چارشین > وبلاگ > سبک زندگی > نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی به چه منظوری برگزار می‌شوند؟

نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی به چه منظوری برگزار می‌شوند؟

ایران به عنوان یک سرزمین پهناور، از دیرباز محل سکونت اقوام مختلف بوده‌­است؛ به همین دلیل دارای یک فرهنگ غنی و متنوع می‌باشد. صنایع دستی ایران یک صنعت مستقل و بومی است. در واقع صنایع دستی ایران جزو سه قطب برتر صنایع دستی در جهان به شمار می­‌رود. صنایع دستی ایران ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران دارد. صنایع دستی ایران هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی مورد توجه است؛ از این رو نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی زیادی در طول فصل و به مناسبت‌های گوناگون برپا می‌­شود. در ادامه به بررسی دلیل برپایی نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی و همچنین اهمیت و جایگاه صنایع دستی در اقتصاد می‌­پردازیم.

Exhibition1

 صنایع دستی ایران؛ غنی و اصیل

از نظر یونسکو صنایع دستی به محصولاتی گفته می­‌شود که توسط هنرمند صنعتگر کاملا با دست و یا با کمک ابزار ساده یا مکانیکی تولید می‌­شوند. البته کمک گرفتن از ابزار مکانیکی مشروط بر این است که سهم دست صنعتگر بیشتر از سهم ابزار کمکی باشد. در واقع هر محصولی که چنین شرایطی داشته باشد، جزو صنایع دستی محسوب خواهد شد. صنایع دستی در هر اقلیم و ملتی نمادی از تاریخ و تمدن آن منطقه است. ایران به عنوان کشوری که از تمدن چند هزار ساله برخوردار است، دارای سنن و فرهنگ بسیار غنی نیز می‌­باشد. واضح است که با توجه به طول قدمت و همچنین گسترده جغرافیایی وسیع، ما شاهد تنوع زیاد در صنایع دستی باشیم. صنایع دستی ایران ترکیب واقعی هنر ناب و اصیل ایرانی با زیبایی است. صنایع دستی انعکاس فرهنگ و تمدن ایران است.

کشور ایران محل سکونت اقوام مختلف بوده است. هر قوم فرهنگ خاص خود را دارد که در طول سالیان طولانی شکل گرفته است. با سفر به نقاط مختلف می­‌توان آثار این فرهنگ را در صنایع دستی آن منطقه دید. هنر و خلاقیت صنعتگران ایرانی در پدید آوردن صنایع دستی منجر به تولید محصولات ماندگار شده است. از جمله صنایع قدیمی می‌توان به سفالگری لالجین همدان، خاتم کاری و قلمزنی اصفهان، ظروف مسی زنجان و هزاران محصول زیبا در سرتاسر ایران اشاره کرد.  صنایعی که در همه دنیا به نام ایران ثبت و شناخته شده هستند از سرمه دوزی، منبت، میناکاری تا هنرهای ظریف فیروزه کوبی و ملیله دوزی و صنایعی چون معرق و سفال همگی تجلی فرهنگ این مرز و بوم هستند. در صورت توجه به این صنعت می­‌تواند بسیار ارزآور باشد. لزوم معرفی این صنایع از جهت پاسداری از فرهنگ ایرانی است؛ از این رو برگزاری نمایشگاه­ های تولیدات صنایع دستی می‌­تواند مفید واقع شود.

Exhibition2

 دلایل رونق صنایع دستی ایران

طی بررسی­‌هایی که انجام شده، عوامل متعددی در پیدایش، تداوم و رونق صنایع دستی ایران در طول زمان نقش داشته‌اند. تنوع صنایع دستی ایران به بیش از 150 رشته می‌­رسد که از این بین سهم زنان هنرمند به 70 درصد می‌ر­سد. در ادامه به دلایل رونق صنایع دستی در ایران اشاره خواهیم کرد.

  1. وجود اقتصاد مبتنی بر دو پایه کشاورزی و دامداری باعث شده است تا مواد اولیه برای خلق آثار صنایع دستی به سادگی فراهم شود. از این گذشته فراغت فصلی زمینه ساز تولید و اشتغال در صنایع دستی بوده است.
  2. همان طور که پیش­تر اشاره شد، یکی از دلایل تنوع در صنایع دستی ایران تنوع اقلیمی و فرهنگی مناطق ایران است. این امر موجب پدید آمدن صنایع دستی با نقش و نگارهای خاص و منحصر به فرد شده­‌است.
  3. از جمله دلایل رونق صنایع دستی در ایران ذوق و قریحه مردم ایران است. علاقه ذاتی به هنر بستر مناسبی برای به وجود آوردن صنایع دستی و همچنین خرید و استقبال از این آثار را فراهم کرده است.

