چارشین > وبلاگ > هنر > 10 استراتژی حیله گرانه برای بازاریابی در صنایع دستی

10 استراتژی حیله گرانه برای بازاریابی در صنایع دستی

صنایع دستی یکی از مشاغلی است که در حال رشد است. این شغل دارای رشته‌های متفاوتی است؛ مثل سفالگری، چرم، قالی‌بافی و …. صنایع دستی به دلیل زحمت زیاد و کم و گران بودن مواد اولیه، جز کالاهای گران محسوب می‌شوند. این روزها صنایع دستی بیش‌تر کاربرد تزئینی دارند. یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌ها در هر شغل تولیدی، بازاریابی است. بازاریابی و تبلیغ باعث شناخته شدن شما می‌شود و فروش محصولات را افزایش می‌دهد. حتی اگر بهترین محصول را تولید کرده‌باشید. بدون بازاریابی و تبلیغ در کسب و کارتان موفق نمی‌شوید.  بازاریابی در هر شغلی کمی متفاوت است و نیاز به روش‌ها و استراتژی‌های متفاوتی دارد. در این مقاله به بررسی استراتژی‌هایی برای بازاریابی در صنایع دستی خواهیم پرداخت.

معرفی صحیح و درست محصول هنری

یکی از موارد مهم در بازاریابی صنایع دستی معرفی درست و دقیق محصول تولید شده است. باید به خوبی کاربردها، ویژگی‌ها وقابلیت‌های محصول خود را به مخاطب توضیح دهید. باید مشتریان را به خوبی و با بیانی جذاب توجیه کنید که محصول شما را خریداری کنند. اگر به خوبی محصول هنری معرفی نشود، نباید انتظار  داشت که محصول شما، افزایش فروش داشته باشد. حتی اگر ویژگی‌ها و کاربردهای خاص و متفاوتی داشته باشد تا زمانی که مشتری از آن‌ها آگاه نباشد و به خوبی محصول خود را ارائه نداده‌باشید، به فروش بالا نمی‌رسید.

شناختن هدف و ساختن یک شعار

اهداف خودتان از کسب و کارتان را مشخص کنید. درست است که اصلی‌ترین هدف راه اندازی هر کسب و کاری فروش و درآمد زایی است. اما برای رسیدن و پیشرفت در این هدف نیز باید هدف‌های کوچکتری در نظر گرفت. هدف‌هایی مثل افزایش تعامل با مشتری، ایجاد قدرت و غیره. این هدف‌ها با برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف‌ها و ارزیابی خود در هدف‌های کوچک کم کم و به مرور به موفقیت و هدف اصلی کسب و کارتان خواهید رسید. بعد از مشخص کردن هدف و برنامه ریزی برای هدف‌های کوچک نوبت به انتخاب یک شعار و پیام برای بازاریابی صنایع دستی می‌رسد. پیام شما باید به گونه‌ای باشد که به مشتریان نشان دهد صنایع دستی شما چه سود و مزایایی برای آن‌ها دارد و چرا شما تنها تولید کننده صنایع دستی هستید که محصولتان آن مزایا را دارد.

بسته بندی مناسب و زیبا

بسته-بندی-مناسب-و-زیبا

از موارد مهم دیگر در بازاریابی صنایع دستی، بسته بندی است. بسته بندی زیبا و شکیل در جذب کردن مشتری تاثیر زیادی دارد. محصول زیبا نیاز به بسته بندی زیبا هم دارد. بهتر است بسته بندی طراحی زیبا و منحصر به فردی داشته باشد. جنس و شکل آن متناسب با نوع محصول باشد. همچنین بهتر است در اندازه و وزن‌های متفاوت بسته انجام شود. اندازه‌های متفاوت باعث می‌شود تا مشتریان بیش‌تری از صنایع دستی شما استقبال و آن را خریداری کنند.

شناسایی نیازها و درک سلیقه مشتری

در این شغل تولید صنایع دستی و به طور کلی هر شغلی، تولید محصول برای مشتری انجام می‌شود. پس حتما باید با توجه به سلیقه مشتری باشد. درک و تحقیق درباره سلیقه مشتری کمک بسیار زیادی در جهت رشد و افزایش فروش صنایع دستی شما می‌کند. به این فکر کنید که در بازاریابی صنایع دستی اگر به این مورد توجه داشته باشید. حتما موفق می‌شوید. چون شما نیاز مشتری را می‌شناسید و دقیقا محصولی باب سلیقه و میل مشتری تولید می‌کنید؛ پس مشتری جذب محصول شما می‌شود و احساس رضایت از خریداری محصول شما دارد.

