چارشین > وبلاگ > آموزش > چرا باید ظروف چینی بخریم؟

چرا باید ظروف چینی بخریم؟

از سالیان بسیار دور، ظروف چینی از محبوب‌ترین ظروفی بوده که مورد استفاده‌ی بشر قرار گرفته است. کیفیت بالا، طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت و همچنین سلامت آن‌ها، از بارزترین نکاتی است که در فراگیر شدن ظروف چینی مؤثر بوده است. ظروف چینی را به خاطر نزدیکی بسیار مواد اولیه‌ی آن‌ها به ظروف سرامیکی، به نوعی می‌توان آن‌ها را هم خانواده‌ی این ظروف دانست. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف، کیفیت ساخت این ظروف محبوب نیز روز به روز بیشتر شده و امروزه به دلیل سرعت بالا در ساخت آن‌ها، قطعا می‌توان در هر خانه‌ای ظروف چینی را پیدا کرد. اما استفاده از ظروف چینی چه مزایایی را در بر خواهد داشت؟ چه چیزی باعث شده تا ظروف چینی در این سال‌ها از باقی رقبا پیشی بگیرند و فروش بیشتری را صاحب شوند؟ عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا توانسته جایگاه ویژه‌ای را برای این ظروف مهیا کند. در این مقاله به برتری‌های ظروف چینی نسبت به باقی ظروف می‌پردازیم و به این سؤال که چرا باید ظروف چینی بخریم، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ظروف چینی

طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت

تاریخ ساخت ظروف چینی به ۱۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اولین تولید کنندگان این ظروف نیز از کشور چین بوده‌اند. به همین دلیل است که در ایران این ظروف، به ظروف چینی معروف هستند. در حدود قرن هشتم، تجاری از کشور چین، ظروف چینی بسیاری را به خاورمیانه صادر می‌کنند. ابتدا ظروف چینی تنها مورد استفاده‌ی درباریان و قشر ثروتمند جامعه بوده است ولی در سال‌های بعد، میان مردم عادی نیز فراگیر شده است.

طرح‌ها و نقش‌هایی که بر روی ظروف آن زمان مشاهده می‌شود، گل‌های متفاوت و همچنین نقاشی‌هایی درباره‌ی انسان‌ها می‌باشند. این نشان می‌دهد که از همان ابتدا نیز ظروف چینی با نقش و نگار بوده‌اند و در کمتر مواردی پیش می‌آید که ظروف چینی را بدون طرح و رنگ خاصی بسازند. البته امروزه این ظروف بدون طرح و رنگ نیز ساخته می‌شود که قصد اصلی آن، ارائه‌ی این ظروف به صورت مینیمال‌ترین حالت ممکن است.

همانطور که گفته شد، ظروف چینی از همان ابتدا با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی ساخته می‌شده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنایع ساخت ظروف، استفاده از این طرح‌ها بسیار آسان‌تر از زمان‌های قدیم بوده و به تبع، طرح‌ها و رنگ‌های گسترده‌تری نیز برای این ظروف ارائه می‌شود. ظروف چینی علاوه بر داشتن طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت، مزایای بسیار دیگری را نیز در بر می‌گیرند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ظروف چینی

ظروف چینی، ضامن سلامت انسان

در ساخت هر نوع ظرف، مواد بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در ساخت ظرف‌های مسی، همانطور که از اسم این ظروف پیدا است، از آلیاژهای مس استفاده می‌شود. اما ظروف چینی از چه چیزی ساخته می‌شوند؟ در واقع مواد اولیه‌ی ساخت ظروف چینی، خاک کائولن، فلدسپات، سیلیس و همچنین بال‌کلی می‌باشند. هر کدام از این مواد، نقش خاصی را در ساخت ظروف چینی ایفا می‌کنند. برای مثال، فلدسپات نوعی ماده‌ی معدنی می‌باشد که برای جلا دادن ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین نقطه ذوب پایین آن نیز از مزیت‌های این ماده در ساخت ظروف چینی محسوب می‌شود. اما دقیقا دلیل سالم محسوب شدن ظروف چینی چه چیزی می‌باشد؟

ورود هر ماده‌ای به بدن انسان، عواقب خاصی را در پی دارد. ظروف چینی، به دلیل داشتن لعاب و همچنین سختی آن‌ها در برابر خراش‌ها، باعث می‌شوند تا وارد شدن مواد تشکیل دهنده‌ی این ظروف به بدن به حداقل برسد که این امر را می‌توان بزرگترین مزیت این ظروف دانست. هر ظرفی، از ظروف مسی گرفته تا ظروف سفالی، مقداری از مواد تشکیل دهنده‌ی خود را وارد بدن انسان می‌کنند که این مقدار در ظروف چینی به حداقل می‌رسد. البته قابل ذکر است که مواد تشکیل دهنده‌ی این ظروف نیز ضرر کمی برای بدن انسان داشته و حتی در صورت ورود نیز می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

همانطور که گفته شد یکی دیگر از مزیت‌های ظروف چینی، مقاومت آن‌ها در برابر خش افتادن سطوح و کنده شدن مواد و ورود آن‌ها به بدن است. اما خراشیده نشدن سطوح، مزیت دیگری را نیز در پی دارد. با خراشیده نشدن سطوح و صیقلی ماندن آن، از اجتماع ذرات میکروسکوپی غذا و فاسد شدن آن‌ها روی سطح ظرف، جلوگیری می‌شود. این امر باعث کاهش چشمگیر ورود مواد غذایی فاسد و سمی به داخل بدن انسان است.