قابلیت‌­های تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد که بر صنایع دستی ایران اثر گذاشته‌اند. این عوامل شامل موارد زیر می­‌شوند:

  • ارزش افزوده بسیار بالا
  • شروع کار با سرمایه گذاری اندک در مقایسه با صنایع دیگر
  • تامین بخش عمده مواد اولیه از منابع داخلی
  • عدم احتیاج به متخصص خارجی
  • بهره‌­مندی از مهارت­‌های بومی
  • سازگاری با محیط زیست و عدم تخریب آن
  • عدم نیاز به ابزارآلات پیچیده و کار با ابزار ساده و داخلی
  • داشتن پتانسیل اشتغال­زایی با کمترین سرمایه
  • ایجاد یک درآمد مکمل برای افراد

Exhibition3

صنایع دستی و نقش آن در اقتصاد

صنایع دستی یکی از زمینه‌­های تعدیل مسائل اجتماعی و توسعه اقتصادی می‌­باشد. از این رو یکی از پایه‌های مهم در فرآیند توسعه ملی است. یکی از راه‌های معرفی صنایع دستی و نشان دادن پتانسیل موجود درآن، برگزاری نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی می­‌باشد. در این نمایشگاه‌­ها، ضمن معرفی صنایع دستی، بستر مناسبی برای جذب سرمایه­‌گذاران ایجاد می‌کند. توسعه فعالیت در زمینه صنایع دستی می‌­تواند آوردگاه­‌های اقتصادی خوبی داشته باشد. از جمله این فواید می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اشتغال زایی و کارآفرینی
  2. توسعه صادرات
  3. ارزآوری
  4. توسعه پایدار
  5. رونق گردشگری و توسعه این حوزه

در طی مطالعات و بررسی­‌های انجام شده، می‌توان گفت صنایع دستی جزو قطب­‌های پر اهمیت در اقتصاد کشور و خروج از وابستگی به نفت می‌­باشد. به منظور رسیدن به اهداف بالا نیاز به یک برنامه گام به گام و دراز مدت می‌­باشد. بی تردید مدیریت صنایع دستی می­‌تواند گره از کار اقتصاد ایران باز کند. برای درک درست این مسئله لازم است تا کمی بیشتر در فواید آن تامل کنیم. برپایی نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی این امکان را می‌دهد تا متخصصان و فعالان این حوزه کنار هم جمع شوند و نظرات خود را ارائه دهند.

صنایع دستی و اشتغال زایی

یکی از دلایل پافشاری بر رونق صنایع دستی و اصرار بر توسعه آن، بدون شک تاثیر آن بر اقتصاد است. نرخ بیکاری در جامعه رو به رشد است. بیکاری یکی از مسائل مهم و البته بسیار بغرنج کشورهای در حال توسعه می‌باشد. از طرفی با افزایش سریع جمعیت نیاز به ایجاد شغل بیشتر شده‌­است. در این بین ما با انواع بیکاری سر و کار پیدا خواهیم کرد که یکی از متداول­‌ترین آن بیکاری پنهان می‌­باشد. بیکاری پنهان در مشاغلی مانند ماشین­ شویی، گل فروشی خیابانی، سیگار فروشی و امثال این مشاغل دیده می‌­شود. بیشتر کشور­های در حال توسعه که هنوز آن ساختار سنتی خود را در کشاورزی نگه داشتند، با این مشکل دست و پنجه نرم می­‌کنند.

بسیار ضروری است تا برای این نیروی کار به ظاهر دارای شغل اما بیکار امکان اشتغال فراهم شود. در صورت نرسیدن به این معضل امکان گسترش خدمات کاذب که هیچ‌گونه فایده‌­ای در چرخه اقتصاد ندارند، بیشتر می‌­شود. با ورود ماشین‌­آلات مدرن به صنعت کشاورزی، بیکاری پنهان به بیکاری آشکار تبدیل خواهد شد. از این رو اگر سیاست گذاری­‌ها نتوانند افراد روستا را در همان روستا مشغول به کار کنند، با مهاجرت بی‌­رویه به شهرها مواجه خواهیم شد. یکی از راه حل‌های این موضوع توجه به صنایع دستی است.

امروزه با گسترش امکانات در زمینه فروش داخلی و صادرات خارجی می‌­توان برای نیروی کار زائد در بخش کشاورزی شغل ایجاد کرد؛ آن هم در بخش صنایع دستی. صنایع دستی با آن پتانسیل­‌های بی نظیر خود از جمله نیاز نداشتن به سرمایه بالا و همچنین امکان ایجاد، توسعه و رونق آن در روستا یکی از راه حل‌­های برون رفت از این مشکلات است. خوشبختانه در هر نقطه از کشور ایران ما صنایع دستی خاص آن منطقه را داریم. تنوع بالای رشته‌های صنایع دستی، دست افراد را در توسعه آن باز خواهد ­گذاشت. صنایع دستی نظیر قالی، پارچه­­‌های دست­باف، سفال، گلیم و هزاران محصول دیگر که می­‌توانند درآمد قابل توجهی را برای خانوار­ها و همچنین برای کشور ایجاد کنند.

