چارشین > وبلاگ > راهنمای خرید > 10 نکته برای نگهداری ظروف چوبی

10 نکته برای نگهداری ظروف چوبی

ظروف چوبی یکی از زیباترین و باکیفیت‌­ترین ظروفی است که علاوه‌بر کاربرد بالا می­‌تواند دکوراسیون را زیبا جلوه دهد. هرچند ظروف چوبی طرح­‌های ساده و تنوع کمی دارند اما امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و هنگام پذیرایی و یا تزیین خانه از آن استفاده می‌شود. ظروف چوبی عمدتا از جنس گیاه بامبو، درخت گردو، درخت راش، درخت افرا و درخت گیلاس می­‌باشند که فواید متعددی دارند. نکته‌ی مهم این است که این ظروف باید در مکان­‌هایی ساخته شوند که با آب­ و هوای آن منطقه سازگاری داشته باشد. این موضوع باعث شده است که نگهداری ظروف چوبی محدودیت­‌های خاص خود را داشته و نسبت به دیگر ظروف، منحصر به فرد باشد. بنابراین تولیدکنندگان ظروف چوبی باید نسبت به این محدودیت‌­ها آگاهی کامل داشته باشند و در مواقع لزوم آن را به مشتریان خود نیز منتقل کنند. در این مقاله قصد داریم نکاتی در مورد نگهداری ظروف چوبی را باهم بررسی کنیم.

نگهداری ظروف چوبی

نکاتی برای افزایش طول عمر ظروف چوبی

  1. برای شستشو در حد امکان ظروف چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  2. ظروف چوبی را در مایکروفر قرار ندهید زیرا این ظروف حساس هستند و ممکن است باعث وقوع اتفاق‌­های دیگر نیز شود.
  3. برای شستشوی ظروف چوبی از سیم‌­های زمخت استفاده نکنید.
  4. ظروف چوبی را مقابل نور مستقیم آفتاب نگهداری نکنید.
  5. از سفیدکننده‌­ها و وایتکس استفاده نکنید.
  6. پس از شستن ظروف چوبی آن­‌ها را در فضای خشک قرار دهید تا خشک شود و قبل از خشک شدن از این ظروف استفاده نکنید.
  7. ظروف چوبی را بر روی یکدیگر قرار ندهید.
  8. بر روی ظروف چوبی گوشت و یا میوه خرد نکنید. همچنین به عنوان تخته از آن­‌ها استفاده نکنید.
  9. ظروف چوبی را نزدیک حرارت و یا شعله قرار ندهید. سوختن این ظروف باعث می­‌شود عواقب جبران­‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.
  10. ظروف چوبی را ضدعفونی و با استفاده از روغن­‌های مخصوص، سطح ظروف را براق کنید.

شستشوی ظروف چوبی

برای شستشوی ظروف چوبی باید دقت زیادی داشته باشید. از سیم و مواد شیمیایی که درصد اسیدی و یا بازی بالایی دارند همانند سفیدکننده‌­ها و وایتکس استفاده نکنید. ظروف چوبی نباید در ماشین ظرفشویی گذاشته شوند. این امر باعث آسیب و کاهش عمر این ظروف می­‌شود. از نگهداری مواد غذایی چرب در ظروف چوبی خودداری کنید؛ زیرا چربی مواد بر روی سطح این ظروف می­‌ماند و شستشوی آن‌­ها غیرممکن خواهد بود.

نگهداری ظروف چوبی

ضدعفونی ظروف چوبی

ضد عفونی کردن ظروف چوبی یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای حفظ و نگهداری این ظروف می‌­باشد اما برای ضدعفونی کردن این ظروف، باید به نکاتی توجه کنید. ضدعفونی کردن ظروف چوبی منوط به استفاده از مواد بهداشتی بی­‌ضرر می‌­باشد.

ضدعفونی ظروف چوبی با سرکه

یکی از بهترین روش‌­ها برای ضدعفونی کردن ظروف چوبی، ضدعفونی با سرکه است. برای این مورد دقت کنید که محلولی حاوی از مقداری آب و سرکه تهیه نمایید و سپس ظروف چوبی را به مدت 10 الی 15 دقیقه در این محلول قرار دهید. دقت کنید که میزان سرکه در محلول شما 2/1 میزان آب باشد. همچنین می­‌توانید با استفاده از یک پارچه تمیز سطح ظروف را به سرکه آغشته نمایید و سپس با استفاده از پارچه آن را ضدعفونی کنید.