ظروف چینی

مقاومت بی‌نظیر در مقابل حرارت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام ریختن آب جوش یا چای در لیوان، لیوان ترک بردارد. این اتفاق به دلیل تغییر دمای شدید و انبساطی است که در بدنه‌ی لیوان اتفاق می‌افتد و در نهایت باعث شکسته شدن آن می‌شود.

مزیتی که ظروف چینی نسبت به بسیاری از ظروف دیگر دارند، مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر حرارت است. این ظروف در برابر حرارت به راحتی منبسط نمی‌شوند و به تبع، به راحتی نیز نمی‌شکنند. همچنین بر خلاف بسیاری از ظروف دیگر، در تماس با مواد غذایی داغ، به سرعت داغ نمی‌شوند. اما دلیل این رفتار در مقابل حرارت چه چیزی است؟ استحکامی که ظروف چینی در مقابله با حرارت از خود نشان می‌دهند، در واقع ناشی از دو چیز است:

  • پخت در حرارت بالا

ظروف چینی عمدتا در حرارت بالایی پخته می‌شوند. دمای کوره‌ی پخت ظروف چینی، به ۱۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد که باعث می‌شود دمای بیرون (روی سطح) و داخل این ظروف یکی شده و به خوبی و در دمای بسیار بالا پخته شوند.

  • نبود فلز در ترکیبات چینی

همانطور که قبلا گفته شد، ظروف چینی عمدتا از ۴ ماده‌ی اولیه‌ی اصلی ساخته می‌شوند که در میان آن‌ها، هیچگونه فلزی دیده نمی‌شود. فلزها رسانای بسیار خوب گرما می‌باشند و نبود فلز در ظروف چینی، باعث شده تا نسبت به باقی ظروف که ترکیباتی فلزی را نیز در خود دارند، مقاومت حرارتی بسیار بالاتری را از خود نشان دهد.

تا به اینجا سه تا از مهم‌ترین مزایای ظروف چینی نسبت به باقی ظروف را بررسی کردیم. در ادامه نیز به بررسی باقی مزیت‌های این ظروف نسبت به ظروف دیگر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ظروف چینی

ظرافت بالا

جدا از بحث کاربرد ظروف چینی در غذا خوری، یکی از جنبه‌های ویژه‌ی این ظروف، جلوه‌ی هنری آن‌ها می‌باشد. ظروف چینی نه تنها به صورت کاربردی در غذا خوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه زیبایی ظاهر آن‌ها نیز بسیار پر اهمیت است. چنان که بسیاری از کارگاه‌های ساخت این ظروف، فقط بر روی ساخت ظروف با جزئیات زیاد و جلوه‌ی هنری درخشنده تمرکز می‌کنند.

یکی از پراهمیت‌ترین ویژگی‌های هر ظرف، ظرافت و دقت ساخت آن می‌باشد. بسیاری از ظروف هستند که یا دقت ساخت بالایی ندارند و یا این که ساخت آن‌ها با دقت بالا، هزینه‌ی زیادی را در پی دارد. بنابراین صنعتگران به سراغ آن‌ها نرفته و تولید ظروف بیشتر ولی با ظرافت کمتر را ترجیح می‌دهند.

از مزیت‌های بزرگ ظروف چینی، می‌توان به این اشاره کرد که هرچند ساخت آن‌ها با ظرافت بالا هزینه‌ی بیشتری را در پی دارد، ولی تولید ظروف چینی ظریف، نسبت به تولید باقی ظروف با دقت بالا هزینه‌ی کمتری دارد و بسیار رایج‌تر می‌باشند. هزینه‌ی ساخت کمتر، باعث شده تا حتی در ظروفی که برای غذا خوری نیز استفاده می‌شوند، دقت عمل و همچنین جلوه‌ی زیبایی را شاهد بود.

ظروف چینی

شست و شوی آسان‌تر

در زمان‌های قدیم یکی از عوامل بیماری‌های گوارشی، ورود مواد فاسد به بدن بود. این مواد فاسد نه فقط به صورت غذای فاسد مستقیم، بلکه به صورت باکتری‌های میکروسکوپی وارد بدن می‌شدند. یکی از منابع این باکتری‌ها، ظروفی بودند که قابلیت شسته شدن مناسبی را نداشتند و سطح آن‌ها، محل اجتماع باکتری‌ها بود.

سطح ناصاف و همراه با خراش‌های بسیار، محل مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کرد و از آن جا که این ظروف کاربرد غذا خوری داشتند، این باکتری‌ها به بدن انسان راه پیدا می‌کردند و سبب مشکلات و بیماری‌های گوارشی می‌شدند.

همانطور که در اوایل مقاله اشاره کردیم، از مزایای ظروف چینی، سطح صاف، صیقلی بودن، رنگ‌های عمدتا سفید و روشن و همچنین سختی آن‌ها در مقابل خط و خش می‌باشد. همه‌ی این‌ها سبب می‌شود تا این ظروف به خوبی شسته شوند و باکتری‌ها و عوامل بیماری، به دستگاه گوارشی انسان راه پیدا نکنند. شما نیز اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، ظروف چینی می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

ظروف چینی

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا مزایای ظروف چینی را به شما معرفی کنیم. از تنوع در طرح‌ها و رنگ‌ها گرفته، تا دلایلی که اثبات می‌کرد ظروف چینی برای سلامت انسان مضر نیستند. توجه داشته باشید که هر نوع ظرفی، مزایا و معایب خودش را دارد. قطعا ظروف چینی نیز بدون عیب نیستند اما با مزایایی که معرفی شد، می‌توان آن‌ها را جزو بهترین و همچنین سالم‌ترین ظروف دانست. پس اگر در خرید ظروف، کیفیت، جلوه‌ی هنری، درخشندگی و بهداشتی بودن ظروف برای شما اهمیت دارد، ظروف چینی انتخابی مناسب برای شما می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من