چارشین > وبلاگ > هنر > میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

صنایع دستی و هنر دست هنرمندان یک منطقه، اصیل‌­ترین و زیباترین صنعت و کالای تولیدی هر سرزمینی است. صنایع دستی از دیرباز در بسیاری از نقاط جهان تولید می­‌شوند و طرفداران زیادی در میان هر قشر و با هر سلیقه‌­ای به خود اختصاص داده­‌اند به طوری­ که برخی از این صنایع خاص، ریشه در صنایع دستی روستایی داشته و قرن‌­ها است که انجام می­‌شوند. در این ­میان، صنایع دستی حصیری و چوبی یکی از محبوب‌­ترین صنایع هستند که در شکل­‌ها و نمونه­‌های مختلف تولید شده و توانسته‌­اند نظر هر گردشگری را به خود جلب کنند. اگر شما هم به صنایع دستی به ویژه به دو هنر نام برده شده علاقه­‌مند هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا بیشتر با میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی آشنا شویم.

صنایع دستی حصیری و چوبی چیست؟

صنایع دستی، هنر دست مردمان بومی یک منطقه است که در زمینه­‌های مختلفی از جمله صنایع دستی قالی بافی، سفالگری، صنایع فلزی، حصیری و چوبی، صنایع رنگرزی و نگارگری و بسیاری حرفه مختلف دیگر انجام می­‌شود که هر کدام خاستگاه و تاریخچه خاص خود را داشته و بیشتر در یک منطقه جغرافیایی به خصوص تولید می­‌شوند. همانطور که گفتیم صنایع حصیری و چوبی نیز جز این هنر ارزشمند هستند. منشا ساخت صنایع حصیری به تمدن سومری در 400 سال پیش از میلاد بر می­‌گردد که آن­‌ها از چوب‌­های حصیری برای اهداف مختلفی مانند مسکن، ظروف و… استفاده می‌­کردند. همچنین شواهد تاریخی دیگری نشان می­‌دهد که حصیر، به عنوان یک هنر در تاریخ رومیان باستان و مصریان نیز وجود داشته به طوری که قدیمی­‌ترین مبلمان حصیری دنیا که تا کنون کشف شده اند، منشا مصری دارند. اما چوب از گذشته یکی از مواد کاربردی در زندگی بشر بوده و همه از آن استفاده می­‌کردند به همین دلیل پیدایش صنایع دستی چوبی را نمی­‌توان به یک منطقه خاص نسبت داد بلکه نکته قابل توجه، هنرهای مختلف و ارزشمند ایجاد شده با استفاده از چوب است.

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

6 کشور با بیشترین میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

کشورهای زیادی در دنیا در زمینه تولید و صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی فعال هستند. محموله­‌های صادراتی صنایع دستی چوبی جهان 426 هزار کالا است که توسط 6381 تامین­‌کننده صادر می‌­شود. سه صادرکننده بزرگ صنایع دستی چوبی در دنیا به ترتیب کشورهای هند، اندونزی و سنگاپور هستند. همچنین محصولات صادراتی صنایع دستی حصیری جهان نیز توسط 523 تامین­‌کننده تولید و به سراسر دنیا صادر می­‌شوند. بزرگ­ترین صادرکنندگان صنایع دستی حصیری جهان نیز به ترتیب کشورهای هند، چین و بنگلادش هستند. لازم به ذکر است که بیشترین محصولات دستی چوبی به ایالات متحده، آلمان و بریتانیا و بیشترین صنایع دستی حصیری هم به ایالات متحده، آلمان و دانمارک صادر می­‌شوند. در ادامه بیشتر به شرح این موارد می­‌پردازیم.

هند

هند اولین و بزرگترین صادرکننده صنایع دستی چوبی در بازار جهانی می‌­باشد به‌طوری که در سال 2020 حدود 420 میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات صنایع دستی چوبی داشته است. محبوب­‌ترین و پرفروش‌­ترین صنایع چوبی هند که گردشگران زیادی را از سراسر جهان راهی این کشور می‌کنند، شامل مبلمان گجراتی، میزهای چوبی دست ­ساز، منبت، عروسک و مجسمه­‌های چوبی راجستان و… است. همچنین هند با 5380 محموله، به عنوان بزرگترین صادرکننده صنایع حصیری در دنیا نیز لقب گرفته­ است. منطقه کشمیر در این کشور با تولید سبدهای حصیری رنگارنگ، از زمان‌­های قدیم معروف بوده که جز رایج‌­ترین و محبوب‌­ترین صنایع دستی هند به شمار می‌رود.

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

اندونزی

اندونزی چهارمین کشور پر جمیعت دنیا با 22007 محموله چوبی صادراتی است که مردمان محلی، این کار را به یک منبع درآمد برای خود تبدیل کرده‌­اند. در میان این ­صنایع، کنده­‌کاری روی چوب، یکی از زیبا­ترین هنر­ها است که برای تزئین ستون، سقف و دیگر وسایل استفاده می­‌شود. همچنین مجمسه­‌های چوبی شامل گربه­‌ها، جغدهای چوبی و فیل‌­های نقاشی شده، دیگر محصولات مورد توجه گردشگران هستند.

سنگاپور

سنگاپور با تولید و صادرات 2349 محصول، در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. از معروف­‌ترین صنایع دستی چوبی سنگاپور می­‌توان به مبلمان اشاره کرد. همچنین سایر محصولات چوبی از جمله مجسمه­‌های رنگارنگ، ظروف چوبی و لوازم آشپزخانه و… دیگر صنایع دستی کشور سنگاپور هستند. بنابراین اگر علاوه بر خرید صنایع دستی چوبی، دوست دارید از یک سفر بی­‌نظیر لذت ببرید، تورهای سنگاپور را از دست ندهید.