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی صنایع دستی

خیلی از کسب و کارها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. خیلی از کسب و کارها حتی مغازه و فروشگاهی ندارند و تمام فروش خود را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند. تبلیغ در فضای مجازی باعث می‌شود که در مدت کمتری به افراد بیش‌تری شناخته می‌شوید. بازاریابی صنایع دستی از طریق فضای مجازی ارتباط مشتری با شما را بیشتر و راحت‌تر می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی با هزینه کمتری می‌توانید تبلیغات کنید. شبکه‌های اجتماعی فضای بسیار مناسبی هستند از آن‌ها غافل نشوید.

راه اندازی سایت برای فروش و بازاریابی صنایع دستی

هر چه بیش‌تر پیش می‌رویم میزان استفاده و مراجعه به فضای مجازی و اینترنت بیش‌تر می‌شود. همان‌طور که از فعالیت در فضای مجازی به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی صنایع دستی نام بردیم؛ راه اندازی  وبسایت فروشگاهی برای فروش اینترنتی و معرفی خود نیز یک راهکار مهم و مفید است. شاید در ابتدا و برای راه اندازی یک وبسایت هزینه نسبتا زیادی باید بپردازید؛ اما با هزینه برای راه اندازی و سئو سایت به منظور به دست آوردن رتبه برتر در نتایج گوگل نیز می‌تواند فروش شما را چند برابر کند. هر فردی برای نیازها و با نیت‌های متفاوت در اینترنت سرچ می‌کند. در ابتدا کمی هزینه کنید اما در انتها چندین برابر آن هزینه سود می‌کنید.

 ویدئو و محتوای آموزشی

ویدئو-و-محتوای-آموزشی

تولید محتوا اهمیت زیادی دارد و لازمه‌ی فعالیت در فضای مجازی و بازاریابی صنایع دستی است. ویدئوی آموزشی برای نحوه استفاده از صنایع دستی و کاربرد آن‌ها بسازید. یا می‌توانید آموزش دهید که چگونه صنایع دستی تولید شده توسط شما ساخته می‌شوند.  حتی می‌توانید به صورت جامع‌تر این تولید محتوا را انجام دهید و دوره آموزشی به صورت مجازی یا حضوری برگزار کنید. محتوای خود را در فضاهای مختلفی مانند آپارات و یوتیوب و تمام شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن آپلود کنید.

محصول خود را به درستی قیمت گذاری کنید

مشتری برای داشتن محصول شما پول پرداخت می‌کند. مهم است که محصول شما به درستی و منصفانه قیمت گذاری شده باشد. مشتری احساس رضایت خواهد داشت و مجددا از شما خریداری خواهد کرد. شاید در این گونه تصور کنید قیمت زیاد باعث سود بیش‌تر می‌شود. اما با این روش هر مشتری تنها یک بار از شما خرید نخواهد کرد. مشتریان وفادار یکی از بزرگترین سرمایه‌های شما هستند که با ارزش گذاری درست روی محصولات به دست خواهد آمد.

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی صنایع دستی

بازاریابی از طریق ایمیل در ایران زیاد مورد توجه قرار نگرفته اما به تازگی خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ به آن روی آورده و بازاریابی از طریق ایمیل را نیز انجام می دهند. به گفته درصد زیادی از بازاریاب‌ها ایمیل تاثیرگذارترین کانال بازاریابی صنایع دستی و مشاغل دیگر است. بنرهای تبلیغاتی و دعوت‌ نامه می‌توانید از طریق ایمیل به مخاطبان ارسال کنید. ابزار‌های کمکی زیادی نیز وجود دارد.

جلب اعتماد مشتریان و مشاوره رایگان

جلب-اعتماد-مشتریان-و-مشاوره-رایگان

مشتریان خود را دوست داشته‌باشید با آن‌ها صمیمی باشید و ارتباط دوستانه برقرار کنید. در زمینه صنایع دستی و خرید محصولات مشتریان خود را راهنمایی کنید و به آن‌ها مشاوره رایگان بدهید.  راهنمایی کردن مشتری در انتخاب محصول و شناخت دقیق نیاز و هدفش از خرید صنایع دستی، گامی تاثیر گذار در زمینه بازاریابی صنایع دستی است.

کلام آخر

در این مقاله چندین استراتژی برای بازاریابی صنایع دستی گفته‌شد. استراتژی‌های دیگری نیز وجود دارد. در کسب و کار، بازاریابی یک امر مهم است. هدف اصلی ایجاد هر کسب و کار رسیدن به درآمد و سود بیش‌تر است. اگر به بازاریابی اهمیت ندهیم و از روش‌های درست استفاده نکنیم. در بازاریابی صنایع دستی موفق نمی‌شویم و پس از مدتی حتی ممکن است به دلیل نداشتن رشد در کسب و کار دچار ضرر شویم. اگر تولید کننده صنایع دستی هستید؛ بازاریابی صنایع دستی را فراموش نکنید و حتما بعد از مطالعه و تحقیق  و شناخت فضای کاری صنایع دستی، کار بازاریابی را شروع کنید و برای آن انرژی و وقت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من