ضد عفونی ظروف چوبی با لیمو

یکی از روش‌­های خانگی برای ضدعفونی کردن ظروف چوبی، استفاده از لیمو می‌­باشد. در این روش می­‌توانید عصاره­‌ی لیمو را با مقدار کمی آب مخلوط نمایید و سپس با یک پارچه نرم بر روی سطوح ظروف چوبی بکشید. همچنین می­‌توانید یک لیمو را پوست کنده و با مقداری نمک بر روی سطح ظروف چوبی کشیده و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

ضدعفونی ظروف با مواد شیمیایی

برای ضدعفونی کردن ظروف چوبی باید از مواد شیمایی‌ای استفاده کنید که درصد اسیدی یا قلیایی آن زیاد نباشد. سفیدکننده‌های باکیفیت و مورد تایید می‌توانند گزینه­‌ی مناسبی برای ضدعفونی ظروف چوبی باشند. دقت داشته باشید که محلول سفیدکننده را با مقداری آب مخلوط کنید تا از میزان قدرت محصول بکاهد. سپس با اسفنج نرم بر روی بدنه‌ی ظروف چوبی بکشید و سپس با آب بشویید. همچنین می­‌توانید از مقدار کمتری سفیدکننده در محلول خود استفاده نمایید و برای یک ساعت ظروف را در محلول قرار دهید. فراموش نکنید که پس از ضدعفونی کردن می‌­بایست ظروف چوبی را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

روغن‌کاری ظروف چوبی

یکی از راه‌­های نگهداری و افزایش طول عمر ظروف چوبی استفاده از روغن‌های مخصوص و به اصطلاح روغن‌کاری است. در این روش عمر ظروف چوبی افزایش یافته و سطح آنان نیز براق می‌شود. برای روغن‌کاری ظروف چوبی باید از روغن‌های مخصوص و باکیفیت استفاده شود تا بتوان نتیجه‌ی دلخواه را کسب کرد. روغن‌هایی همچون روغن دانه کتان، روغن گردو، روغن تانک، روغن مینرال، روغن بزرک، روغن‌های خوراکی و… برای روغن‌کاری مناسب هستند که هم کیفیت بالایی دارند و هم مطابق استانداردهای سازمان بهداشت می­‌باشند. حال روش استفاده از هر روغن را برای روغن‌کاری ظروف چوبی بررسی خواهیم کرد.

روغن دانه کتان

روغن دانه کتان یکی از روغن‌های مفید برای روغن‌کاری ظروف چوبی به شمار می‌رود و جز دسته‌ی روغن‌های خوراکی است. این روغن از افشرده‌ی دانه کتان به دست می‌آید و جلای خاصی به ظروف چوبی می‌دهد. اما دقت داشته باشید که به هنگام شستشو به راحتی از سطح ظروف برداشته نمی‌شود و یا به بیان دیگر مقاومت زیادی در برابر آب دارد.

روغن گردو

روغن گردو که از افشرده‌ی درخت گردو به دست می‌آید یکی از روغن‌های بسیار کاربردی برای ظروف چوبی به شمار می‌رود. این نوع روغن یک روغن خوراکی است و در انواع سالادها و خوراکی‌ها نیز استفاده می‌شود. بدان جهت که روغن گردو عمر بالایی دارد و فاسد نیز نمی‌شود، می‌تواند گزینه بسیار مناسب‌تری برای روغن‌کاری ظروف چوبی به شمار آید.

روغن تانگ

روغن تانگ یک روغن چینی است که در روغن‌کاری ظروف چوبی از آن استفاده می‌شود. این روغن را می‌توانید در فروشگاه‌های متعددی تهیه کنید اما برای نتیجه گرفتن باید بارها و بارها از آن در ظروف چوبی خود استفاده نمایید.

روغن مینرال

از دیگر روغن‌های کاربردی برای استفاده در ظروف چوبی می‌توان به روغن مینرال اشاره کرد که از نفت حاصل شده و کاملا بی‌رنگ و بی‌بو می‌باشد. می‌توانید ظروف چوبی را با مقداری از این روغن آغشته نموده و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز ظرف را با روغن، یک‌دست کنید.

روغن بزرک

روغن بزرک نیز از افشرده‌ی دانه‌های کتان به‌دست می‌آید و خاصیت زیادی در جلادهی دارد. می‌توان از روغن بزرک برای ظروف چوبی استفاده نمود.

نگهداری ظروف چوبی

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های نگهداری از ظروف چوبی را بررسی کردیم. این ظروف علاوه بر زیبایی منحصر به فردشان نگهداری خاصی می‌طلبند. در حد امکان دقت داشته باشید این ظروف لک‌دا نشوند و در کنار حرارت و شعله نگهداری نشوند زیرا در صورت اشتعال ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود که عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. روش‌های فوق می‌تواند در حفظ و نگهداری آن موثر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من