفال برای مردگان بود.

ب)سفال جومون ژاپن باستان

پخت غذا در ظروف سفالی

سال: ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

فرآیند: پخت روی شعله در هوای آزاد

ویژگی‌های متمایز: طراحی لوله‌ای‌ شکل با تزئینات جزئی

کارکرد: ذخیره و حمل‌ونقل

این سفال از قدیمی‌­ترین سفال­‌های جهان است. جومون به صورت بند ناف تزیین شده و جالب این است که جومون به معنای طناب است. به صورت رسمی نامی از این سفال به برده نشده‌است. اما یک وسیله سفالی کاربردی در گذشته بوده‌­است. این سفال روی شعله و در هوای باز تشکیل شده. همچنین در گذشته بعد از پخت غذا در ظروف سفالی از همین ظرف سفالی جومون نگهداری می­‌کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من