Exhibition4

صنایع دستی و توسعه صادرات

در کشورهای در حال توسعه معمولا شاهد اقتصاد تک محصولی و یا به ندرت چند محصول صادراتی را شاهد هستیم. بیشتر این کشورها صادرات نفت خام، گاز، پنبه، قهوه، مس، کنف و محصولات این چنینی را دارا هستند. اما در طی این چند سال اخیر به حوزه صنایع دستی بیشتر توجه شده است؛ از این رو نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی در فصول مختلف و به بهانه‌های مختلف برگزار می­‌شود تا به این وسیله، مردم با پتانسیل این حوزه بیشتر آشنا شوند. صنایع دستی نه تنها در کشور­های جهان سوم و بلکه در کشورهای پیشرفته نیز مورد توجه واقع شده‌است. این توجه به دلیل مهیا بودن یک سری از شرایط است. شرایطی که باعث رونق و پیشرفت خواهد شد. از علت‌­های پیشرفت در حوزه صنایع دستی می­‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • نبود مشابهت و عدم وجود رقیب در فرآورده­‌های دست ­ساز با تولیدات صنعتی پیشرفته. در این امر کشورهای پیشرفته در مقام تقاضا کننده و کشورهای در حال توسعه در مقام عرضه کننده وارد می‌­شوند.
  • ارزانی نسبی صنایع دستی به علت پایین بودن دستمزد­ها در کشورهای در حال توسعه
  • بالا بودن قدرت خرید و تمایل مردم کشورهای پیشرفته به استفاده از وسایل هنری-مصرفی
  • تعیین برخی ملاحظات اجتماعی از طرف کشورهای پیشرفته در تعیین سهم هزینه‌های گمرکی

حجم تجارت جهانی از صنایع دستی چیزی حدود 25 میلیارد دلار است. در این میان کشور چین در صدر جدول قرار دارد. در ایران چیزی بالغ بر 550 میلیون دلار ارزآوری صنایع دستی از جمله فرش دست­باف بوده است. با این وجود این ارقام می­‌توانند خیلی بیشتر باشند، اگر توجه لازم را به حوزه صنایع دستی داشته باشیم.

مهم‌ترین نمایشگاه­ های تولیدات صنایع دستی در ایران

هر ساله نمایشگاه های تولیدات صنایع دستی در استان‌های مختلف در مقیاس­‌های کوچک و بزرگ برگزار می‌­شوند. در این بین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران جزو مهم‌­ترین و بزرگ­ترین نمایشگاه ­های تولیدات صنایع دستی است که هر سال برگزار می‌شود. سی و ششمین دوره از نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران در سال 1401 و در روزهای 2 تا 5 اسفند ماه برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه­‌های بین‌­المللی تهران برپا خواهد شد. هدف از برگزاری این گونه از نمایشگاه‌­ها، ترویج و رونق صنایع دستی بوده‌­است.

نمایشگاه ملی صنایع دستی فرصت مهمی را به فعالان این عرصه می‌­دهد تا بتوانند دستاورد­ها و محصولات خود را در معرض عموم و همچنین متخصصان این حوزه  قرار دهند. صنعتگران هنرمند می‌­توانند با استفاده از نظر دست اندرکاران حوزه صنایع دستی و همچنین روند تقاضای بازار و سمت و سو­های رشد این صنعت، گام‌­های آینده خود را برنامه­ ریزی کنند. این نمایشگاه گروه‌­های مختلفی را پذیرا خواهد بود؛ از جمله غرفه داران این نمایشگاه بزرگ می‌توان به غرفه پوشاک، لوازم جانبی، مبلمان و اثاثیه، زیورآلات و نقره‌­جات اشاره کرد. این نمایشگاه جزو بزرگترین نمایشگاه­ های تولیدات صنایع دستی می­‌باشد که میزبان ماهرترین و چیره ­دست­‌ترین صنعتگران خواهد بود.

Exhibition5

اهداف برگزاری نمایشگاه­ های تولیدات صنایع دستی

تمامی نمایشگاه‌­های برگزار شده در سطح کشور چند هدف اصلی را دنبال می­‌کنند. این اهداف عبارتند از:

  1. ترویج صنایع دستی و تشویق به یادگیری آن
  2. رونق صنایع دستی و جذب مشتری
  3. حفظ و احیای رشته­‌های فراموش شده

کلام آخر

صنایع دستی جزو حوزه‌های مهم در رشد اقتصادی است که در چند سال اخیر به عنوان راه حلی برای رفع مشکلات اقتصادی مطرح می‌­شود. تفاوت اصلی صنایع دستی با کار دستی در این است که صنایع دستی در زندگی روزمره کاربردی‌تر است. از این رو صنایع دستی پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و ارزآوری دارند. همچنین صنایع دستی میراث گران‌بهای فرهنگ و تمدن کشور ما محسوب می­‌شود. حفظ و رونق رشته‌های صنایع از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از این جهت طبق سیاست گزاری­‌ها، معرفی این رشته‌ها و احیای آن از وظایف دولت به شمار می­‌رود. یکی از کارهای موثر در این زمینه برگزاری نمایشگاه­ های تولیدات صنایع دستی در کشور است. این نمایشگاه­‌ها محل اجتماع صنعتگران ماهر و همچنین محلی مناسب برای تماشای آثار هنری است. نمایشگاه‌­ها با هدف ترویج و رونق صنایع دستی و همچنین توسعه آن برگزار می‌­شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فهرست
حساب کاربری من