چین

چین، دومین صادرکننده صنایع حصیری در دنیا با 95 کالای حصیری است. زیرانداز، سبد، ظروف، دمپایی‌­های حصیری و سایر وسایل تزئینی از جمله این موارد هستند که توانسته­‌اند مورد توجه گردشگران و دوستداران صنایع دستی قرار گیرند.

بنگلادش

همچنین کشور بنگلادش با 72 کالا در جایگاه سوم بزرگ­ترین صادرکنندگان صنایع دستی حصیری جهان قرار گرفته است. محصولات حصیری این کشور از جمله سبدهای معروف بنگلادشی، ظروف حصیری و… هنر دست زنان روستایی بنگلادش هستند که توانسته‌اند درآمد قابل توجهی از این ­راه برای کشور فراهم آورند.

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

ویتنام

ویتنام با بیش از 1000 روستای تجاری صنایع دستی حصیری و بامبو یکی دیگر از معروف­‌ترین صادرکنندگان این­‌صنایع است. تاکنون محصولات حصیر ویتنام به بیش از 130 کشور صادر شده و درآمدی بالغ بر 200 میلیون دلار در سال را برای این کشور رقم زده است. سهم بازار محصولات حصیر و بامبو ویتنام در بازار جهانی حدود 3.37 درصد است. بازار اصلی این محصولات ایالات متحده با 20 درصد و ژاپن با 16 درصد می­‌باشد که البته این آمار در سال 2021 به ثبت رسیده است.

صنایع دستی حصیری و چوبی در ایران

ایران از دیرباز در زمینه صنایع دستی مورد توجه بوده و هنرمندان و صنعتگران زیادی را در این حرفه پرورش داده ­است. صنایع دستی چوبی و حصیری، یکی از اصلی­‌ترین صنایع دستی ایران است که در نقطه به نقطه کشور به چشم می­‌خورد. بررسی تاریخچه صنایع دستی چوبی در ایران نشان می‌­دهد که قدیمی‌ترین نمونه صنایع دستی چوبی در کاوش­‌های باستانی در شهر سوخته زابل پیدا شده ­است که یک قطعه شانه چوبی بوده که با نقش­‌ها و گره­‌های هندسی حکاکی شده و قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد می­‌رسد. بر این اساس می­‌توان نتیجه گرفت که ایران پایه‌­گذار معرق کاری است. این هنر از این منطقه به جاهای دیگر منتقل شده است. شهر شیراز با 80 رشته فعال و زیر شاخه صنایع دستی یکی از قطب‌های مهم این صنایع در ایران است. از این رو شیراز در سال ۲۰۱۹ به عنوان شهر جهانی صنایع دستی توسط یونسکو به ثبت رسید. پس از گروه دستبافت‌­ها، صنایع دستی چوبی و حصیری از نظر کمیت بیشترین صنعتگر را در این ­شهر دارند. فعالان این گروه، مردان و زنان در گروه‌های سنی مختلف هستند.

میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

از نظر هنر حصیر بافی نیز ایران جزء شانزده کشور تولیدکننده حصیر به شمار می­‌رود. با توجه به مواد مورد نیاز برای حصیر بافی، این هنر بیشتر در مناطق شمال و جنوبی کشور به چشم می­‌خورد. برای ساخت آثار حصیری در نقاط مختلف کشور از برگ خرما، ساقه گندم و نی استفاده می‌­کنند. در زمینه صنایع دستی چوبی استان کردستان، شهر ملایر، آباده شهر جهانی منبت و در زمینه صنایع حصیری نیز استان­‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و مازندران شهرت بیشتری دارند. در میان استان­‌های شمالی نیز استان گیلان با حدود 6 سال قدمت در زمینه حصیر بافی، معروف­‌ترین استان در تولید این محصولات است. از مهم‌­ترین رشته‌­های چوبی و حصیری در ایران می­‌توان موارد زیر را نام برد.

  • منبت کاری
  • پیکره تراشی (مجسمه چوبی)
  • مشبک کاری
  • گره چینی (نوع خاص مشبک کاری با طرح هندسی)
  • منبت مشبک (مشبک کاری با منبت کاری روی چوب)
  • معرق چوب
  • مراغ منبت (ترکیب معرق و منبت روی چوب)
  • خاتم کاری
  • کنده کاری روی چوب
  • بامبو بافی
  • آلات موسیقی چوبی
  • چم بافی
  • ترکه بافی

تحقیقات نشان می‌دهند، درآمد حاصل از صادرات صنایع دستی ایران در یازده ماه از سال 1399 بالغ بر 126 میلیون دلار بوده است که با افزایش این صادرات در سه ماه اول سال 1400 مبلغی در حدود 47 میلیون دلار به ثبت رسیده است. آمارها نشان می­‌دهند بیشترین صادرات صنایع دستی در زمینه مبلمان چوبی، زیلوهای حصیری، مس و شیشه­‌های سنتی می‌باشند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با صنایع دستی چوبی و حصیری آشنا کرده و نیز به معرفی بزرگترین صادرکنندگان این محصولات در دنیا بپردازیم و مروری بر میزان صادرات آن­‌ها داشتیم. همینطور جایگاه کشور عزیزمان ایران را در تولید و صادرات این کالاها فراموش نکردیم و به آن هم اشاره کردیم. امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید.

1 نظر در “میزان صادرات صنایع دستی حصیری و چوبی

  1. مهلا بلندی گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من